امام خمینی همچنان برای بسیاری الهام بخش است

یورام عبدالله ویلر نوشت: «نهیب ایدئولوژیک امام خمینی در رهبری کاریزماتیک انقلاب اسلامی در زمان حیاتش از مرزهای ایران و منطقه خلیج فارس فراتر رفت. ۳۴ سال پس از رحلت ایشان، زندگی پرافتخار و میراث امام خمینی همچنان برای بسیاری الهام بخش است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، یورام عبدالله ویلر نوشت: «نهیب ایدئولوژیک امام خمینی در رهبری کاریزماتیک انقلاب اسلامی در زمان حیاتش از مرزهای ایران و منطقه خلیج فارس فراتر رفت. 34 سال پس از رحلت ایشان، زندگی پرافتخار و میراث امام خمینی همچنان برای بسیاری الهام بخش است. به جرأت می توان گفت که بدون امام خمینی (ره) امروز جهان متفاوت بود.»

 

 

این نویسنده و منتقد سیاسی ساکن ایالات متحده در یادداشت خود که در ستون (Viewpoint) سایت پرس تی وی منتشر شد زندگی و مبارزات رهبر کبیر انقلاب اسلامی را به مخاطبان انگلیسی زبان شناساند و نوشت «روح الله موسوی خمینی متولد 24 سپتامبر 1902 در شهر خمین در ایران، درد یتیم شدن را در سن پنج ماهگی تجربه کرد و در سن 15 سالگی مادرش را نیز از دست داده بود و این شرایط برای او بسیار دشوار بود. در سال 1921 برای تحصیل در حوزه علمیه به شهر مقدس قم هجرت کرد. سالها بعد امام خمینی (ره) در حوزه‌های فقه، فلسفه و عرفان به عنوان استادی شناخته‌شده به درجه مرجعیت رسید.»

 

 

سپس وی به بررسی اجمالی مبارزات امام خمینی پرداخت و تصریح کرد «آنچه امام خمینی را بر سر زبان ها انداخت، مبارزه شجاعانه او با دیکتاتوری پهلوی بود. نهضت مردمی را علیه رژیم منفور پهلوی که مورد حمایت غرب بود در ایران رهبری کرد و با سخنرانی قدرتمند خود الهام بخش مردم گردید. در یکی از سخنرانی‌های جاویدانش در مدرسه فیضیه که در روز عاشورا برگزار شد، محمدرضا پهلوی را به دلیل تلاش‌ برای ریشه‌کن کردن اسلام و علما از جامعه ایران محکوم کرد. متعاقباً توسط نیروهای امنیتی پهلوی دستگیر و به تهران منتقل شد و ابتدا در قصر و سپس در پایگاه نظامی عشرت آباد تقریباً به مدت یک سال زندانی شد.» 

 

 

عبدالله ویلر، درباره شروع قیام اسلامی تصریح کرد «تظاهرات معروف به قیام 15خرداد توسط رژیم شاه به طرز وحشیانه ای سرکوب شد، که پیامد آن دعوت امام به عزای عمومی بود. ماه‌ها بعد، او یک سخنرانی قدرتمند دیگر ایراد کرد و این بار با عنوان خیرخواهی برای شاه، ایالات متحده آمریکا را به هیچ انگاشت و گفت: تمام گرفتاری هایی که ملت ایران و ملل مسلمان دارند از آمریکاست.»

 

 

این منتقد امریکایی در مقاله اش برای پرس تی وی ادامه داد «امام خمینی معتقد بود که ملت های مسلمان از امپریالیسم به طور عام و از آمریکا به طور خاص متنفرند... این آمریکاست که به اسرائیل قدرت می دهد تا مسلمانان را بی خانمان کند... پیامد این سخنرانی بازداشت مجدد امام بود، اما این بار با هواپیمای نظامی به ترکیه منتقل شد تا تبعید از وطن را نیز تجربه کند، که تا بازگشت پیروزمندانه ایشان در سال 1979  در 14 سال بعد استمرار داشت.» 

 

 

وی به ویژگی نظریه پردازی امام خمینی اشاره کرده و نوشت « بنیانگذار انقلاب اسلامی در دوران تبعید خود در نجف، مفهوم منحصر به فرد خود از (حکمت اسلامی) را در سلسله سخنرانی هایی که در حوزه علمیه در سال 1971 ایراد کرد، تدوین نمود. در آن جلسات، شکل حکومت اسلامی موسوم به ولایت فقیه را عنوان کرد. چنین دولتی می‌تواند کاتالیزور و ابزاری برای شعله‌ور کردن و ترویج تغییرات رفتاری گسترده، برای ایجاد جامعه‌ای عادلانه و بازیابی دولت به منظور تامین منافع انسانی باشد و بدیهی است که تهدیدی شوم برای توطئه‌های شیطانی غرب است.»

 

 

این کارشناس افزود: «در 16 ژانویه 1979، شاه از ایران گریخت با این امید که باز هم با کمک واشنگتن به قدرت بازگردد مانند کودتایی که آمریکا و انگلیس در سال 1953 انجام داده بودند، اما این بار دیگر بازگشتی نبود. امام در همان ماه شورای انقلابی را تاسیس کرد و پس از بازگشت به ایران در فوریه 979 حکومت موقت تشکیل داد و 8 روز بعد نیروهای مسلح اعلام بی طرفی کردند و انقلاب اسلامی پیروز شد.»

 

 

عبدالله ویلر، با اشاره به نظر هنری مونسون جونیور، استاد مردم شناسی در دانشگاه مین آمریکا که گفته است «دلیل اساسی موفقیت بی نظیر انقلاب اسلامی ایران، اقتدار کاریزماتیک [امام] خمینی بود. تاکید کرد که در اینجا چیزی بیش از کاریزمای صرف وجود داشت؛ امام ماهیت امپراتوری که با آن روبرو بود را کاملاً درک می کرد که شامل قدرت آتش عظیم ارتش آموزش دیده و مجهز شاه توسط آمریکا بود. بنابراین به جای برخورد مسلحانه، رویکرد او این بود که به شیوه ای ساده اما مؤثر به سربازان روشنگری کند و از آنها بخواهد به برادران و خواهران غیرمسلح خود که معترض بودند شلیک نکنند و نکشند.»

 

 

این منتقد آمریکایی ادامه داد «در نتیجه ماشین نظامی قدرتمند شاه در مسیر خود بی حرکت شد. سربازان ابتدا از دستور تیراندازی اطاعت نکردند، سپس شروع به دستگیری همان افسرانی کردند که این دستورها را صادر می کردند و در نهایت آنها را به جنایت علیه بشریت متهم کردند.»

 

 

آرزوهای متفکران را تحقق بخشید

عبدالله ویلر، در بخشی از یادداشت خود برای پرس تی وی با اشاره به اینکه همه نظرات روشنگران ایرانی در حرکت امام به مرحله عمل درآمد؛ نوشت «امام خمینی (ره) با تحقق انقلاب اسلامی به سخنان علی شریعتی، جامعه شناس ایرانی که علاج بیماری ایران زمان شاه را بازگشت به هویت اسلامی شیعه اصیل می دانست جامه عمل پوشاند.» 

 

 

این کارشناس سیاسی ادامه داد که «رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وسواس شاه برای بازگرداندن ایران به شکوه اسطوره ای گذشته و تنزل دادن اسلام نوشته است: «مردم ما هیچ چیز از این گذشته دور به یاد نمی آورند و آموختن تمدن های پیش از اسلام اهمیتی ندارند. در نتیجه، بازگشت ما به ریشه‌های خود به معنای کشف مجدد ایران پیش از اسلام نیست، بلکه الگوبرداری از ریشه‌های اسلامی، به‌ویژه فرهنگ شیعه‌مان است.»

 

 

وی برای مخاطب انگلیسی زبان پرس تی وی تشریح کرد که «سالها قبل، جلال آل احمد، نویسنده و منتقد ایرانی، از بیماری پرستش کورکورانه و تقلیدی از همه چیز غرب به عنوان غرب زدگی یاد کرده بود که می توان آن را به عنوان شیفتگی به غرب ترجمه کرد.» 

 

 

این منتقد با توضیح مفهوم انتظار منجی برای خوانندگان مقاله اش نوشت «دکتر شریعتی به درستی با مطرح ساختن (انتظار امیدوارانه) برای ظهور منجی [آخرین]، مفهوم (انتظار منفعلانه) که از سوی علمای سنتی و کم حرف قبل انقلاب که در خدمت شاهنشاهی بودند را دگرگون کرد. به نظر شریعتی انتظار امام دوازدهم شیعیان، به معنای مقاومت فعال، سازماندهی و قیام علیه حاکمان طاغوتی (ستمگر) برای تدارک بازگشت نهایی امام منجی امام مهدی (عج) است.

 

 

نظر ویلر، این است که آنچه روشنگرانی مانند شریعتی و آل احمد مطرح کردند همه در حرکت امام خمینی تجلی یافت چرا که «با رهبری انقلابی که رژیم غرب زده شاه را سرنگون کرد و به جای آن یک حکومت اسلامی پایدار و مقاوم در ایران، وفادار به ریشه شیعی مردم ایران را به قدرت رساند.» 

 

 

این اندیشمند امریکایی افزود «کسانی که تصور می کردند انقلاب اسلامی با امام از دنیا می رود، از مرگ ایشان برای تجدید غیرت انقلابی ایرانیان شوکه شدند. ایران علیرغم توطئه‌ها و دسیسه‌های مختلف، دهه‌ها پس از ارتحال امام خمینی (ره) به عنوان گواهی بر میراث ماندگار امام راحل ایستاده است.

 

 

وی در پایان یادداشت خاطرنشان کرد که «واشنگتن با سیاست مهار دوگانه، به صدام دیکتاتور وقت عراق اجازه داد به ایران حمله کند و از افراط گرایان وهابی در افغانستان حمایت کرد، اما نتیجه طنز آمیز بود. خود امریکا در دام جنگ‌های پرهزینه و دائماً در حال گسترش و اشغالگری بی‌پایان افتاد تا همان رژیم‌هایی را سرنگون کند که علیه ایران تجهیز کرده بود. علاوه بر اینکه سیاست نادرست و بی‌احتیاطی ایالات متحده تنها وضعیت جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت در حال ظهور تقویت کرد و از این طریق میراث امام خمینی (ره) را از یک حکومت اسلامی پایدار و مقاوم برای نسل‌های آینده تضمین کرد.» 

 

 

آنچه عبدالله ویلر، بیان کرده است مصداق همان مثل ایرانی است که ((عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد)) و چه خوب توانست در مختصری این موارد را برای مخاطب انگلیسی زبانی پرس تی وی به رشته تحریر درآورد، اما نقطه اوج یادداشت وی این جمله است که معتقد است امام خمینی همچنان برای بسیاری منشاء الهام است. 

کد خبر 1273065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha