تاریخچه پخش صدای اذان در آمریکا/ ندای دعوت به نماز چه تاثیری بر موسیقی و فرهنگ آمریکایی داشت؟

اولین افرادی که اقدام به پخش صدای اذان در خاک آمریکا کردند،مسلمانان آفریقایی بودند که پس از ورود به این کشور شروع به انجام مناسک دینی و مذهبی خود کردند و در این روند، اذان تأثیر عمیقی بر موسیقی و فرهنگ آمریکایی گذاشت.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: مینیاپولیس اخیرا به اولین شهر بزرگ آمریکا تبدیل شد که اجازه داد صدای اذان از مساجد، پنج بار در روز پخش شود.

در ماه آوریل 2023، شورای شهر مینیاپولیس به اتفاق آرا تغییری در آیین‌نامه صوتی ایجاد کرد و عملا محدودیت‌های زمانی را که قبلا از پخش اذان صبح و عصر جلوگیری می‌کرد، حذف کرد. این مسئله برای شهروندان مینیاپولیس و برای بسیاری از مسلمانان در آمریکا این یک اتفاق تاریخی بود.

 

«جیلانی حسین»، مدیر اجرایی بخش مینه‌سوتای شورای روابط آمریکایی-اسلامی، این حرکت را یک پیروزی برای آزادی مذهبی و قانون اساسی آمریکا توصیف کرد.

 اولین افرادی که اقدام به پخش صدای اذان در خاک آمریکا کردند،مسلمانان آفریقایی بودند که پس از ورود به این کشور شروع به انجام مناسک دینی و مذهبی خود کردند و در این روند، اذان تأثیر عمیقی بر موسیقی و فرهنگ آمریکایی گذاشت.

 

«سیلوین دیوف»، مورخ آمریکایی، ریشه های موسیقی «بلوز» را به مسلمانان غرب آفریقا نسبت می دهد که بین سال های 1600 و اواسط دهه 1800 به بردگی گرفته شده و به زور به قاره آمریکا برده شدند.

بلوز گونه‌ای موسیقی سازی و آوازی است که ریشه در آوازهای هنگام کار،فریادها و همخوانی‌های سیاه‌پوستان آمریکا دارد و اصل آن به فرهنگ و موسیقی غرب آفریقا می‌رسد؛ در واقع این سبک از دل بردگان سیاه‌پوست به وجود آمده‌است. علت اینکه این سبک به بلوز معروف شد، این بود که پیشگامان این سبک، این موسیقی را غمگین و شِکوه‌آمیز اجرا می‌کردند و Blue در زبان انگلیسی به معنای غم نیز هست.

 

دیوف به طور خاص مقایسه‌ای را میان اذان و آهنگ‌های هالر انجام می‌دهد.این آهنگ‌ها که توسط برده های سابق نوشته و خوانده شده اند، پیش درآمد بلوز بودند و در مقایسه نشان داده می‌شود که آنها از اذان تاثیر گرفته‌اند.

اخیرا، یک خواننده مسلمان در آمریکا به نام «لوپه فیاسکو»، آلبومی به نام «محمد راه می‌رود» منتشر کرد که به وضوح شامل صدایی از اذان همراه با ارجاعات مختلف به سنت‌های اسلامی است.

 

تاریخچه پخش صدای اذان در آمریکا

اولین پخش سراسری اذان مسلمانان در نمایشگاه جهانی کلمبیا، نمایشگاهی جهانی که در سال 1893 در شیکاگو برگزار شد، انجام شد.

این نمایشگاه در میان 26 بنای مختلف در خیابان قاهره، مسجدی را به نمایش گذاشت که گردشگران می‌توانستند صدای موذن را بشنوند  و سپس نمازگزاران مسلمان نمازهای روزانه خود را انجام می‌دهند.

 

در اواخر همان سال، اذان از پنجره طبقه سوم ساختمان «یونیون اسکوئر بانک» در شهر نیویورک پخش شد و این زمانی بود که «جان لانت» تازه مسلمان و یکی از بنیانگذاران اولین انجمن مطالعات اسلام در آمریکا قبل از اینکه اعضای این انجمن به اولین جلسه خود ادامه دهد، اذان را گفت ونماز جماعت برگزار شد.

این لحظه توسط نیویورک تایمز اینگونه آمده است: برای اولین بار در تاریخ نیویورک، ندای آهنگین اذان صبح دیروز از ساختمان «یونیون اسکوئر بانک» شنیده شد.

 

پخش های اخیر اذان از مساجد 

از دهه 1970 اذان از مساجد آمریکا پخش می شود. انجمن مسلمانان آمریکا در «دیربورن» میشیگان که در سال 1938 تاسیس شد، اولین مسجد آمریکا است که حق قانونی پخش هر پنج نوبت صدای اذان را به خود اختصاص داده است.

 

در «همتراک» میشیگان که اولین شهر دارای اکثریت مسلمان در آمریکا است، اذان توسط دولت محلی در سال 2004 قانونی شد، زمانی که در سراسر شهر تغییر فرمان قوانین صوتی به رأی گذاشته شد. در آن زمان این تصمیم تنش های قابل توجهی را بین جوامع مختلف  همتراک برانگیخت.

 

در سال 2020، شورای شهر «پترسون» نیوجرسی، اذان را بین ساعات خاصی از روز مجاز دانست.

 

در سال 2023 نیز چندین مسجد در «آستوریا» نیویورک، مجوز پخش پنج نوبت اذان را به طور خاص در طول ماه مبارک رمضان دریافت کردند.

 

به همین ترتیب، یک مسجد کوچک در «اوکوکان» ویرجینیا، دعوت به پخش اذان در دو مناسبت جداگانه در ماه رمضان توسط شهردار محلی شد.

 

در واقع، پخش عمومی اذان در حال حاضر به بخشی از روایت بزرگتر تجلی طبیعی حضور مسلمان در آمریکا تبدیل شده است.

 

این واقعیت که اذان در خیابان‌های مینیاپولیس، همترامک و آستوریا در کنار ناقوس‌های کلیسا و سایر صداهای عبادی شنیده می‌شود ، نشان می‌دهد که اعتقادات مسلمانان دارای ارزش بالایی است و نباید آنها را در یک فضای خصوصی محدود کرد.

 

کد خبر 1274679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha