ناصحی استفاده از نمادهای غربی در برخی مساجد را رد کرد

رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با رد بهره‌گیری از نمادهای غربی در برخی از مساجد شهرهای بزرگ همچون تهران، این‌گونه برداشت‌ها را برداشت‌های نادرستی خواند.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران بر لزوم استفاده از معماری اسلامی- ایرانی در ساختمان‌ها به ویژه مساجد تاکید کرد و به خبرنگار شبستان گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر این مسئله تأکید داشتند که در ساختمان‌های سطح شهر باید معماری اسلامی و ایرانی ملموس شود.

 

وی با رد بهره‌گیری از نمادهای غربی در برخی از مساجد شهرهای بزرگ همچون تهران گفت: این‌گونه برداشت‌ها، برداشت‌های نادرستی است چرا که کسانی که اقدام به ساخت مسجد می‌کنند از افراد مؤمن هستند در کنار آن، امام جماعت و هیئت‌ امنای مسجد نیز بر ساخت مسجد نظارت دارند البته کوتاهی های گذشته در حال جبران است و مساجدی که به لحاظ سازه و استحکام کشش نصب گنبد و گلدسته را دارند، تلاش می‌شود در آن مساجد حتما مناره و گنبد نصب شود.

 

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود معماری مساجد پایتخت و دیگر شهر های کشور بر اساس الگوهای اسلامی و ایرانی باشد، مدعی شد غالب مساجدی که در شهر تهران معماری اسلامی و ایرانی در آنها به کار نرفته است مربوط به زمان‌های گذشته است که شهرداری تهران تلاش می کند معماری این مساجد را منطبق با معماری ایرانی اسلامی کند و نمای آنها را تبدیل به الگوهای ایرانی و اسلامی کند. در 6 سال گذشته نیز که قریب 45 باب مسجد ساخته شده است تلاش شده که این دستور رهبری را در ساخت مساجد لحاظ کنیم.

 

وی ادامه داد: حتی برای مساجدی که در سال‌های گذشته معماری آنها منطبق با الگوی اسلامی نبود تصمیم گرفته شد که نمای آن مساجد تبدیل به الگوهای اسلامی شود، به گونه‌ای که ایجاد و نصب 400 مناره و گنبد در مساجد شهر تهران در این راستا صورت گرفته است.

 

رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: سال گذشته قریب 170 مسجد تهران دارای گنبد و مناره شدند تا چهره مساجدی که نشان از معماری اسلامی ندارد به معماری اسلامی و ایرانی نزدیک شوند.

 

 

 

پایان پیام/ 
 

کد خبر 134108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha