مجازات‌های جایگزین حبس در خراسان جنوبی ۲۹ درصد افزایش یافت

حجت الاسلام موحدی‌راد از رشد ۲۹ درصدی آمار مجازات‌های جایگزین حبس درخراسان جنوبی خبر داد و گفت‌: سال گذشته سه هزار و ۱۴۴ فقره حکم جایگزین حبس صادر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی- امروز (۳۱ خرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: سال گذشته تعداد پرونده‌های وارده به دادگستری استان ۵۸ هزار و ۲۶۵ فقره بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود سه درصد افزایش داشته است.

 

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار و ۹۰۴ پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده که نسبت به سال ماقبل ۲۱ درصد رشد داشته است، افزود: پرونده‌های منجر به صلح و سازش در سال ۱۴۰۰ تعداد هشت هزار و ۳۳۲ فقره و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۳۶ فقره بوده که در نتیجه تلاش ریش سفیدان، صلح‌یاران، ائمه جماعت مساجد و پویش‌های مختلف برای بخشش ۴۳ درصد رشد داشته است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به فراوانی پرونده‌های کیفری در استان تصریح کرد: ۳۴ درصد این پرونده‌ها مواد مخدر، ۲۱ درصد سرقت، ۱۷ درصد توهین، ۱۶ درصد ضرب و جرح غیر عمدی و ۱۲ درصد نزاع، ضرب و جرح عمدی بوده است.

 

حجت الاسلام موحدی‌راد ادامه داد: همچنین بیشترین فراوانی پرونده‌های حقوقی نیز در سال ۱۴۰۱ مربوط به دعاوی خانوادگی با ۳۷ درصد، مطالبه وجه با ۲۷ درصد، گواهی حصر وراثت با ۱۳ درصد، ۱۱ درصد پرونده مطالبه خسارت، ۱۱ درصد اعسار از پرداخت بوده است.

 

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از پرونده‌های خانوادگی را طلاق توافقی و ۳۵ درصد پرونده‌های خانوادگی را درخواست طلاق به درخواست زوجه تشکیل می‌دهد، افزود: سال گذشته هزار و ۱۱۷ فقره طلاق توافقی ثبت شد که نسبت به سال ماقبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مطالبه مهریه سه درصد و مطالبه نفقه ۲۰ درصد در استان افزایش داشته است، عنوان کرد: آمار پرونده‌های ضرب و جرح عمدی نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد کاهش داشته است.

 

حجت الاسلام موحدی‌راد بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های سرقت خشن در خراسان جنوبی ۲۲ فقره پرونده و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۴ فقره بوده است.

 

وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد چهار محکوم به قصاص در خراسان جنوبی با رضایت اولیا دم به زندگی برگشتند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از رشد ۲۹ درصدی آمار مجازات‌های جایگزین حبس در استان خبر داد و گفت‌: سال گذشته سه هزار و ۱۴۴ فقره حکم جایگزین حبس صادر شد چون یکی از سیاست‌های قوه قضاییه حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است.

 

حجت الاسلام موحدی‌راد با بیان اینکه ۴۴ هزار و ۷۴۵ پرونده الکترونیکی در دادگستری استان تشکیل شد، افزود: در مدت یاد شده ۴۱ هزار و ۵۴ پرونده در دادگاه‌های برخط (آنلاین) رسیدگی شد که در کاهش مراجعات به دادگستری اثرگذار بوده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۳۷ زندانی غیر عمد سال گذشته با کمک خیران و ستاد دیه از زندان‌های استان آزاد شدند، بیان کرد: ۹۴ درصد دادرسی و رسیدگی به پرونده زندانیان استان الکترونیکی بوده که مانع از انتقال فرد زندانی به خارج از زندان شده است.

 

به گفته وی، یکی از معضلات استان تردد خودروهای شوتی و حامل سوخت قاچاق است که مجازات‌های موجود برای قاچاق سوخت بازدارنده نیست.

 

حجت الاسلام موحدی‌راد با اشاره به اینکه ۲۳۹ دیده‌بان با دادگستری استان همکاری دارند تصریح کرد: سال گذشته این افراد ۷۶ گزارش ارائه کردند و ۳۶ مورد رسیدگی شده است.

 

رئیس شورای قضایی استان خراسان جنوبی در تشریح برنامه‌های هفته قوه قضاییه بیان کردک: بازدید شورای قضایی از معادن و صنایع تعطیل و نیمه تعطیل برای راه‌اندازی مجدد، کلنگ‌زنی ساختمان دادسراهای فردوس و نهبندان، ارائه خدمات به مردم مناطق محروم و مرزی، معرفی پزشکی قانونی مستقر در نهبندان و همچنین بازدید از زندان‌های استان توسط قضات از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

 

کد خبر 1274205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha