زکات یکی از ابعاد نظام اقصادی اسلام است

یاری نژادگفت: زکات یکی از ابعاد نظام اقصادی اسلام و یکی از فروعات دین اسلام است.

کیومرث یاری نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت زکات ،گفت: خداوند متعال در قریب به سى  و دو آیه قرآن کریم پس از دستور به نماز، سفارش به زکات مى کند؛ گویى رابطه عمیقی بین نماز و زکات است، به طورى که نماز بى زکات، نماز مقبولى نخواهد بود همچنین روایات فراوانى در مورد زکات وجود دارد، از جمله در روایتى آمده است که: «مانع زکات و شخصى که زکات بر او واجب شده و نمى پردازد مسلمان از دنیا نمى رود»؛خداوند متعال زكات را از پايه‌هاى دين مبين اسلام و در رديف نماز كه برترين نشانۀ ايمان است، قرار داده است. چنان‌كه در قرآن كريم مى‌فرمايد: و اقيموا الصلوة و اتوا الزكوة :نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) سرپل ذهاب افزود: زكات تنها به مال و دارايى اشخاص مربوط نمى‌شود، بلكه هر نعمتى را كه خداى متعال به انسان مرحمت كرده است، زكات آن بايد ادا شود. هيچ نعمتى بدون مسئوليت نيست. در روايت هايى كه از ائمه اطهار (ع) نقل شده، بر اين نكته تأكيد شده است كه اداى زكات نعمت هاى خداوند لازم و ضرورى است. 

 

وی خاطر نشان کرد:  در سال  گذشته ۳۹ میلیارد ۶۰۰ میلیون ریال زکات جمع آوری شده که  ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آن زکات واجب و مبلغ ۱ میلیارد ریال  از آن زکات مستحب  و زکات فطریه و کفاره نیز مبلغ ۳ میلیارد ریال بوده که توسط مردم به کمیته امداد سرپل ذهاب  پرداخت شده است.

 

یاری نژاد اظهار کرد:  مبلغ ۳۴ میلیارد ریال از زکات جمع آوری شده صرف هزینه های عام المنفعه از جمله تعمیر ، احداث و نگهداری مساجد و مبلغ ۵ میلیارد ریال نیز در راستای کمک به نیازمندان جامعه هزینه شده است.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) سرپل ذهاب تصریح کرد: زکات نقش مهمی در تامین نیازهای مردم دارد و یکی از منابع مهم در آمد بیت المال است, لذا در ردیف مهمترین عبادات قرارگرفته است, با توجه به موارد مصرف آن که همه عرصه ها را شامل می شود و عموم مردم از آن بهره مند می شوند, بر خلاف خمس که عرصه محدودی دارد.

کد خبر 1271769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha