یادداشت اختصاصی/ مشارکت در سایه تناسبی شدن انتخابات افزایش می یابد

مشارکت در سایه تناسبی شدن انتخابات افزایش می یابد، با این اتفاق تحول جدی در حوزه الگوی نظام انتخاباتی ایجاد می شود.

خبرگزاری شبستان: محمد صالح جوکار، رییس کمیسیون امور داخلی و شوراها در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داد به بررسی تناسبی شدن انتخابات در تهران پرداخته است که متن کامل این یادداشت در زیر آمده است:

 

در دنیا چندین الگو برای نظام انتخاباتی وجود دارد. تناسبی بودن، حداکثری بودن و ترکیبی از این دو نیز وجود دارد، در خود آمریکا نیز الگو الکترال است. با کارشناسی هایی که انجام شد، مشخص شد که غالبا در تهران از یک لیست افراد به مجلس راه می یابند، هر کسی بیشترین آرا را می آورد به مجلس می آید بر فرض مثال لیستی که 20 یا 30 درصد آرا را کسب کرده است، 800 یا 900 هزار رای آورده است اصلا جایی دیده نمی شود و تمام لیست در اختیار فهرستی قرار می گیرد که بیشترین آرا را کسب کرده است. در اینجا برای اجرای عدالت هم که شده است با توجه به اینکه اینها هم رای دارند ما در مصوبه جدیدی که مجلس داشته است، گفته ایم که به نسبت آرایی که این لیست دارد تعداد نمایندگان شان در مجلس نیز باید باشد.

 

 

مزیت این مصوبه این است که نگاه عدالتی ساری و جاری می شود و مردم احساس نمی کنند که اگر رای دادند کسی را در مجلس ندارند و یا اگر اقلیتی هستند، رایی ندارند و نماینده ای نیز نمی توانند داشته باشند. مشارکت در سایه تناسبی شدن انتخابات افزایش می یابد و تحول جدی در حوزه الگوی نظام انتخاباتی ایجاد می شود و مردم نیز استقبال می کنند.

 

 

شورای نگهبان خوشبختانه این مصوبه مجلس را تایید کرده است اما هیئت نظارت مجمع تشخیص چند مطلب را بیان کرده است که الگوی نظام انتخاباتی ما حداکثری است و لذا در کل کشور، تهران را نمی تواند جدا کرد و این تبعیض است یا بحث شایسته گزینی را مطرح کرده اند که می گویند کسی که بیشترین رای را آورد، وارد مجلس شود. هیئت عالی نظارت بر سیاست های کل نظام نظارت دارد. مجمع تشخیص مصلحت بر اساس مصلحت تصمیم می گیرد که آیاا مصلحت است چنین مسئله ای تقویت شود یا نه.

 

 

ما بر مصوبه خود اصرار کرده ایم که به صحن مجلس می رود که امیدواریم صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با آن موافقت کند و اگر مجمع تایید کند این مصوبه در این دور از انتخابات مجلس اجرایی می شود و انتخابات مجلس در تهران به صورت تناسبی برگزار می شود.

 

 

 

 

کد خبر 1275709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha