لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود کشور برای معرفت‌افزایی در جامعه

حجت الاسلام مشرفی با اشاره به ضرورت تبیین دستاوردهای نظام اسلامی و واقعیت‌های غرب به بشریت، گفت: برای معرفت‌افزایی در جامعه باید تلاش ویژه کرد و از ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های فرهنگی و آموزشی کشور بهره گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام محسن مشرفی- امام جمعه موقت بیرجند- ظهر امروز (۲ تیر) در خطبه‌های نماز جمعه با تبریک دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد امسال در سخنرانی سالروز رحلت امام خمینی(ره) فرمودند که هرکس منافع ملی را دوست دارد برای ترویج ایمان و امید تلاش کند.

 

وی با بیان اینکه پایه اساسی ایمان بر معرفت و شناخت بنا شده است، گفت: حضرت علی(ع) فرمود: امام علی(ع) در بیان حقیقت «ایمان» می فرماید:«ايمان، معرفت با قلب و اقرار به زبان و عمل به اركان است»

 

حجت الاسلام مشرفی در ادامه مهمترین لایه‌های علم و معرفت را خداشناسی، خودشناسی، تکلیف‌شناسی و دشمن‌شناسی ذکر کرد و افزود: این روزها ایام معرفت‌اندوزی است و امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرماید:«خدایا تو كی نبودی كه بودنت دلیل بخواهد؟ تو كی غایب بوده ای كه حضورت نشانه بخواهد؟ تو كی پنهان بوده ای كه ظهورت محتاج اثر باشد؟ كور باد آن چشمی كه تو را مراقب و نگهبان خود نبيند...»

 

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه انسان باید آنچه که او را از دین خارج می‌کند بشناسد، تصریح کرد: دشمن کسی است که به حق و حقوق دیگران تجاوز می‌کند که اقسام مختلفی دارد و گاهی این دشمنی سهوی و گاهی به قصد ضربه زدن است که بدترین دشمن انسان نفسی است که در وجود خود انسان است.

 

وی با اشاره به اینکه دشمن‌ خبیث به اسم حقوق بشر از بدترین جنایتکاران و منافقان حمایت می‌کند و به اسم آزادی، آزادی حقیقی نان و دختران را می دزدند و آنان را اسیر هوس‌رانان می‌کنند، افزود: دشمن هنرمندانه و مهندسی شده سران کشورها را تحریک و جنگ را می‌اندازد و سلاح‌های خود را از این طریق می‌فروشد.

 

حجت الاسلام مشرفی افزود: در شرایط کنونی جامعه که ارزش‌های دینی و فرهنگی کشور هدف تهاجم قرار گرفته، دشمن‌شناسی مهمترین موضوعی است که باید به خوبی به آن پرداخته شود تا دچار خسارت نشویم.

 

وی با تأکید برای مقابله با دشمنان مکار باید بر اساس آیه ۶۰ سوره انفال باید هر نیروئى در قدرت دارید براى مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازید، تصریح کرد: این قوت تنها به لحاظ نظامی نیست بلکه شامل قوت فرهنگی، علمی، اقتصادی و  بسیاری از توانمندهای دیگری که دشمن نتواند از طریق آن به ما ضربه بزند.

 

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه به برکت نظام اسلامی نظام آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه در کشور فعال است و پوشش تقریبا کاملی دارند اما با شواهد و قرائنی که می‌بینیم بهره‌برداری از این ظرفیت‌ معرفت‌آموزی کامل نیست و آنگونه که باید به معرفت‌افزایی نرسیدیم.

 

حجت الاسلام مشرفی تأکید کرد: برای معرفت‌افزایی در جامعه باید تلاش ویژه کرد و از ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های فرهنگی بهره گرفته شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه باید دستاوردهای نظام اسلامی و واقعیت‌های غرب را تبیین کنیم، تأکید کرد: بایستی جبهه استکبار و امریکا را با جهاد تبیین برای جوانانمان و بشریت معرفی کنیم.

 

حجت الاسلام مشرفی با اشاره به اینکه طرح اوقات فراغت با محوریت مساجد و تلاش ارکان مساجد و دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است، گفت: همه دست به دست هم دادند و یک رزمایشی برای جبران برخی از کاستی‌های معرفتی و فرهنگی و حتی برنامه‌های نشاط‌آور فراهم شده است که همه خانواده‌ها هر ظرفیتی دارند پای کار تربیت فرزندان بیاوردند.

 

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه مقایسه ایران با دیگر کشورهای مطرح جهان نشان می‌دهد که از آورده‌های نظام جمهوری اسلامی در همه حوزه‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد اما دشمن واقعیت‌ها را تحریف می‌کند، بیان کرد: همین مسئله قاچاق سوخت در کشور و آب را که به راحتی صرف شستن حیاط و ماشین و برق را صرف نمای ساختمان می‌کنیم نشان می‌دهد که وضعیت رفاه مردم از نظر دسترسی به امکانات چگونه است لذا آسیب‌های فرهنگی ناشی از این است که تببین درستی از دستاوردها و داشته‌های خود نداشته‌ایم.

 

وی در پایان سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی و یاران شهیدش و هفته قوه قضائیه را گرامی داشت.

 

 

کد خبر 1274420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha