دکتر شریعتی هم مدرنیته را می شناخت و هم پایبند به سنت بود/ رسالت اصلی برنامه سوفیا فرهیختگی است

قائم مقام مجمع فلاسفه ایران و کارشناس مجری برنامه سوفیا با اشاره به ویژه برنامه سوفیا به مناسبت درگذشت دکتر علی شریعتی گفت: سوفیا در این هفته اندیشه های دکتر شریعتی در آینه سنت و مدرنیته را بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی رادیو گفت وگو، 29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی است. وی نقشی اساسی در بیدارگری اسلامی و طرح اسلام به عنوان یک ایدئولوژی پویا و کارساز داشته و یکی از بزرگترین متفکران تجدید حیات اسلام در جهان معاصر می باشد. از مهم‌ترین آثار دکتر شریعتی که بالغ بر 37 اثر است می‌توان به «حسین وارث آدم، فاطمه فاطمه است، تاریخ تمدن، سیمای محمد، هبوط، کویر، تشیع علوی و تشیع صفوی» اشاره کرد. برنامه سوفیا که هر هفته سه شنبه ها به روی آنتن می رود در این قسمت اندیشه های دکتر شریعتی در آینه سنت و مدرنیته به بحث می گذارد.

 

روح الله مدامی قائم مقام مجمع فلاسفه ایران و کارشناس مجری برنامه سوفیا در معرفی این قسمت از برنامه بیان کرد: باتوجه به اینکه رسالت برنامه سوفیا بحث و مداقه حول محور فرهیختگی در جامعه و نگاه به زندگی بزرگان فلاسفه در ایران است، در این قسمت از برنامه نگاهی به شخصیت بزرگ و فرهیخته دکتر علی شریعتی در دنیای علم و دانش خواهیم داشت و در واقع به این مهم می پردزایم که سنت و مدرنیته چگونه در تفکر ایشان به هم پیوند خورده بود.

 

وی  ادامه داد: دکتر شریعتی که نه سنت گرای محض و نه مدرنیته محض بوده در حقیقت هم توسعه و هم سنت نبوی و علوی را با زبان مقتضیات زمان پیاده میکرده و از همه مهمتر در تفکرات ایشان شاهدیم که سنت تحت تاثیر سیطره مدرنیته قرار نگرفته البته همچنان که مدرنیته را به طور کامل نفی نمی کرد اما غرابگرایی را برای جامعه ایرانی نز تجویز نمی کرد.

 

کارشناس مجری برنامه سوفیا با بیان اینکه این قسمت از برنامه با حضور صاحب نظران به این دو سوال پاسخ می دهد که دکتر شریعتی در زمانه ی خود چگونه به سنت و مدرنیته اندیشیده و دوم آنکه چگونه از تفکر او برای حال و آینده بهره بگیریم، تصریح کرد: دکتر سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر بیژن عبدالکریمی دانشیار فلسفه دانشگاه آزاد، مهمانان حاضر در استودیو این برنامه برای بحث پیرامون این محور مهم فرهیختگی هستند.

 

مدامی در پایان خاطر نشان کرد: رسالت اصلی برنامه سوفیا فرهیختگی است و این برنامه قصد دارد؛ مسائل و پرسش های جامعه را با اندیشمندان و صاحبان فکر و اندیشه به گفت و گو بگذارد.

 

گفتنی است؛ برنامه سوفیا امشب (سه شنبه 30 خرداد) ساعت  22 به تهیه کنندگی سارا فرجی  و اجرای کارشناسی دکتر روح اله مدامی به روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود. علاقه مندان می توانند این برنامه را از طریق موج اف ام ردیف 103.5مگاهرتز و یا برنامه کاربردی ایران صدا شنونده باشند و برای دسترسی به آرشیو متنی و سایر تولیدات این شبکه به پایگاه اطلاع رسانی رادیو گفت و گو به نشانی http://radiogoftogoo.ir/ مراجعه کنند.

 

کد خبر 1274065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha