امر به معروف و نهی از منکر از آموزه های بنیادین اسلامی است

آیت الله علما گفت:امر به معروف و نهی از منکر از آموزه های بنیادین اسلامی است که درساحت اجتماعی و سیاسی نقشی مؤثر دارد.

آیت‌الله مصطفی علما در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به فلسفه امر به معروف و نهی از منکر ،گفت: همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی است زیرا امر به معروف هم مثل نماز واجب است.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه افزود: معروف، در لغت به معنی «شناخته شده»، از ماده عرف، و منکر، به معنی «ناشناس» از ماده انکار است. بر این اساس، کارهای نیک اموری شناخته شده و کارهای زشت و ناپسند، اموری ناشناس معرفی شده اند؛ چه این که فطرت پاک انسانی با دسته اول آشنا و با دسته دوم نا آشنا است.

 

وی  با اشاره به هدف از امر به معروف و نهی از منکر تغییر رفتار مردم و نمود یافتن معروف ها در سطح جامعه و ترک منکر است،خاطر نشان کرد: آمر به معروف و ناهی از منکر باید با رفتار خود نسبت به خوبی معروف و بدی منکر عکس العمل نشان دهد لذا هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و زدوده شدن منکر است. برای نیل به این هدف به نظر می رسد که باید به دنبال بهترین و مؤثرترین راهکارها و شیوه های عملی بود و اباعبدالله الحسین(ع) در بالاترین و عالی ترین از شیوه اجرای این دو فریضه، جان خود و عزیزترین نزدیکان شان را برای احیای اسلام فدا فرمودند.

 

آیت الله علما تصریح کرد:امر به معروف و نهی از منکر از منظر علی علیه‌السلام، با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خداوند، غایت دین، قوام شریعت، خلق الهی و بالاتر از جهاد در راه خدا معرفی شده است. سخنان بسیار نغز و گهر‌باری از آن حضرت در این خصوص به ثبت رسیده است.

 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه اظهار کرد:امر به معروف و نهی از منکر، بر خلاف بسیاری از تصورات موجود فط محدود به روابط فردی انسانها نمی شود. امر به معروف و نهی از منکر قاعده ای است که مخاطب اصلی آن، جامعه و حکومت است. بنابراین فروکاستن این بحث به روابط فردی، کار چندان شایسته ای نیست. فسادهایی که گاه در عرصه های زمامداری و سیاسی رخ می دهد، قلمرو آن بسیار گسترده تر از فسادهای احتمالی است که در روابط فردی ممکن است رخ دهد. 
کد خبر 1275738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha