نقد صریح از نظام نمایش عمومی فیلم‌ها / فیلمسوزی را متوقف کنید!

یک برنامه‌ فرهنگی رادیو در روز هفتم تیرماه، به نقد صریح وضعیت اکران فیلم‌های روی پرده‌ی سینماهای کشور و آمارهای انتشار یافته از سوی سازمان سینمایی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، یک برنامه‌ فرهنگی رادیو در روز هفتم تیرماه، به نقد صریح وضعیت اکران فیلم‌های روی پرده‌ی سینماهای کشور و آمارهای انتشار یافته از سوی سازمان سینمایی پرداخت. برنامه‌ی باغ هنر که هر روز از شنبه تا چهارشنبه به طرح مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی روز اختصاص دارد، این بار به طرح دیدگاه منتقدان و معترضان به وضعیت اکران فیلم‌ها پرداخت.


مصطفی محمودی کارشناس حوزه‌ی سینما در گفت‌و‌گو با مجری برنامه؛ شهاب شهرزاد، با اشاره به آمارهایی که از سوی سازمان سینمایی منتشر می‌شود، گفت: این نوع آمارگیری بر اساس فروش فیلم‌هاست و برای بررسی و تعیین تعداد مخاطبان، شیوه‌ای علمی نیست.

 

محمودی با اشاره به آمار چهل سالن سینمای پرفروش بهار ۱۴۰۲ که از سوی مرکز پژوهش‌های سازمان سینمایی منتشر شده، گفت: اغلب این سینماها تحت اختیار بخش خصوصی‌اند و تمام آن‌ها در مراکز استان هستند. ضمنا در این آمارگیری به این نکته توجهی نشده که سینماهای ممتاز با سقف قیمت، بلیت می‌فروشند و با مخاطبان کم‌تر، فروشی بالاتر دارند. حال آن‌که برخی سینماها با بلیت کف قیمت، مجموع فروش کم‌تر، اما مخاطبانی بیش‌تر دارند که این مساله از نظر دوستان، دور مانده است.

 

در این برنامه، شهرزاد به آمار سالن‌های در اختیار فیلم‌های روی پرده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود هزار سالن سینما و دقیقا طبق اعلام سمفا ۹۸۹ سالن در اختیار دو فیلم از یک کارگردان است! حال آن‌که هفت فیلم دیگر، در مجموع ۹۵۵ سالن در اختیار دارند. یعنی به هفت تولیدکننده‌ی فیلم، جمعا کم‌تر از سالن‌های یک تولید‌کننده داده شده است! واقعا نگاه به برخی از تولیدات سینمایی در اکران، تحقیرآمیز به نظر می‌رسد. باید از متولیان فرهنگی و سینمایی پرسید: آیا این ساختار اکران، منصفانه و  عادلانه است؟


در ادامه، مصطفی محمودی با تاکید بر ضرورت ترمیم نظام پیچیده‌ی اکران گفت: متولیان سینما شعارهایی دادند که عملا برعکس آن را شاهدیم. فعلا همین فیلم‌ها که به سرعت به تولید می‌رسند و با حمایت حداکثری در اکران همراه می‌شوند، نشانگر نوع سیاست‌های سازمان سینمایی‌ است؛ بقیه‌ی فیلم‌ها، اغلب به صورت فله‌ای و در شرایط و با نوبت‌های نمایش نامناسب روی پرده می‌روند. این مصداق بارز تکرار سیاست فیلمسوزی در اکران است و هرچه‌زودتر باید آن را متوقف کرد.


شایان ذکر است برنامه‌ی باغ هنر، مجله‌ای شنیداری از گروه فرهنگ و تمدن رادیو ایران است که روزهای شنبه تا چهارشنبه راس ساعت ۱۶ از این شبکه رادیویی پخش می‌شود. عبدالله علایی و وحید بیات، تهیه‌کنندگان این برنامه‌اند و اجرای آن را شهاب شهرزاد بر عهده دارد.

کد خبر 1275597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha