اجرای طرح ملی «نشاط معنوی» در ۱۲ بقعه شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور پرکردن اوقات فراغت طرح ملی «نشاط معنوی» در ۱۲ بقعه شاخص استان برگزار می شود.

حجت الاسلام «قاسم مومنی شاد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: اوقات فراغت تابستان بهترین فرصت برای جوانان و نوجوانان است تا با ارتقاء روحیه و کسب مهارت های زندگی و کشف هویت اجتماعی خویش، آماده ورود به دنیای جدیدی از قبول مسئولیت های اجتماعی شوند تا با تقویت بنیه دینی و نیز قوای بدنی این عزیزان، در تقویت جسم و روح آنها همت نموده و در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بکوشیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر دلسوزان نسل جوان، برای آینده سازان انقلاب اسلامی برنامه ای نداشته باشند، دشمنان این خلاء را پر نموده و آنان را به برنامه های خود مشغول خواهند نمود.

 

وی ادامه داد: آنچه که نسل جوان ما را امروز به شدت به خود مشغول ساخته، فضای مجازی و بازی های رایانه ای و غرق شدن در این دنیای جذاب و البته بسیار خطرناک است و در این راستا ادارات کل اوقاف و امور خیریه استانها و ادارات اجرایی با همکاری مراکز افق جهت برگزاری طرح تابستانی «نشاط معنوی» در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه نسبت به اجرای هرچه بهتر برنامه های این طرح اهتمام ویژه ای دارند.

 

حجت الاسلام مومنی شاد به اهداف طرح تابستانی «نشاط معنوی» اشاره کرد و افزود: ایجاد هویت دینی و اسلامی با استفاده از روش های نوین آموزشی و معارفی غیر مستقیم، استفاده از ابزارهای روز و جذاب همانند ظرفیت سالم فضای مجازی و ارتباط گیری مؤثر، زمینه سازی تربیت نسل جوان و نوجوان جهت کادرسازی برای مدیریت بقاع متبرکه و مراکز افق، تقویت بنیه جسمی و ایجاد نشاط روحی با استفاده از برنامه های ورزشی و مهارت افزایی و توانمندسازی دانش آموزان در کلاس های طرح «نشاط معنوی» از جمله اهداف این طرح است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این طرح ملی از ۱۵ تیر ماه تا یکم مرداد ماه امسال ادامه خواهد داشت و مخاطبین آن دانش آموزان دختر و پسر رده سنی هشت الی ۱۸ سال هستند. 

 

وی گفت: مدیریت کلان طرح «نشاط معنوی» در سطح استان بر عهده معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف استان و در سطح شهرستان برعهده کارشناس فرهنگی اداره اجرایی و در صورت عدم وجود کارشناس فرهنگی، بر عهده رئیس اداره اجرایی شهرستان مربوطه است؛ ضمن اینکه مدیریت اصلی اجرای طرح «نشاط معنوی» در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه بر عهده مدیر مرکز افق و یا فردی متعهد، متخصص و توانمند به انتخاب هیئت امنای بقعه خواهد بود.

 

حجت الاسلام مومنی شاد به وظیفه مدیر طرح «نشاط معنوی» اشاره کرد و یادآور شد: آماده سازی و ایجاد فضای مناسب در بقعه، تبلیغات و اطلاع رسانی طرح، جذب حداکثری و ثبت نام از مخاطبین، هماهنگی با اساتید و مربیان، هماهنگی با اماکن ورزشی، تفریحی و اردویی جهت استفاده از ظرفیت ها، نظارت بر حسن اجرای طرح و تشکیل کلاس ها در بقعه، برگزاری آئین افتتاحیه، اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان و تهیه گزارش پایانی از جمله وظایف مدیر این طرح خواهد بود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اساتید و مربیان طرح «نشاط معنوی» مبلغین اعزامی و بومی، مربیان سبک زندگی اسلامی، اساتید فنی و حرفه ای جهت مهارت آموزی و توانمندسازی هستند.

وی ضمن اشاره به روش های اجرای طرح «نشاط معنوی»، خاطرنشان کرد: این طرح ملی در قالب برگزاری برنامه های ترکیبی آموزشی و ورزشی، برگزاری به صورت اردویی و اجرای طرح به صورت مشارکتی صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام مومنی شاد برگزاری برنامه های ترکیبی آموزشی و ورزشی در قالب تشکیل هیئت جوانان و نوجوانان بقعه،  اجرای برنامه های ورزشی در رشته های شنا، فوتبال، والیبال، آمادگی جسمانی و هنرهای رزمی، تنیس روی میز و دیگر رشته های ورزشی جذاب جهت ارتقاء روحیه و تقویت بنیه جسمی جوانان و نوجوانان، آموزش مهارت های ده گانه زندگی توسط مربیان سبک زندگی اسلامی و  آموزش های فنی، هنری و مهارتی توسط اساتید فنی و حرفه ای صورت می گیرد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در روش برگزاری به صورت اردویی بقاع متبرکه ای که به جهت موقعیت اقلیمی و آب و هوایی، دارای ظرفیت برگزاری اردو هستند، به عنوان مقصد اردو برای سایر بقاع متبرکه و یا سایر نهادها و دستگاه ها قرار می گیرند و در این روش، دانش آموزان و مخاطبین طرح ضمن بهره مندی از طبیعت و فضای شاد و بانشاط اردویی بقعه میزبان، از اجرای برنامه های فرهنگی، آموزشی و تفریحی مربیان و مبلغین اعزامی بهره مند می شوند.

 

وی به اجرای طرح «نشاط معنوی» به صورت مشارکتی اشاره کرد و گفت: در این شیوه با تعامل با نهادهای همسو از قبیل بسیج، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان، کانون های فرهنگی، هنری مساجد، ادارات کل فنی و حرفه ای، گروه های خودجوش فرهنگی و ... این طرح برگزار می شود و در این شیوه، ثبت نام متربیان، حمایت های مادی، اجرای کلاس های ورزشی و هنری با آن نهادها و مجموعه ها بوده و در اختیار قراردادن فضا، ظرفیت «خیمه معرفت» و اجرای کلاس های فرهنگی و معارفی و همچنین پذیرایی با ادارات اوقاف و بقاع متبرکه است.

کد خبر 1272958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha