یادداشت اختصاصی/ برآیند همگرایی، کوتاه شدن دست کشورهای فرامنطقه ای از منافع ملت های منطقه است 

برآیند همگرایی ایران و کشورهای عربی منطقه، کوتاه شدن دست کشورهای فرا منطقه ای از منافع ملت های منطقه و عبور از اختلافاتی است که همیشه مدنظر مقام معظم رهبری بوده است.

خبرگزاری شبستان: عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده به بررسی همگرایی کشورهای عربی منطقه و ایران پرداخته است که متن کامل این یادداشت را در زیر می خوانید:

 

سیاست خارجی هم مثل رفتار انسان هاست، چطور یک انسان در زندگی خودش برای تعامل با انسان ها بازی های مختلف و تصمیمات مختلف می گیرد، سیاست خارجی نیز همین است .مقطع پر تنشی از تحولات در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بعد از بیداری اسلامی و بیداری عربی رخ داد که همه متزلزل شدند. بنا بر این بود که ملت ها منتفع شوند اما این اتفاق نیفتاد، آمریکایی ها و غربی ها سوار این موج شدند و سعی کردند روند تحولات را به نفع خودشان منحرف کنند.

 

 

برآیند تحولات منطقه بیش از یک دهه طول کشید یعنی از سال 2010 شروع شد و ترکش های آن تا همین امروز نیز ادامه دارد، گرچه آتش سنگین آنها تمام شده است اما همچنان ترکش ها و پیامدهای آن وجود دارد در نتیجه این تحولات منطقه در یک جنگ فرسایشی فروافتاد و خسارات جبران ناپذیری به منطقه وارد شد و به طور عموم و کل جهان اسلام و منطقه نیز متزلزل شد. منافع برخی کشورها آسیب دید.

 

 

در این بین جریان مقاومت به عنوان گفتمان برتر منطقه ورود کرد و خودش را نشان داد. از دل این گرد و غبار و آتش موضوعی به نام ایستادگی و مقاومت ملت های منطقه متولد شد و توانست اثرگذاری خود را در تثبیت موقعیت در منطقه نشان دهد.

 

 

این پیروزی میدان باید به دستاوردهایی در حوزه اقتصادی و دیپلماسی تبدیل می شد و هر کسی از ظن خود به سمت همگرایی و کاهش تنش رفت. ایران، عراق، عربستان و امارات به سمت کاهش تنش رفتند بنابراین ما هم بعد از اینکه از این مهلکه پیروز خارج شدیم و توانستیم موقعیت عراق، سوریه، حزب الله و متحدین مان را در لبنان تثبیت کنیم کما فی السابق دست دوستی به سمت کشورها دراز کردیم، دولت سیزدهم شرایط را که مساعد کرد با تاکید درست بر سیاست همکاری توانست این پازل های توسعه روابط را با همسایگان با دقت بچیند و امروز تصویر جامعی از ثبات منطقه ای داشته باشیم که اصلی ترین این بخش از سرگیری روابط ایران و عربستان بوده است که اتفاق افتاده است.

 

 

نیت عربستانی ها در آشکار این مسئله بوده است که در جهت عبور از بحران ها، کاهش تنش ها و تامین منافع شان تلاش می کنند اما ما از سیاست پنهان آنها خبر نداریم که البته موضوعی طبیعی است چرا که ما نیز در دیپلماسی خود یک سیاست آشکار و پنهان داریم. همه کشورها نیز در دیپلماسی شان این سیاست آشکار و پنهان را دارند .اتفاق خوبی افتاده است که برآیند این اتفاق خوب تامین منافع پایدار ملت های منطقه و عبور از اختلافاتی است که همیشه مدنظر مقام معظم رهبری بوده است و مهم تر از همه اینکه دست کشورهای فرا منطقه ای از منافع ملت های منطقه کوتاه می شود. این اتفاقات خوب در نتیجه این همگرایی است و انشاءالله منافع ملی کشورهای منطقه را تامین کند.

کد خبر 1274541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha