حقوق بشر آمریکایی یعنی جنایت سردشت که مردم عادی را با بمب شیمیایی مورد هدف قرار دادند

قاضی زاده هاشمی گفت: حقوق بشر امریکایی یعنی جنایت سردشت که مردم عادی و غیر مسلح را با بمب شیمیایی مورد هدف قرار دادند،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، روز چهارشنبه در سی و ششمین یادواره شهدای بمباران شیمیایی سال ۱۳۶۶ سردشت اظهار کرد: کشورهای غربی رژیم بعث عراق را به بمب های شیمیایی تجهیز کردند و این رژیم این بمب‌ها را علیه مردم ایران و در سردشت به کار گرفت.

معاون رییس‌جمهور  با بیان اینکه هنوز هم پس از ۳٦ سال، آثار این بمب ها در جسم مردم و مصدومان سردشت باقی مانده، گفت: در آن موقع هیچ صدای اعتراضی از کشورهای غربی به دلیل استفاده رژیم بعث از سلاح شیمیایی بلند نشد اما برخی از مصدومان شیمیایی سردشت در سال‌های اخیر، مظلومیت خود را در مجامع بین المللی بیان کردند.

وی ادامه داد: حقوق بشر امریکایی یعنی جنایت سردشت که مردم عادی و غیر مسلح را با بمب شیمیایی مورد هدف قرار دادند.

ریس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: خدماتی برای مصدومان شیمیایی سردشت انجام شده اما این خدمات در شان و جایگاه مصدومان شیمیایی این منطقه نیست.

وی افزود: در حوزه خدمات بهداشتی در سطح کشور کارهایی انجام شده اما خدمات در سردشت باید ویژه و به صورت مضاعف باشد لذا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی خدمات گسترده‌ای در کلینیک جدید به مصدومان شیمیایی ارائه خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: امیدواریم مجامع جهانی که خود را مدعی طرفداری از بشریت اعلام می‌کنند، با محکومیت عملی مسیری برای احقاق حقوق این مصدومان شیمیایی باز کنند.

گفتنی است؛ هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ سردشت به عنوان نخستین شهرغیرنظامی جهان چهار بار پیاپی در اوج جنگ تحمیلی عراق علیه ایران توسط رژیم بعثی مورد هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت. 

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده و ۸۵۶ شهید و بیش از چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

کد خبر 1275390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha