ادای احترام به جانبازان شیمیایی در موزه صلح تهران

آئین ادای احترام به جانبازان شیمیایی امروز به مناسبت روز ملی بزرگداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی و در سی‌وششمین سالروز حمله شیمیایی به شهر سردشت برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، آئین ادای احترام به جانبازان شیمیایی امروز (چهارشنبه ۷ تیر) به مناسبت روز ملی بزرگداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی و در سی‌وششمین سالروز حمله شیمیایی به شهر سردشت با حضور جمعی از جانبازان شیمیایی با ضایعات ریوی و چشمی شدید برگزار می شود.

 

 

بنابراین گزارش، جمعی از هنرمندان و ورزشکاران و نویسندگان به نام کشورمان در این مراسم که از ساعت ۱۰ تا ۱۶ در موزه صلح تهران واقع در پارکشهر برگزار می شود به ملاقات جانبازان شیمیایی می روند و به آنها ادای احترام خواهند کرد.

 

 

گفتنی است؛ ساعت چهار و نیم عصر یکشنبه هفتم تیر سال ۱۳۶۶ هواپیماهای جنگی ارتش بعث عراق، چهار نقطه شهر سردشت و سه نقطه در روستاهای اطراف آن را در استان آذربایجان غربی و کنار مرز عراق با ۷ بمب شیمیایی خردل و تاول زا مورد حمله قرار دادند. دو بمب در بازار و دو بمب دیگر به دو منطقه مسکونی اصابت کرد و بقیه در باغ های مجاور شهر افتاد. در همان لحظات اولیه ۲۰ نفر شهید و حدود ۲ هزار نفر مجروح شدند. در آن زمان شهر سردشت، شهری کاملا غیرنظامی و مسکونی و دارای ۱۸ هزار نفر جمعیت بود. گرچه این شهر چند بار مورد بمباران هواپیماهای نظامی عراق قرار گرفته بود ولی کسی توقع حمله شیمیایی با آن ابعاد را نداشت. ناآشنا بودن مردم با تبعات و آثار گاز خردل، آشنا نبودن مردم در مورد چگونگی مواجهه با سلاح های شیمیایی و اصابت بمب ها به بازار و مناطق پر رفت و آمد شهری باعث افزایش شمار مصدومان و قربانیان این فاجعه شد.

کد خبر 1275232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha