سامانه جامع پاسداشت زبان فارسی در کشور راه اندازی شده است

به گفته نجفی، سامانه جامع پاسداشت زبان فارسی در کشور راه انداری شده است و تنها مرجع تشخیص بیگانه بودن واژه ها از طریق فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، مهدی نجفی، دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در یکصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان  با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه ای توسط افراد براساس نگرش ها شکل می گیرد، گفت: فرهنگ مادی در قالب کتاب و آداب و رسوم خود را نشان داده  و ازطریق زبان به نسل های بعدی منتقل می شود.

 

وی با یادآوری اینکه زبان یکی از ارکان مهم و هویت هر کشوری محسوب می شود، تصریح کرد: زبان فارسی در گویش های ایرانی و اسلامی به عنوان الگوی وحدت آفرین و یگانگی فرهنگی یاد می شود.

 

نجفی با بیان اینکه این گویش ها گنجینه فرهنگی ایران است و پاسداشت زبان امر مهمی تلقی می شود، گفت: نیاز برای سیاست گذاری برای مقابله با هجوم واژه های بیگانه در کشور احساس شد از اینرو مجلس شورای اسلامی در سال 75 ممنوعیت استفاده از واژه های بیگانه را ارائه داد و در سال 78 مصوب مجلس شد و در سال 94 اصلاحیه ای نیز داشت.

 

دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه قانون ممنوعیت استفاده از واژه های بیگانه آنطور که انتظار می رفت عملیاتی نشد از اینرو جلساتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با این مضمون شکل گرفت و برای عملیاتی شدن این قانون کارگروهی با عنوان شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی شکل گرفت.

 

نجفی ادامه داد: تمام دستگاه های قانونی و اجرایی کشور ملزم هستند تا قانون ممنوعیت استفاده از واژه های بیگانه را در نامه های اداری، اسناد و مکاتبات خود همچنین در مستندات و تولیدات داخلی خود به کار گیرند.

 

به گفته این مسئول، سامانه جامع پاسداشت زبان فارسی در کشور راه انداری شده است و تنها مرجع تشخیص بیگانه بودن واژه ها از طریق  فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

کد خبر 1273582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha