صرف شادی برای غدیر کافی نیست، مسئله اصلی تبیین ولایت امیرالمومنین(ع) است

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به سندهای متقن تثبیت ولایت امیرالمومنین علی(ع) گفت: صرف برگزاری مجالس جشن و شادباش کافی نیست باید ولایت حضرت(ع) و برکات و ثمرات تاریخی آن تبیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره الزامات بزرگداشت دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر، اظهار کرد: در شریعت مقدس دستور به نماز، روزه، زکات و حج داریم اما در روایت وارد شده هیچ یک از اینها مهم تر از ولایت نیست و بدون ولایت سایر امور هم پذیرفته نمی شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ولایت به عنوان اصلی است که اعمال دیگر تحت سایه آن پذیرفته می شود در غیر این صورت اعمال حبس خواهند شد!

 

وی با بیان اینکه طبق ادعا و تصریح منابع وهابیت، پیامبر اکرم(ص) پیش از رحلت و ترک دنیا جانشینی برای خود تعیین نکردند، گفت: این ادعا با ادله متعدد رد می شود مگر ممکن است رسول خدا(ص) به عنوان عقل کل و کل عقل برای استمرار اهداف رسالت خویش کسی را به عنوان جانشنین انتخاب نکنند؟! مگر می شود رسول خاتم(ص) مردم را رها کرده باشند؟!

 

این خطیب مذهبی افزود: آنهم پیامبری که اگر از مدینه خارج می شدند برای خود جانشینی تعیین می کردند، حتی اگر برای نماز در مسجد حضور نمی یافتند مردم را بی جانشین نمی گذاشتند و در برخی مواقع که غیبتی کوتاه داشتند باز هم جانشین برای خود برمی گزیدند.

 

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه رها کردن امت بدون امام، ولی و رهبر با عقل اصیل سازگاری ندارد، ابراز کرد: این مسئله اهمیتی فوق‌العاده دارد؛ بنابر سیره نورانی رسول خدا(ص) ایشان باید برای بعد از خود جانشنین انتخاب می کردند و طبق اعتقاد شیعه و نیز بر اساس ادله و شواهد، تنها شخصیتی که واجد این جانشینی و وصایت بودند حضرت علی‌بن‌ابیطالب به عنوان امیرالمومنین(ع) هستند.

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: کسی می تواند جانشین پیامبرِ احمد و محمود باشد که شخصیتش مورد تعظیم و تکریم قرار گرفته باشد؛ ابن ابی‌الحدید معتزلی که شیعه هم نبود، در شرح نهج‌البلاغه خود ۴۰ آیه از قرآن آورده که به تأویل آنها به حضرت علی‌بن‌ابیطالب(ع) باز می گردد این آیات در کتب مختلف آورده شده است.

 

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: آیاتی همچون آیه اکمال که می فرماید: «... اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» که مروبط به روز غدیر است و اعلام وصایت و ولایت امیرالمومنین(ع) را سبب اکمال دین معرفی می کند؛ همچنین است آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده که می فرماید: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ» و به امام علی(ع) تأویل شده است.

 

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز در خطبه غدیر فرمودند: صراط مستقیمی که قرآن بر آن تأکید دارد من و بعد از من علی(ع) و بعد از او فرزندانش هستند. مهم آنکه چنین تصریح درباره احدی آورده نشده است.

 

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه دومین سند معتبر درباره ولایت آقا امیرالمومنین(ع) خطبه محکم غدیر است که هیچ خدشه ای در آن راه ندارد، ابراز کرد: رسول خدا(ص) در این خطبه تعابیر خاصی درباره امام علی(ع) آورده اند که هیچ خدشه ای در آنها راه ندارد چنان که فرمودند: علی(ع) است که شما را به حق می رساند به وی تکبر نورزید، علی(ع) حق را پیش روی شما قرار می دهد. و نیز تأکید کردند ملعون است کسی که این قول را رد کند و این ولایت را نپذیرد!

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، با مراجعه به عقول مردم درمی یابیم کسی می تواند جانشین پیامبر(ص) شود که حتی یک لکه ظلمانی در حیات او نباشد، کسانی که به جانشینی پیامبر(ص) رسیدند لکه های تاریک مثل بت پرستی خود و پدرانشان را دارند در حالی که از جهت مقامات و نیز یکتاپرستی پدر و مادر، کسی را بالا تر از علی‌بن‌ابیطالب(ع) سراغ نداریم! همچنین است در علم و شجاعت، وقتی به ادله کتاب، سنت و عقل مراجعه می کنیم تنها کسی که شأنیت احراز جانشینی رسول خدا(ص) را دارد حضرت علی بن ابیطالب(ع) است.

 

وی با بیان اینکه باید هر قدر می توانیم نسبت به ولایت امیرالمومنین(ع) و تأثیر ولایت بر اعمال و عبودیت، تبیین و روشنگری داشته باشیم، افزود: این تبیین، منافی وحدت نیست و ما با دیگر مذاهب اسلامی در این باره دعوا نداریم بلکه اصول شیعه را بیان می کند لذا ضرورت دارد در فاصله عید قربان تا روز مباهله که همگی مناسبت های مرتبط با امیرالمومنین(ع) و حقانیت اهل بیت(ع) است از مصادر شیعی و غیرشیعی برای تبیین این مسئله و حقانیت آن وام و بهره بگیریم.

 

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه مسئله ولایت و غدیر را باید به درستی تبیین کنیم، گفت: هر کس در این مسیر باید از آنچه در توان دارد اعم از قلم، قدم، مال و جان بهره بگیرد، صرف برگزاری مجالس جشن و شادباش کافی نیست باید ولایت حضرت(ع) و برکات و ثمرات تاریخی آن تبیین شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلی ترین مسئله تبیین مطلب است چون دست ما پر است و مطالبی که در کتب اعتقادی وهابی ها مطرح می شود سندیت و تایید عقلی ندارد. لذا باید شادی های این ایام با تبیین و روشنگری همراه باشد.

 

کد خبر 1274556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha