«محمد» و «فاطمه» بیشترین اسامی نامگذاری شده در خراسان شمالی است

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی گفت: طی سه ماهه نخست امسال، اسامی «محمد» در بین فرزندان پسر و «فاطمه» در بین دختران، بیشترین انتخاب در نامگذاری فرزندان از سوی والدین بوده است.

علی زاهدی نیا- مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: امسال اسامی محمد، علی و آریا به ترتیب سه نام منتخب پسر و فاطمه، ماهلین و زهرا به ترتیب با فراوانی بیشتر در جایگاه اول تا سوم استان قرار گرفته است.

 

وی بیان کرد: این امر نشان دهنده علاقه و ارادت مردم استان به خاندان عصمت و طهارت و در واقع بیانگر رفتارهای فرهنگی مردم براساس آموزه های دینی است.

 

زاهدی نیا با اشاره به آمار چندقلوزایی عنوان کرد: امسال از تعداد سه هزار و 329 ولاد به ثبت رسیده استان، 92 واقعه ولادت حاصل از چندقلوزایی و مابقی تک زایی بوده است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی بیان کرد: بیشترین تعداد چندقلوزایی مربوط به شهرستان بجنورد با 54 واقعه ولادت حاصل از دوقلوزایی است و شهرستان های اسفراین، شیروان، جاجرم، فاروج، مانه و سملقان و گرمه به ترتیب در واقعه ولادت حاصل از دوقلوزایی در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

زاهدی نیا در خصوص سه قلوزایی و چهارقلوزایی اضافه کرد: سال گذشته در شهرستان گرمه یک مورد چهارقلوزایی و در بجنورد و اسفراین به ترتیب یک و چهار مورد سه قلوزایی ثبت شده است.

 

وی اظهارکرد: طی مدت سال جاری، شهرستان بجنورد با ثبت هزار و 995 واقعه ولادت بالاترین میزان ثبت و فاروج با تعداد 66 واقعه کمترین فراوانی در ثبت واقعه ولادت استان را داشته است.

 

جمعیت استان در پایان خردادماه با تعداد 506 هزار و 505 نفر مرد و 498 هزار و 483 نفر زن و در مجموع یک میلیون و چهار هزار و 988 نفر برآورد می شود که از این تعداد 605 هزار و 56 نفر ساکن مناطق شهری و 399 هزار و 932نفر ساکنان مناطق روستایی هستند.

کد خبر 1275810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha