۷۸۰ هنرآموز، آموزش های عمومی صنایع دستی را فرا گرفتند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: طی سه ماهه نخست امسال، ۷۸۰ نفر در این استان آموزش های عمومی رشته های مختلف صنایع دستی را فرا گرفتند.

پروانه کلاته- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: این آموزش ها بیشتر در زمینه گلیم و قالیبافی بوده، ولی در مجموع سایر رشته ها از جمله نساجی، رودوزی سنتی، چاروق دوزی، تولید پاپوش های سنتی، رنگرزی سنتی و دوخت لباس های محلی، نمدمالی و سفالگری آموزش داده شده است.

 

وی بیان کرد: آموزش هنر صنایع دستی به عموم مردم و خانواده زندانیان هم صورت گرفته و سعی شده با این آموزش ها بتوانیم زمینه کسب و کار و ایجاد مهارت را برای افراد جویای کار فراهم کنیم.

 

کلاته عنوان کرد: طی این مدت، 276 پروانه تولید انفرادی، سه مورد پروانه کارگاهی، هفت فقره کارت شناسایی مجوزهای سه گانه و 69 مورد مجوز مشاغل خانگی صادر شد.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در خصوص تسهیلات امسال به صنعتگران استان بیان کرد: طی این مدت افراد جهت تشکیل پرونده اقدام کردند و هنوز تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده است.

 

کلاته اضافه کرد: سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 1275847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha