رعایت الگوی مصرف، به حل تنش آبی در روستاها کمک می کند

جزءقاسمی بر ضرورت رعایت الگوی مصرف در مصرف آب بالاخص در روستاها تاکید کرد و افزود: مصرف نامتعارف آب شرب روستاها در بخش های مختلف بیشتر روستاها را در تابستان با تنش‌های آبی مواجه کرده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان،علیرضا جزءقاسمی، مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان ظهر امروز (۱۰ تیرماه) در نشست خبری با خبرنگاران به ضرورت فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب اشاره کرد و گفت: علیرغم بارندگی های خوبی که در سال جاری داشتیم، متاسفانه کشور با بحران خشکسالی روبه رو است. 

 


وی به کاهش هفت‌ونیم درصدی بارندگی براساس آمار مرکز مدیریت خشکسالی کشور  اشاره کرد و گفت: 631 روستا و 21 شهر استان یعنی بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی کل استان تحت پوشش آب‌وفاضلاب قرار دارند.

 


این مسئول تعداد کل مشترکین آبفای استان را 367 هزار و 205 مشترک خوامد و گفت: میزان حجم کل آب تولیدی استان در سال گذشنه 109 میلیون مترمکعب در سال بود. 

 


جزءقاسمی، به وضعیت آب شرب روستای شیت اشاره کرد و گفت: برای تحت پوشش قرار گرفتن این روستا زیر نظر آبفای استان، هزینه ها به فرمانداری طارم و استانداری اعلام شده است. 

 


به گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان، ۶۰ درصد از اعتبار لازم در این روستا باید از طریق فرمانداری، دهیاری و خودیاری اهالی تامین شود و ۴۰ درصد را نیز شرکت آب‌وفاصلاب استان تامین کند.

 


این مسئول افزود: به منظور بررسی وضعیت روستاهای تحت پوشش و غیرتحت پوشش، مشکلات آبی دسته‌بندی شده‌اند. مشکل عمده آب در روستاها، مشکلات فصلی است به طوری که عملاً با آغاز فصل گرما و تابستان مشکلات آبی در روستاها آغاز می‌شود.

 


جزءقاسمی بر ضرورت رعایت الگوی مصرف در مصرف آب بالاخص در روستاها تاکید کرد و افزود: در فصل تابستان شاهد مصارف مازاد آب شرب برای دام‌ها و همچنین آبیاری باغ و باغچه‌ها به وسیله آب شرب در روستاها هستیم که مجموع این موضوعات سبب شده است در تابستان بیشتر در روستاها شاهد تنش‌های آبی باشیم. 

 


وی با اشاره به اینکه صنایعی که می توانند از پساب استفاده کنند در حال شناسایی هستند، گفت: در شهر زنجان ۱۲ هزار متر مکعب پسآب به راشا کاسپین واگذار شده که از سال گذشته در حال استفاده هستند. 

 


مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان به روند ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان اشاره کرد و گفت: در حدود ۷۵ تا ۸۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌توانیم پساب تولید کرده و در اختیار صنعت قرار دهیم. 

 

 

چاه های آبی غیرمجاز در استان زنجان مسدود می شوند


اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان نیز در سخنانی به پیشرفت 45 درصدی سد پاوه‌رود اشاره کرد و گفت: این سد به عنوان بند تنظیمی مشمپا تعریف شده بود که به دنبال این هستیم آن را به عنوان سد تعریف کنیم که امیدواریم طی چند ماه آینده مشکلات مربوط به آن برطرف شود.

 


وی به هدفمندسازی میزان‌ مصرف آب در گلخانه‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: تنها به اراضی دارای کشت، مجوز گلخانه داده می‌شود و بحث توسعه ممنوع است. 

 


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با یادآوری اینکه برای تامین آب رودخانه قزل‌اوزون از سد ایدوغموش کمک می گیریم، افزود: در راستای مقابله با بحران کم آبی چاه های غیرمجاز مسدود می شود. 

 


باقری خاطرنشان کرد: به شدت با چاه‌های غیرمجاز برخورد می‌شود و از فروردین تاکنون ۲۱۰ حلقه چاه مسدود شده است.

 


این مسئول با اشاره به اینکه از سال ۹۴ به بعد تنها برای چاه‌هایی که جز چاه‌های تعیین تکلیف مشخص شده‌اند به میزان ۲۵ مترمکعب پروانه صادر می‌شود، افزود: در کل استان چاه‌های مجاز ۱۶ هزار و ۱۲۳ حلقه است.

 


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان تامین مالی دو سد بزرگ در حال احداث است، افزود: برای سد مراش و آب‌رسانی این سد ۶۰۰ میلیارد مصوب شد و برای سد بلوبین ۲۰۰ میلیارد و همچنین خط آب‌رسانی سد نیز ۲۰۰ میلیارد در نطر گرفته شده که بخشی از این اعتبارات تخصیص داده شد که همین‌ امر موجب تسریع در روند اجرای پروژه‌ها به ویژه سد بلوبین شده است.

کد خبر 1275737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha