کوه احد، شاهدی بر سیره پیامبر اکرم(ص) در مدینه منوره+عکس

کوه احد، شاهد سیره پیامبر اکرم (ص) و برجسته ترین مکان های دیدنی در شبه جزیره عربستان است که زائران برای زیارت قبر عمومی پیامبر(ص) به آنجا می روند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الخلیجیون، مدینه المنوره میزبان بسیاری از اماکن تاریخی اسلامی است که از نزدیک با سیره پیامبر اکرم (ص) مرتبط است و زائران مدینه اولی برای حس کردن لحظات پررنگ تاریخ امت اسلامی به این اماکن تاریخی می روند.

 

از جمله این مکان‌ها «کوه احد» است که یکی از مهم ‌ترین آثار تاریخی اسلامی مدینه منوره محسوب می ‌شود. این کوه همچنین یکی از مشهورترین و برجسته ترین کوه های شبه جزیره عربستان و یکی از نقاط دیدنی جغرافیایی و تاریخی جاذبه ای برای یادآوری تاریخ و قهرمانی اسلامی محسوب می شود.

 

کوه اُحُد ، کوهی سرخ‌ رنگ در منطقه حجاز عربستان است که در حدود ۴ کیلومتری شمال مدینه قرار دارد و شهرت اُحُد به خاطر غزوه احد است که میان یاران پیامبر(ص) و مشرکان مکه در کنار این کوه رخ داد.

 

 

قبرستان شهدای جنگ احد در کنار همین کوه، قرن‌ها است که زیارتگاه حجاج  به ‌ویژه شیعیان ایرانی است.

 

در قبرستان شهدای احد بیش از هفتاد نفر از صحابه از جمله حمزه بن عبدالمطلب - رضی الله عنه - عموی رسول خدا - صلی الله علیه و آله – دفن هستند.

 

بنابر گزارش ویکی حج، بر پایه برخی از گزارش‌ها، پیش از دستور پیامبر(ص) پیکرهای شماری از شهدا در مکان‌های دیگر دفن شد و بازگرداندن آن‌ها به احد ممکن نبود. پیکر حمزه عموی پیامبر(ص) در دامنه همین کوه، در مکانی که اکنون آرامگاه اوست، دفن شد. بر قبر او گنبد و بارگاهی ساخته بودند که در روزگار اخیر به دست وهابیان ویران شد. در سال۱۳۸۳ق. محوطه شهادتگاه او را با دیواری محصور کرده‌اند.

 

 

در گذر زمان، تنها از قبر حمزه، عبدالله بن عمرو بن حزام، عمرو بن جموح، و سهل بن قیس که نزدیک حمزه مدفون هستند. نشانی از آرامگاه دیگر شهیدان نیست. دیگر قبرهای موجود در این منطقه را از آنِ بادیه‌نشینانی می‌دانند که در دوران عمر بن خطاب یا هشام بن عبدالملک، در آن‌جا دفن شده‌اند.

 

کد خبر 1272772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha