برنامه هفتم توسعه تبیین کننده نقشه راه قوا سه‌ گانه و دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار  است

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد برنامه هفتم را از مهمترین اسناد بالادستی و ابزار نظام برای اداره امور دانست و گفت: برنامه هفتم توسعه تبیین کننده نقشه راه قوا سه‌ گانه و دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران امروز (جمعه ۲ تیر) در خطبه های نماز جمعه درخصوص برنامه هفتم توسعه به ارائه توضیحاتی پرداخت و این سند را از مهمترین اسناد بالادستی و ابزار نظام برای اداره امور و اجتناب از رفتارهای ناهماهنگ و سلیقه‌ای عنوان کرد و گفت: سند برنامه هفتم توسعه با بهره از سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب تدوین شده است.

 

 

وی با بیان اینکه سند برنامه هفتم توسعه تبیین کننده نقشه راه قوا سه‌ گانه و دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است، ادامه داد: قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی با اجرای این سند و از طریق ایجاد هماهنگی میان ارکان مختلف نظام می توانند اهداف کلی نظام در حوزه رشد اقتصادی را محقق کندد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد موفقیت جامعه بشری را در گرو هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی صحیح و اجرای درست برنامه‌ها دانست و گفت: این مسیر در آموزه های وحیانی نیز قابل استناد و مشاهده است چرا که عدم تعیین هدف در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و عدم برنامه ریزی هیچ نتیجه ای را در زندگی فردی و اجتماعی در پی نخواهد داشت.

 

 

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم چگونگی برنامه ریزی برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار را نشان داده است؛ برای تبیین صحیح این امر به آیات ۴۷ تا ۴۹ سوره یوسف اشاره کرد و گفت: این آیات به دو برنامه هفت ساله با هدف رشد اقتصادی بالا، پایدار و مبتنی بر تولید و صادرات‌محور اشاره دارد و جایگاه برنامه و نهاد اجرایی کارآمد و دارای صلاحیت را برای رسیدن به رشد اقتصادی تبیین کرده است.

 

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خداوند در این آیات برای رسیدن به هدف نهایی ۵ اصل را معرفی کرده است در توضیح این ۵ اصل اینگونه توضیح داد: "دانش قابل اتکا و به‌هنگام"، "درک درست و دقیق از تهدید و فرصت"، "آینده‌نگری، آینده پژوهی و آینده‌سازی"،‌"تمرکز بر مسأله اصلی و اولویت اساسی کشور" و "تبیین هدف و مجموعه‌ مأموریت‌ها و راهبردهای خروجی‌محور و نتیجه‌گرا" این ۵ اصل را تشکیل می دهند.

 

 

وی با تصریح این نکته که باید در برابر مدرسه قرآن زانو زد، تاکید کرد: باید از این کتاب وحیانی درست آموخت که برنامه باید مبتنی بر هدفی روشن با راهبردهای نتیجه‌گرا باشد. در کنار داشتن هدفی روشن و برنامه ریزی برای رسیدن به آن هدف باید هماهنگی و انسجام میان دستگاه هایی مجری برقرار باشد چرا که هرقدر برنامه کامل و جامع باشد اما نهاد دولت و قوای سه‌گانه توانمند و کارآمد و از هماهنگی لازم برای تحقق اهداف برنامه بهره‌مند نباشند، برنامه بر زمین خواهد ماند.

 

 

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به آمریکای لاتین گفت:این سفر آثار و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای دارد به طوری که یک اندیشکده آمریکایی با نام «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» این سفر را تحلیل کرده و در توضیحات خود درباره اثرات سفر ریسس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین نوشته است چشم‌انداز استراتژیک این دیدار متفاوت است؛ چین، روسیه و ایران در سال ۲۰۲۳ تلاش می‌کنند از نفوذ غیر قابل مناقشه آمریکا جلوگیری کنند و رئیس‌جمهور ایران با نگاه به این تحول و بهره‌برداری درست از آن به منطقه سفر کرده است. ونزوئلا به مرکزی برای حرکت انقلابی ایران در نیم‌کره غربی تبدیل شده است. این سفر از ابعاد مختلف نیازمند تحلیل است که در فرصت مناسبی به ابعاد مختلف سیاست خارجه دولت سیزدهم به آن خواهم پرداخت.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه غرب به تازگی در مواجهه با ایران به برخوردی عقلانی روی آورده است، گفت: این عقلانیت نسبی را در روزهای اخیر در رسانه‌ها و گفتگوهای مختلف و عملیات میدانی در کشورهای اروپایی مشاهده می‌ کنیم.

 

 

وی با تصریح این نکته که جایگاه اقتدارآفرین ایران و ظرفیت بالای کشورمان برای خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از دستاوردهای مقاومت، دانش جوامع دانشگاهی و حوزوی تحت زعامت مبتنی بر دانش و اراده استوار مقام معظم رهبری است، گفت: باید قدر این سرمایه ارزشمند را دانست

 

 

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت آیت الله شهید بهشتی گفت: قوه قضائیه دارای نقش استثنایی در نظام حکمرانی اسلامی است. استقلال این قوه، در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است و در کمتر قدرتی در جهان شاهد این استقلال هستیم.

 

 

وی در بررسی و ارزیابی خود از عملکرد دستگاه قضا گفت:‌ اقدامات انجام شده در سال گذشته حکایت از مدیریت کارآمد ناشی از بینش عمیق، آینده‌نگری و آینده‌سازی دارد. عملکرد دستگاه قضایی که در مسیر دستیابی به افق بالاتر و  اصلاح کاستی‌ها و ضعف‌ها و افزایش رضایتمندی مردم در حال حرکت است از سوی نخبگان و صاحبان اندیشه قابل قبول است.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره دوباره به برنامه هفتم توسعه اجرای صحیح آن را نیازمند توجه به نکاتی دانست و در تشریح این نکات گفت: "واقعی کردن منابع و مصارف دولت و فراهم آوردن زمینه رشد بالا و پایدار"، "شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی"، "شفافیت بدهی‌های عمومی دولت"، "ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی بودجه جاری دولت"، "تک رقمی شدن تورم طی برنامه پنج ساله"، "تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی"، "حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آبی"، "تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن با رویکرد کوچک شدن دولت و افزایش نقش بخش خصوصی و غیردولتی"، "استقرار نظام جامعه تأمین اجتماعی" و "تحکیم نهاد خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان کشور" از مواردی است که برای تحقق صحیح برنامه هفتم توسعه باید به آنها توجه داشت.

 

کد خبر 1274436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha