نظارت ۶۳ تیم ثابت و سیار بر ذبح دام ها در روز عید قربان

بخشی با اشاره به اینکه عید قربان ۹۲ نفر دامپزشک و بازرس بهداشتی در کشتارگاه‌ها و محل های کشتار مستقر می شوند، گفت: ۶۳ تیم ثابت و سیار، شامل ۴۰ سیار و ۲۳ ثابت کار نظارت بر کشتار دام را در خراسان جنوبی بر عهده خواهند داشت.

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد علی بخشی -مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی- امروز (۶ تیر) در نشست خبری ویژه عید قربان با اشاره به اینکه دامپزشکی در ارتقای شاخص های سلامت انسانی نقش موثری دارد، اظهار داشت: بیش از ۶۰۰ نوع بیماری بین انسان و دام وجود دارد که دامپزشکی نقش مهمی در کنترل آن دارد.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های دامپزشکی در سه حوزه کنترل، پیشگیری و جلوگیری از بیماری های مشترک انسان و دام است، گفت: نظارت و کنترل بر پرورش، تولید، کشتار، بسته بندی و حمل و نقل هر نوع فرآورده ای که مرتبط با دام و طیور است را دامپزشکی انجام می‌دهد. 

 

وی افزود: سال قبل 50 تن فرآورده دامی و طیور از چرخه مصرف خارج شدند و امسال نیز بیش از 18 تن فرآورده خام دامی را ضبط کردیم که 15 تن معدوم شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیماری های دامی که روی گوشت اثر می گذارند، اگر به انسان منتقل شود، باعث بیماری می شود و برخی از آنها هیچ راه درمانی هم ندارند، گفت: گوشت و شیرخام اگر جوشیده نشود باعث بیماری تب مالت می شود.

 

بخشی با بیان اینکه اگر لاشه ای در قصابی بدون برچسب باشد غیر مجاز است و ضبط می شود و شخص متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود، افزود: سال گذشته نیز مواردی تخلف وجود داشته که به مراجع مربوطه معرفی شدند. 

 

وی گفت: روستائیان تا حد ممکن دام را به کشتارگاه ببرند، اما برای روستاهایی که دور دست است سعی شده با برگزاری دوره های آموزشی که کارشناسان دامپزشکی در سطح روستاها ارائه می‌دهند، آموزش های لازم را منتقل کنیم. 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: اگر بعد از کشتار لاشه 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود، خیلی از عوامل بیماری زا از بین می رود. 

 

بخشی با اشاره به اینکه عید قربان 92 نفر دامپزشک و بازرس بهداشتی در کشتارگاه‌ها و محل های کشتار مستقر کردیم، گفت: 63 تیم ثابت و سیار، شامل 40 سیار و 23 ثابت کار نظارت بر کشتار دام را در خراسان جنوبی بر عهده خواهند داشت. 

 

وی با بیان اینکه ساعت کشتار از اذان صبح و تا آخرین متقاضی پذیرش خواهد بود، خاطرنشان کرد: مردم کشتار را در ساعات ابتدایی صبح انجام دهند و به تاخیر نیندازند. 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و موسسه توان‌بخشی حضرت علی اکبر علیه السلام نیز تاکید شده است که دام خود را به کشتارگاه های بیرجند و خوسف ببرند، گفت: قبلا خود این مراکز قربانگاه داشتند و همان جا انجام می شد اما امسال بدلیل مسائل بهداشتی تاکید شده است که به کشتارگاه ببرند.

 

بخشی با بیان اینکه در سطح استان 11 کشتارگاه وجود دارد، ادامه داد: البته در برخی از بخش ها نیز کشتارگاه وجود دارد و در روستاهای بزرگ هم این باید راه اندازی شود. 

 

وی با اشاره به اینکه سال قبل چندین لاشه ضبطی داشتیم و یا مقداری اصلاح لاشه انجام شده بود، گفت: سال قبل 20 درصد جگر و 70 درصد ریه گوسفندان ضبط شد. 

 

 

کد خبر 1275115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha