تحول در علم، امری اجتناب ناپذیر و مقتضای رشد و شکوفایی علم است

آیت الله رجبی با بیان اینکه تحول در هر علمی، امری اجتناب ناپذیر و مقتضای رشد و شکوفایی علم است گفت: علوم انسانی نیز به مقتضای اصل کلی رشد و شکوفایی آن در سایه تحول در این علم و مبانی آن صورت می پذیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت‌الله محمود رجبی امروز در نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینکه تحول در هر علمی، امری اجتناب ناپذیر و مقتضای رشد و شکوفایی علم است گفت: علوم انسانی نیز به مقتضای اصل کلی رشد و شکوفایی آن در سایه تحول در این علم و مبانی آن صورت می پذیرد.

 

رئیس همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی تصریح کرد: اندیشمندان مختلف علوم انسانی معتقدند که تحولات علوم در طول تاریخ همواره وجود داشته و این تحولات در سایه تحول در مبانی و پیش‌فرض‌های علوم صورت گرفته است و نتیجه تحول در مبانی تحول در علوم خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر منابع عام بشری که عقل، تجربه و دستاوردهای تاریخی جامعه بشری است، یکی از منابع مهم که بسیاری از محدودیت‌های منابع دیگر را نداشته و به لحاظ اعتبار و اتقان نیز معتبر می‌باشد، منبع وحیانی است و به همین منظور تولید علوم انسانی اسلامی به نوعی تحول در علوم انسانی است که بر پایه بهره گیری از منبع وحی در کنار سایر منابع انجام می شود.

 

آیت الله رجبی ادامه داد: از همان اوایل انقلاب امام خمینی(ره) فرمودند که تحول در علوم انسانی باید صورت پذیرد و از حوزه های علمیه درخواست کردند که این علوم گسترش پیدا کند که از سال ۱۳۶۱ این مسئله توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی کلید خورده و در همان سال نیز دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به ابتکار علامه مصباح یزدی شکل گرفت تا بازسازی علوم انسانی اسلامی توسط اساتید حوزه و دانشگاه شروع شود.

 

وی در ادامه افزود: در حدود سه سال قبل با رهنمود‌های علامه مصباح یزدی مقرر شد تا سلسله همایش‌هایی درباره اندیشه‌های اندیشمندان معاصر در حوزه علوم انسانی برگزار شود که اولین همایش آن همایشی است که با عنوان همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی در تاریخ ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

 

آیت الله رجبی با اشاره به اهداف این همایش گفت: شناسازی بیشتر جامعه علمی و نخبگانی داخل و خارج از کشور با آرا و اندیشه‌های علامه مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی؛  بررسی و تبیین آرا و اندیشه‌های علامه مصباح در زمینة علوم انسانی اسلامی؛ بهره‌گیری از ظرفیت‌های منظومه فکری علامه مصباح برای تولید علوم اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی؛ گسترش و غنی‌سازی کمی و کیفی متون و منابع در زمینه علوم انسانی اسلامی از جمله اهداف همایش است.

کد خبر 1272528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha