معرفی مشهورترین مساجد مکه مکرمه

بیعه، خیف، نمره و تنعیم از مساجد تاریخی در مکه مکرمه هستند که برخی از این مساجد، مکان میقات حجاج هستند.

خبرگزاری شبستان، ‌گروه جهان اسلام: مکه مکرمه در این روزها شاهد حضور حجاجی است که از کشورهای مختلف جهان برای انجام مناسک حج تمتع ابراهیمی وارد سرزمین وحی می شوند.

اولین مسجدی که در با ورود به مکه مکرمه به ذهن خطور می کند، مسجدالحرام است مه خانه خدا در ان بنا شده است و حجاج به اعمال مناسک حج در آن می پردازند.

شهر مکه مکرمه علاوه بر مسجدالحرام شاهد مساجد تاریخی است که حجاج به زیارت این مساجد نیز می روند.

 

در زیر به معرفی مسجد بیعه، تنعیم، نمره و خیف می پردازیم:

 

مسجد بیعه

مسجد «بیعه» در منطقه جمرات واقع شده است و حجاج هنگام عبور از منطقه جمرات از کنار این مسجد می گذرند. مسجد عقبه مصلایی است که سقف ندارد و یک محراب دارد و دارای یک صحن بزرگ است.

علت نامگذاری این مسجد، به مسجد «بیعه» به دلیل آن است که مسلمانان یثرب در این مکان با پیامبر اکرم(ص) بیعت کردند و پس از آن در این محل مسجدی به نام‏ «مسجد بیعه‏» ساخته شد.

مسجد بیعه سال ۱۴۴ هجری قمری در زمان «ابوجعفر منصور» خلیفه عباسی ساخته شد. مساحت مسجد در آخرین بازسازی به ۳۷۵ متر مربع رسیده است و همچنان بدون سقف است.

 

مسجد تنعیم

مسجد تَنعیم در مسیر مدینه به مکه و در ورودی شهر قرار دارد که به آن مسجد عایشه و مسجد عُمره  گفته می شود و از مساجد شهر مکه و یکی از میقات‌ های حج است. این مسجد پس از توسعه مکه به آن متصل شد. گفته شده چون پیامبر(ص) در این مکان، احرام بسته بود و به همین دلیل در این مکان، مسجدی بنا نهاده شد.

 

مسجد نمره

مسجد نمره در عرفه واقع شده است  و اين مسجد با نام های مسجد حضرت ابراهيم، مسجد عرفه و مسجد عُرَنَه ـ وادي حاشيه عرفات ـ نیز گفته می شود.

برخی می گویند که پیامبر اکرم(ص) در روز روز عرفه در این مکان نماز خوانده است و این مسجدی است که ده ها هزار نمازگزار نماز ظهر و عصر را در آن می خوانند.

مسجد نَمِره در قرن دوم هجری و در دوره منصور عباسی بنا شده است. محتمل است که مسجد از قرن نخست برپا بوده و به روزگار منصور بازسازی شده باشد. بخشي از اين مسجد در محدوده شرعي عرفات نيست و به اعتقاد علماي شيعه و سني، در زمان وقوف، کسي حق توقف در آن را ندارد.

مسجد نمره چند بار بازسازی شده است و مساحت کنونی آن به 18 هزار متر مربع می ‌رسد و دارای رواق های متعددی است که 4 مناره در شرق و غرب آن قرار دارد.

 

 

مسجد خیف

مسجد خَیف مهم ترین مسجد سرزمین منا در مکه است که پیامبر اکرم(ص) در آن نماز خوانده و یکی از خطبه‌ های حجة الوداع را در آن ایراد کرده است.

در کتب تاریخی آمده است که در این مسجد هفتاد پیامبر نماز خوانده اند و در موسم حج مسجد مملو از جمعیت حجاج می شود.

در سال ۱۴۰۷هجری قمری طرح توسعه و تکمیل این مسجد آغاز و مساحت آن به حدود ۲۵ هزار مترمربع رسیده است.

امروزه چهار مناره آن، که بسیار از یکدیگر فاصله دارند، در کنار کوه، در مسیر جمرات سه‌گانه جلوه زیبایی به مسجد بخشیده‌اند. درِ این مسجد تنها در ایام بیتوته در منا باز می‌شود و در طول سال تقریباً مسدود است.

 

کد خبر 1272715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha