رشد ١٠٠ درصدی نمونه گیری سلول های بنیادین در گلستان/ بیش از ١۵ هزار نفر امسال خون اهدا کردند 

محمدی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ١٧ هزار و ٧٢٢ نفر به پایگاه انتقال خون گلستان مراجعه کردند که ١۵ هزار و ۵٢۶ نفر خون خود را اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، فاطمه محمدی امروز (دوشنبه ٢٢ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون گفت: در سال گذشته ۶٨ هزار نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند که ۶٠ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

 

مدیرکل انتقال خون گلستان با اشاره به رشد ١٧ درصدی اهدای خون در استان، افزود: استان گلستان جزو چهار استان کشور در تولید پلاسمای ضدهاری است.

 

وی از اجرای نمونه گیری سپاس در قالب نمونه های سلول های بنیادین در استان خبر داد و گفت: این نمونه گیری در سال گذشته رشد ١٠٠ درصدی داشته است.

 

محمدی ادامه داد: نمونه گیری سلول های بنیادین برای درمان بیماران سرطانی استفاده می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش از این از پیوند مغز استخوان برای درمان بیماران سرطانی استفاده می شد که در حال حاضر از پیوند خون محیطی استفاده می شود.

 

مدیرکل انتقال خون گلستان با اشاره به شرایط نمونه گیری سپاس، گفت: در این نمونه گیری فقط آقایان می توانند اهدا کننده باشند و شرایط سنی هم تا ۵٠ سال سن است.

 

وی افزود: در سال گذشته، ۶٠ نفر برای نمونه گیری در این طرح مراجعه کردند.

 

محمدی با بیان اینکه ذخیره خونی استان در سال های گذشته سه روز در هفته بود، گفت: این آمار امسال به ١١ روز در هفته رسیده است و امروز ١٢ روز در هفته است.

 

وی افزود: با ورود دستگاه کوباس به استان همه آزمایشات غربالگری برای هپاتیت در استان انجام می شود.

 

مدیرکل انتقال خون گلستان با بیان اینکه بدون دخالت دست همه گروه های خونی قابل تشخیص است، خاطرنشان کرد: پیش از این کیسه های فیلتردار مخصوص بیماران تالاسمی بود ولی الان برای همه نوع بیماران انجام می شود.

 

وی، پاسخگویی ١٠٠ درصدی درخواست های بیمارستانی، راه اندازی اتوبوس سیار خون گیری و تشکیل اولین مجمع خیرین استان را از دیگر اقدامات انتقال خون گلستان در سال گذشته برشمرد.

 

محمدی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ١٧ هزار و ٧٢٢ نفر به پایگاه انتقال خون استان مراجعه کردند که ١۵ هزار و ۵٢۶ نفر خون خود را اهدا کردند.

 

وی گفت: از این تعداد ٩٢ هزار و ۴٠۶ نفر دوبار اهدای خون  کرده اند.

 


 

 

 

کد خبر 1272659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha