راه‌اندازی ۸۰ هزار پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد در سال جاری

فیروزآبادی با اشاره به ایجاد ۴۲۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد در سال گذشته، گفت: امسال برنامه داریم ۸۰ هزار نیروگاه خورشیدی برای مددجویان نصب و راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مرتضی فیروزآبادی -معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره)- شامگاه (۱ تیر) در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: سال گذشته ۵۰۰ هزار فرصت شغلی باید در کشور ایجاد می‌کردیم که ۴۲۰ هزار فرصت شغلی محقق شد.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته با همکاری مجموعه دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و استانداران حدود ۹۰ درصد تسهیلات اشتغال کمیته امداد جذب شد، افزود: توزیع تسهیلات اشتغال نیز به سمت مناطق محروم و کم‌برخوردار است بنابراین جمعیت مددجویی استان از کشور را ملاک قرار می‌دهیم و نقاطی که مددجوی بیشتری است منابع تسهیلاتی بیشتری اختصاص می‌دهیم.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه عملکرد جذب منابع اعتباری در مناطق محروم را خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم و تأکید شده در سال جاری از طرح‌های سال‌های گذشته ۱۰۰ هزار خانوار را خودکفا و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج کنیم.

 

فیروزآبادی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد اشتغال و اصابت به هدف کمیته امداد خیلی خوب بود، تصریح کرد: با راستی‌آزمایی انجام شده توسط کارشناسان کمیته امداد، ۹۳ درصد تسهیلات پرداخت شده منجر به راه‌اندازی شغل شده است که راستی‌آزمایی وزارت کار نیز همین عدد را تایید می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح‌های اشتغال به مدت پنج سال مشمول نظارت‌های مستمر هستند، افزود: کسانی که تسهیلات اشتغال دریافت می‌کنند اما طرح اجرا نمی‌کنند باید تسهیلات آنها دین حال شود و این در قانون و قرارداد بانک با متقاضی وجود دارد البته در بانک‌های این انگیزه نیست. سال گذشته ۲ هزار نفر که انحراف از طرح اشتغال داشتند به بانک‌ها معرفی کردیم تا تسهیلات آنان دین حال شود البته تاکنون انجام نشده است.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به تشکیل صندوق ضمانت وام اشتغال اعلام کرد: تلاش می کنیم ضمانت پرداخت تسهیلات به مددجویان از این طریق تامین شود که سال گذشته در قانون بودجه به ما مجوز داده شد و اساسنامه تهیه و هیئت مدیره منصوب شده است و اکنون منتظر هستیم که ثبت شرکت‌ها شناسه ملی را صادر کند. برآورد ما این است که بتوانیم ۵۰۰ میلیارد تومان در سال اول برای پشتوانه جذب کنیم که اگر این مهم محقق شود تا ۵ هزار میلیارد تومان طبق همین ضوابط بانکی می‌توان ضمانت‌نامه صادر کرد.

 

فیرزوآبادی با بیان حمایت کمیته امداد از طرح‌های دانش بنیان ادامه داد: هفته گذشته نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا در تهران برگزار شد و کمیته امداد امام خمینی(ره) تسهیلات ارزان قیمت برای خرید تجهیزات فناورانه از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در اختیار مجریان طرح های اشتغال مورد حمایت و راهبران اشتغال این نهاد قرار می‌دهد.

 

وی افزود: کمیته امداد استان خراسان جنوبی ۲۰ طرح دانش بنیان معرفی کرد و با توجه به وجود انگیزه در این استان تسهیلات مورد نیاز را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به تفاهم‌نامه کمیته امداد با شرکت تراکتورسازی تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته ۷۰۰ تراکتور به مددجویان واگذار شد اما در این استان چون سوخت اختصاص ندادند از سهمیه ۷۰ تراکتور خراسان جنوبی توانستند ۲۵ مورد را جذب کنند.

 

فیروزآبادی با تشریح برنامه راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان، افزود: سال گذشته ۴۰ هزار واحد صفحه خورشیدی برای مددجویان تعهد داشتیم که محقق نشد. امسال نیز برنامه داریم علاوه بر تکمیل تعهدات سال پیش، ۴۰ هزار صفحه خورشیدی دیگر نصب و راه‌اندازی کنیم.

 

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات این است که بتوانیم شرکت‌های بزرگی را بسیج کنیم تا پشتوانه و پوشش‌دهنده مشاغل خرد در تأمین نهاده و فروش محصولات باشند البته این جزو کارهای خیلی سخت است که خیلی نمی‌توان قول داد که زودهنگام محقق شود به عنوان مثال اکنون تولید فرش را خود کمیته امداد انجام می‌دهد همین کار در خراسان جنوبی شروع شده و مقداری هم جلو رفتیم.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال در این مدت هر آنچه از دولت و مجلس خواستیم برای ما انجام دادند، عنوان کرد: برخی از طرح‌های اشتغال در خراسان جنوبی خیلی بزرگ شده و این اتفاق بسیار خوبی است که باید با استفاده از ظرفیت استانداری و کارگروه تولید باید مورد حمایت قرار گیرند.

 

کد خبر 1274395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha