عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمانان /شناخت خود و خداوند ره آورد خواندن دعای عرفه است

حجت الاسلام صالحی گفت: قرائت دعای عرفه فضیلت و ره آورده های بسیاری دارد که یکی از آن شناخت خود و خداوند ره آورد خواندن دعای عرفه است.

حجت الاسلام محمد صالحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه  ضمن تبریک بمناسبت فرارسیدن عید قربان ، دهه امامت و ولایت،گفت: روز دهم ماه ذی‌الحجه و عید قربان یادآور تجلی اوج ایمان و عشق در وجود پیامبری است که در پرتو انوار اندیشه‌های بلند و الهی خویش، از سوی معشوق در بوته آزمایشی بس عظیم و دشوار قرار گرفت.

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه افزود: در تعالیم دینی چهار روز است که به عنوان عید تعیین گشته است که عبارتند از عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه. در این میان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمانان به شمار می رود به نحوی که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فِرَق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند و خداوند متعال اصل  قربانی کردن را از شعائر الله دانسته و آن را نشانه ی بزرگداشت و سپاس گزاری مؤمنان بر نعمت هدایت معرفی کرده و قربانی کننده را در گروه و خیل محسنین و نیکوکاران داخل کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آمده است: «وقتی شما قربانی می کنید آنچه که متعلق به خدا است،تقوای شماست نه گوشت و پوست قربانی» ،خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در قربانی کردن هر چند ظاهر کار سر بریدن است؛ اما واقعیت قضیه نهایت تسلیم، سرسپردگی، عشق و علاقه بنده به مولای خود است؛ و در واقع قربانی کردن نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره و نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلقات و وابستگی های دنیوی و مادی و رهایی از زندان مال پرستی و دنیاطلبی است.

 

حجت الاسلام صالحی تصریح کرد: اهمیت این عید به قدری زیاد است که اهل‌بیت نماز این روز را از واجبات معرفی کردند و فرمودند «صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.»

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه کرمانشاه با اشاره به روز عرفه ،گفت: روز عرفه یکی از مهم ترین روزهای ماه ذی الحجه به شمار می‌رود و بنا بر روایات ،امام حسین(ع) دعای عرفه را در چنین روزی در صحرای عرفات به همراه خانواده و برخی از یاران خود، خواندند. و بعد از آن، حجشان را ناتمام گذاشته، یعنی به عمره تبدیل کردند که زودتر به سمت کوفه حرکت کنند و در این مسیر بود که به کربلا رسیدند و ماجرای عاشورا رقم خورد.

 

وی افزود: قرائت دعای پرفیض عرفه در بقاع متبرکه و امامزادگان همچون  امامزاده احمد (ع) سنقر، امامزاده ابراهیم (ع) کنگاور، امامزاده مهدی (ع) هرسین و امامزاده ابراهیم (ع) طاقبستان ،امامزاده باقر (ع) بیستون، مزار شهدای کرمانشاه، احمد ابن اسحاق (ره)، مسجد و زیارتگاه صاحب الزمان (عج)، بقعه سید صالح موسوی اجاق (ره) برگزار شد.

 

 

کد خبر 1275354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha