مساجدی که با لرزه ای می ریزند/ 52 درصد روستاها فاقد مسجدند

مدیرعامل سابق جمعیت مسجدسازان با اشاره به وجود بیش از 60 هزار روستا در کشور گفت: از این تعداد بیش از 52درصد فاقد مسجدند، مساجد موجود نیز به دلیل عدم به کارگیری سازه های مقاوم باکوچک ترین لرزه ای از بین می روند.

حجت الاسلام احمد اسلامی، مدیرعامل سابق جمعیت مسجدسازان با ابراز تأسف از اینکه بعد از گذشت سه دهه از انقلاب مساجد همچنان غریب هستند و به آنها بی‌توجهی می شود، گفت: در صدر اسلام اولین اقدام حکومتی پیامبر(ص) ساختن مسجد بود. مسجد بود که محور حکومت اسلام شد و پیامبر(ص) همه امورات کشور را در همین محل اداره و به عنوان ستاد فرماندهی از مسجد استفاده می‌کردند.

 


وی تصریح کرد: اگر با این باور و با این دید که مسجد محور همه امور است، به مساجد نگاه شود، آن زمان است که همه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی به نحوی سبقه دینی و مذهبی به خود می‌گیرد. بعد از رحلت حضرت رسول(ص) همه امور در زمان حضرت علی(ع) نیز مسجد محور بود و از قضاوت گرفته تا جهاد با محوریت مسجد صورت می‌گرفت.

 

 

عدم استحکام مساجد در برابر کوچک ترین زمین لرزه

مدیر عامل سابق جمعیت مسجد سازان با اشاره به کمبود مسجد در کشور عنوان کرد: بیش از 60 هزار روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 52 درصد فاقد مسجد است، این تعداد مساجد نیز به دلیل عدم به کارگیری سازه های مقاوم با کوچک ترین لرزه ای از بین می روند در حالی که باید بنای مساجد به قدری مستحکم شود که در بحران ها و زمین لرزه ها ملجا و پناهگاه مردم باشد. ولی متاسفانه در حال حاضر در زمین لرزه ها و دیگر بحران ها اولین مکان هایی که تخریب می شوند، مساجد هستند.

 

 

اقامه نماز در زیرپله یا محلی نزدیک موتور‌خانه!

وی ادامه داد: در دهه اخیر هتل‌های بسیار مجللی در شهرهای مذهبی کشور ساخته‌ شده‌اند که در این اماکن پیش‌بینی همه نوع امکانات شده، به غیر از مکانی برای اقامه نماز. مشابه همین مشکل در بسیاری از اماکن عمومی نیز قابل مشاهده است و متاسفانه معمولا بهترین شرایط محلی که برای اقامه نماز مردم در نظر گرفته می‌شود زیرپله‌های اداره‌ها و یا محلی نزدیک موتور‌خانه است.

 


حجت الاسلام اسلامی این مشکل را محدود به هتل‌ها ندانست و با اظهار تأسف از اینکه این مسئله حتی در نهادهای انقلابی نیز دیده می‌شود، گفت: بهترین محل اداره‌ها به دفتر چند ده‌متری رئیس اداره اختصاص داده می‌شود اما کمترین توجه به محل اقامه نماز مردم در اداره ها است.

 


مساجدی که ماندگاری ندارند

وی با اشاره به اینکه هنر معماری چیز جدای از فطرت و ذات انسان ها نیست به خبرنگار شبستان گفت: باید در به کارگیری معماری اصیل ایرانی اسلامی در مساجد تلاش شود. مساجدی که در ساخت آنها تجملات و رزق و برق به کار می رود و برگرفته از سایر مکاتب و فرهنگ ها هستند، اگر چه زیبایی دارند ولی تاثیرگذاری و ماندگاری ندارند.

 

 

وی افزود: هنر و معماری ماندگاری که مورد تاکید اسلام است هنری است که با روحیه و فطرت انسان سازگاری داشته باشد. در واقع مسجد باید پایگاهی برای عبادت مومنان و تفرجگاه آنها باشد به گونه ای که انسان با ورود به مسجد احساس نشاط دینی پیدا کند.

 

 

حجت الاسلام اسلامی ادامه داد: معماری برخی از مساجد و اماکن مذهبی ایران به قدری تاثیرگذار است که برخی از گردشگران خارجی و غیرمسلمان همواره به تاثیرگذاری معماری ایرانی اذعان داشته اند چرا که معماری به کار رفته در مساجد قدیمی باید مطابق با روحیات و فطرت انسان ها باشد و هر انسانی با هر مکتب و مذهبی با ورود به آن احساس آرامش و معنویت کند. در حال حاضر نیز باید تلاش شود معماری اصیل اسلامی و ایرانی در کشورمان حفظ شود.

 

 

استفاده به عمد از نمادهای غربی در معماری ها

این استاد حوزه با انتقاد از ورود نمادهای غربی در معماری ها گفت: بدون شک به کارگیری نمادهای غربی در اماکن مذهبی از روی عمد است و نمی توان گفت که این علایم از روی اتفاق در اماکن مذهبی همچون مساجد در تهران و برخی از شهرهای بزرگ به کار می رود. متاسفانه مسئولان آن طور که باید در حفظ اصول و عقاید دینی جامعه پافشاری ندارند ولی برعکس دیگر کشورها تلاش در ترویج و گسترش فرهنگ کشورشان در دیگر جوامع دارند.

 

 

وی با بیان اینکه در ساخت و طراحی مسجد باید به منطقه جغرافیایی و مکان ساخت مسجد توجه شود، افزود: محل ورود و خروج مسجد، محراب، گنبد و گلدسته مسجد سنبل یک حقیقت هستند مساجدی که معماری سنتی اصیل ایرانی و اسلامی در آنها به کار می رود گنبد مسجد به منزله مغز و سر انسان و گلدسته نیز دو دستی است که برای دعای کردن بلند شده است.

 

 

حجت الاسلام اسلامی افزود: رنگ هایی که در کاشی کاری های مسجد به کار می رود باید براساس مطالعه علمی طراحی شود ولی متاسفانه امروز در طراحی مسجد به این مولفه ها توجه نمی شود.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 128598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha