نظام و الگو در مسأله تربیت،  تربیت توحیدی است

نظام و الگو در مسأله تربیت، تربیت توحیدی است و اگر شارع مقدس دعوت به بهشت و آخرت می کند قطعا آن فرد به سمت حقیقت توحید کشانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، ششمین جلسه از سلسله نشست های هیئت اندیشه ورز ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.


در این جلسه درخصوص راهکارهای تربیت توحیدی عنوان شد: مباحثی که مورد تاکید است سرمایه گذاری روی  فطرت وجودی انسان و همچنین تاکید روی مقوله لذت است که در تعریف لذت اینگونه بیان شد:هر آنچه انسان به او تمایل دارد و باید توجه داشت که لذت هدایت گرایانه  باشد .

 

همچنین مطرح شد که سرمایه تعلق خاطر خیالی است و باید روی این موضوع کار شود که چگونه خیال یک نوجوان را در مسیر توحید درگیر کرد. همچنین در این خصوص روی سرمایه های روایی و دعائی اهل بیت علیهم السلام تاکید شد. 

 

در ادامه بر تجربه و کنش های عملی در مساله نماز ، دعا و ذکر تاکید شد به عنوان مثال برخی از نکات و اسرار نماز را با تعالیم اندک و کلید واژه های خاص آن به نوجوان ارائه داده و او را به کنش های عابدانه و عارفانه بکشانیم همچنین در سیره اهل بیت علیهم السلام نوع کیفیت نماز را بررسی و ارائه دهیم.

 

همچنین در ادامه به برخی از آداب توحیدی که در روایات آمده اشاره شد.مثلا امام حسن مجتبی (علیه السلام) هر وقت مسجد می‌رفتند دست به ریش خود می‌گرفتند و یا اینکه ارائه برخی از مباحث شریعت با یک بیان و مثال خاص مطرح شود و در آخر اینکه اندیشه های بنیادین عقلانی و وحیانی متاثر از آیات و روایات شریفه را به جوان یاد بدهیم مانند اینکه گفته شود خلق عیال الله است .

 

در ادامه جلسه چگونگی اجرای این راه کار ها به شرح زیر مطرح شد:

زندگی نامه هاي اولیا الهی تاثیر عجیبی در زندگی یک نوجوان می گذارد و این موضوع هم جذاب است و هم فطری. البته باید دقت داشت که گزارش اولیا باید حساب شده باشد چون بعضی از حالات و مقامات اولیا نباید مطرح شود .


همچنین داستان های تمثیلی و تأویلی و حکایت های عارفانه و حکیمانه مانند لغت موران و مثنوی معنوی و منطق الطیر عطار بسیار موثر است‌.


و نکته آخر اینکه لازم است روایت های معصومین مانند جنود عقل و جهل با ادبیات به روز در لایه های متعدد کودک و نوجوان ارائه شود .

کد خبر 1272138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha