صدای قافله غدیر شنیده می‌شود/ حال شیراز در روز غدیر دگرگون است

امسال نیز همچون سال های گذشته، استان فارس و شهر شیراز در عید امامت و ولایت، سراسر نور، شادی و سرور است؛ مردم فارس در ایام غدیر به صورت خودجوش پای کار آمده تا مروج پیام غدیر باشند.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

صدای قافله ای از دور شنیده می شود؛ سال دهم هجری است و پیامبر (ص)‌ به اتفاق جمع کثیری از مردم پس از راز و نیاز با پروردگار و به جا آوردن اعمال حج، در حال بازگشت از سفر معنوی حج هستند؛ به خواست پیامبر(ص)، قافله در مکانی به نام «غدیر خم» متوقف می شود؛ انگار قرار است خبری از سوی پیامبر(ص) به مردم داده شود. زمزمه هایی می شود؛ حتماً محمد رسول الله خبر و حرف مهمی دارد که در این مکان و هوای گرم فرمان داده جمع شویم!

 

جبرئیل وحى آورد که «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته‏»؛ پیامبر(ص) پس از اقامه نماز ظهر به ایراد خطبه ‏اى طولانى پرداختند، و در ضمن آن چنین فرمودند:
«خداى مولاى من است و من مولاى تمامى مؤمنین … هر کس که من بر او ولایت دارم، على نیز مولاى اوست‏»

 

بعد پیامبر دعا مى ‏فرمایند «خدایا دوستان على را دوست‏ بدار، و دشمنانش را دشمن باش …»
پیامبر بعد دستور دادند: تمامى کسانى که در این جا حضور دارند باید، این خبر را به غائبین ابلاغ کنند، و پس از آنکه حضرت خطبه خویش را تمام کردند جبرئیل از جانب خدا وحى آورد «الیوم اکملت لکم دینکم‏» امروز دین شما را کامل نمودیم…

سال ۱۴۰۲ هجری شمسی است؛ درست بیش از هزار و ۴۰۰ سال از آن واقعه می گذرد؛ گوش دلت را که تیز کنی هنوز صدای قافله پیامبر(ص) و ندای ملکوتی او را خواهی شنید. هزار و ۴۰۰ سال از آن واقعه تاریخی می گذرد و شیعیان بر خود می بالند که امت رسول الله(ص) هستند و مولاشان امیرالمومنین(ع) است. 

 

امسال نیز همچون سال های گذشته، استان فارس و شهر شیراز در عید امامت و ولایت، سراسر نور، شادی و سرور است؛ مردم فارس در ایام غدیر به صورت خودجوش پای کار آمده تا مروج پیام غدیر باشند. کم کم کوچه ها و خیابان ها بوی عطر غدیر به خود می گیرد.

 

در شیراز نیز برنامه های متنوعی از سوی مردم و نهادهای مختلف به ویژه مساجد برگزار می شود؛ به گفته رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس، یکی از برنامه‌هایی که قرار است در استان فارس اجرایی شود برگزاری جشن ۱۵ هزار نفری مردم شیراز همزمان با عید غدیر است.

 

جشن غدیر در ۱۵۰ نقطه شیراز

به اذعان حجت الاسلام ملک مکان، روز جمعه همزمان با عید غدیر شاد پیمایی و جشن خیابانی از میدان شهرداری به سمت حرم احمد بن موسی (ع) همراه با شاد خوانی برگزار می‌شود و در این مسیر موکب‌ها از مردم پذیرایی می‌کنند.

 

همزمان با عید غدیر خم نیز در ۱۵۰ نقطه شیراز و ۱۲ پارک پر جمعیت این شهر جشن غدیر و ولایت برگزار می‌شود. آن طور که حجت الاسلام ملک مکان گفته جشن باشکوهی نیز روبروی مجتمع خلیج فارس در شهرک گلستان با حضور نوجوانان و ابوذر روحی مداح کشوری برنامه ریزی شده که زمان دقیق آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

اطعام ۵۰۰ هزار نفری

به گفته وی، تهیه و توزیع ۵۰۰ هزار اطعام علومی از دیگر برنامه‌هایی است که در دهه ولایت و امامت فارس اجرایی خواهد شد.

 

نشست های غدیر شناسی

دبیر بنیاد بین المللی غدیر استان فارس هم گفته ۱۸ عنوان برنامه شاخص در دهه ولایت و امامت در فارس اجرا می‌شود و دوره‌های عمومی ۸ ساعته و تخصصی سه سطحی ۱۲۰ ساعتی در مباحث غدیر شناسی قبل از شروع دهه امامت با تدریس آیت‌الله محمدپور از مشهد مقدس، آیت‌الله حسینی قزوینی و آیت‌الله ملک حسینی از علمای بنام و اساتید خبره ولایت و امامت برگزار می‌شود.

 

به اذعان حجت الاسلام احمدی دانش‌افزایی و تبیین ولایت محور اصلی برنامه‌های دهه امامت و ولایت است و با تلاش استاندار فارس، شورای اداری استان با موضوع این دهه مبارک برگزار و برنامه‌های محتوایی و رویدادهای میدانی نظیر جشن و فضا سازی و… تبیین شده است.

 

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر فارس، فضاسازی، آذین‌بندی و نصب پرچم در میادین اصلی و خیابان‌های شهرهای استان را مورد توجه قرار داده و گفته تبلیغات شهری در اولویت قرار دارد و از شب عید قربان تا عید غدیر هر شهرستان در ۱۰ محله ویژه برنامه اجرا می‌کند که در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی در کنار برپایی جشن در محل بنیاد غدیر استان، در گوشه گوشه شهر مواکب و ایستگاه‌های صلواتی مردمی توسط هیئات و سازمان‌های مردم نهاد برپا خواهد شد.

هر شهرستان یک برنامه شاخص

به گفته احمدی هر شهرستان فارس یک برنامه جشن محوری برگزار خواهد کرد و در شیراز به همت برخی از سازمان‌ها نظیر سپاه فجر فارس، شهرداری شیراز و… ویژه برنامه در روز ۱۳ تیر همزمان با میلاد امام هادی (ع) مراسم جشن ولایت با پیش بینی ۱۰ هزار شرکت کننده برپا می‌شود.

 

او با اشاره به اینکه روز عید غدیر با روز جمعه مصادف شده است، اذعان کرده از ساعت ۱۰ صبح تا اذان ظهر و ایراد خطبه نماز جمعه در حرم مطهر شاه‌چراغ (ع)، مراسم جشن برای ابراز شادی روز عید ولایت با مولودی خوانی برپا است.

 

این مسئول ادامه داده به همت صدا و سیمای مرکز فارس، ویژه برنامه غدیر پخش زنده مراسم جشن عید هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ در شبکه استانی فارس انجام خواهد شد؛ برنامه «امیر بیان» توجه به حکمت‌های نهج‌البلاغه و همچنین برنامه تطبیق نیاز روز و نهج‌البلاغه نیز در رادیو فارس تدوین و تدارک دیده شده که به سمع و نظر مخاطبین رسانه ملی خواهد رسید.

 

مسابقه کتابخوانی غدیر

احمدی از اجرای مسابقات متنوع در راستای اشاعه فرهنگ امامت و غدیر خبر داد و گفت: مسابقه کتابخوانی ویژه دهه امامت، خطبه غدیر، اجرای سوالاتی در فضای مجازی برای تمامی سنین و سلیقه‌ها به همراه اهدای هدایای نفیس شامل کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس و… برای برگزیدگان در حال برگزاری است.

 

او گفته ۲ هزار نسخه از کتاب شرحی بر خطبه غدیر توزیع شده که اکنون ۳۰۰ برنده مسابقه از این کتاب که اکثراً از دانش آموزان هستند، مشخص شدند و در روز ۱۳ تیرماه مصادف با میلاد امام هادی (ع) اختتامیه این مسابقه برگزار می‌شود.

 

برگزاری همایش بیش از ۱ هزار مبلغ خواهر و برادر، شاد پیمایی روز عید غدیر، اعزام مبلغ پر رونق‌تر از سال گذشته، توزیع اقلام فرهنگی نظیر پرچم و کتبه و… از دیگر برنامه‌هایی بود که دهه ولایت برگزار می‌شود و دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر فارس به آن اشاره کرده است.

 

‌برگزاری ۵۵ جشن محله ای

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز هم از برنامه‌ریزی و هماهنگی برای اجرای ۵۵ جشن در سطح مناطق یازده‌گانه از اعیاد بزرگ قربان تا عید غدیر خم در سطح شهر شیراز خبر داد و گفته به منظور تلطیف فضای فرهنگی شهر توام با نشاط و شادی شهروندان همزمان با دهه مبارک امامت و لایت که از عید قربان تا غدیر نامگذاری شده است که به‌همین منظور جشن‌های بزرگی طی ایام دهه ولایت و امامت در سطح مناطق یازده‌گانه شهرداری برگزار می‌شود.

 

محمدرضا هاجری، با بیان اینکه با هماهنگی و دستور شهردار شیراز مقرر شد در هر منطقه شهرداری پنج جشن محلی برگزار شود، عنوان کرده مجموعاً در طول یک دهه، تعداد ۵۵ جشن محلی در مناطق یازدگاه شهر شیراز برپا می‌شود.

 

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری مناطق یازدگانه، شخص شهردار و روابط عمومی، ناظر و یاوران شورا پیگیر برگزاری جشن خواهند بود .

 

او بر ضرورت هماهنگی و برنامه‌ریزی برای باشکوه برگزار کردن جشن دهه امامت و ولایت در فاصله عید قربان و عید غدیر خم تأکید و ابراز امیدواری کرده این جشن‌ها در محلات پر جمعیت با حضور گسترده مردم جشن باشکوه اجرا شوند.

 

به گفته سخنگویی شورای اسلامی شهر شیراز، برنامه‌ریزی برای ۵۵ جشن محلی با محوریت شهرداری و شورای شهر شیراز در کنار ده‌ها جشن متمرکز دیگر در سطح شهر انجام شده است.

 

 

جشن ۱۵ هزار نفری ورزشگاه حافظیه

هاجری همچنین از برگزاری جشن ۱۵ هزار نفری عید غدیر در مجموعه ورزشی حافظیه خبرداد و گفت: این جشن بزرگ با همکاری شهرداری شیراز و قرار گاه احمدبن موسی(ع) اجرا می شود. همچنین در چندین محله بزرگ شیراز برگزاری برای جشن‌های غدیر و قربان پیش‌بینی شده است.

 

وی در پایان تصریح کرد: حضور پر رنگ شورا و شهرداری در برنامه‌ریزی و اجرای چنین جشن‌هایی به عنوان نهاد اثرگذار و مردمی در فراهم کردن فضای نشاط اجتماعی شهروندان کاملا مشهود و قابل تقدیر است.

 

 

کد خبر 1275298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha