مسجد نمره، دومین مسجد بزرگ بعد از مسجدالحرام در سرزمین وحی+عکس

مسجد نمره هر ساله در روز عرفه شاهد حضور گسترده زائران خانه خدا است و نماز ظهر و عصر را در آن به جای می آورند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد نمره، یکی از مهم‌ترین بناهای مشعرعرفات است و سالانه پذیرای ده‌ها هزار زائر بیت ‌الحرام در روز عرفات است تا به پیروی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، نماز ظهر و عصر را با هم در این مسجد بخوانند.

 

مساحت مسجد نمره 110 هزار متر مربع و مساحت سایه دار آن به وسعت هشت هزار متر مربع است. این مسجد، دومین مسجد بزرگ مکه مکرمه است و شامل یک اتاق پخش خارجی است که برای پخش نماز ظهر و عصر مجهز شده است  و در روز عرفه به صورت مستقیم از تمام نقاط جهان پخش می شود.

 

مسجد نمره در نیمه  قرن دوم هجری قمری در زمان خلافت عباسی در محلی که رسول خدا(ص) در آن خطبه وداع ایراد کرد، ساخته شد.

 

این مسجد در غرب مشعر عرفات قرار دارد و قسمتی از آن تا دره عرنه امتداد دارد که پیامبر اکرم(ص) از ایستادن در آن نهی کرده است.

 

مسجد نمره در زمان ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود شاهد بیشترین توسعه خود بوده و هزینه بازسازی آن بالغ بر 237 میلیون ریال بوده است.

 

پس از توسعه، طول مسجد 340 متر و عرض آن 240 متر شد و 400 هزار نمازگزار را در خود جای می دهد و دارای شش مناره به ارتفاع 60 متر و سه گنبد و ده ورودی اصلی شامل 64 در است.

 

گفتنی است، جمعیت عظیمی از زائران روز سه شنبه برای اقامه نماز ظهر و عصر به مسجد نمره رفتند.

 

وزارت امور اسلامي كارهاي فني مسجد شامل نگهداري، بهره برداري، نظافت، تهيه فرش هاي فاخر، پيگيري طرح توسعه سيستم تهويه مطبوع و تصفيه هوا، نگهداري ژنراتورهاي برق و دوربين انجام داده بود تا مطابق با بالاترین استانداردهای کیفی زائران مناسک حج را به جای بیاورند.

 

کد خبر 1275237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha