هر چه مسجد ساده تر، جذاب تر

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با انتقاد از صرف هزینه‌های بالا برای ساخت مسجد گفت: هر چقدر مسجد ساده تر ساخته شود، جذابیت آن بیشتر می شود.

حجت‌الاسلام سیدصمصام‌الدین قوامی، رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تأکید بر ساخت مساجد بدون تجملات به خبرنگار شبستان گفت: به دلیل نبود الگوی مسجدسازی و عملکرد ضعیف دستگاه های متولی مساجد در نظارت بر ساخت مساجد در برخی مواقع شاهد عدم استفاده از معیارهای اسلامی در معماری مساجد هستیم.

  

وی با اشاره به صبغه معماری ایرانی در طول تاریخ گفت: باید در زمینه معماری اسلامی ایرانی برای دیگر کشورهای اسلامی الگو باشیم از طرفی در داخل کشور و در ساخت مسجد از الگوی خاصی تبعیت کنیم چرا که اگر هنر اسلامی را با سادگی اسلامی ممزوج کنیم معماری اسلامی و ایرانی اثری ماندگار همچون مسجد لطف الله و دیگر مساجد را به یادگار می گذارد و از محله‌ای و قبیله‌ای شدن در ساخت مسجد جلوگیری می شود.

  

حجت‌الاسلام قوامی گفت: عدم بهره مندی مساجد از سادگی هزینه‌های سنگینی را در بر دارد و زمینه جذب مردم به مسجد را نیز موجب نمی شود. در برخی مواقع دیده می‌شود که در ساخت کلیسا‌ها به قدری سادگی به کار می رود که ما برای مساجدمان چنین سادگی هایی را به کار نمی بریم. لازم است در این زمینه مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با تدوین نقشه جامع برای ساخت مساجد نظارت داشته باشد.

  

وی اظهار کرد: مساجد باید بر محور منبر، مأذنه و محراب ساخته و شاخص شوند و طهارت، پاکی و توجه به در احکام مسجد باید در مسجد مورد توجه قرار گیرد در صورتی که به این مؤلفه‌ها تأکید و توجه نشود از احکام مسجد دور شده‌ایم. معماری اسلامی و ایرانی در مسجد باید به معنای آمیختگی محتوا و راهبردهای اسلامی با هنر ایرانی باشد در برخی موارد در ساخت مسجد هزینه‌های بالایی تقبل می‌شود در صورتی که مولفه سادگی محراب و منبر جذابیت مسجد را بیشترمی کند.

  

این پژوهشگر حوزه مسجد ادامه داد: مسجد علاوه بر داشتن سادگی، قداست و معنویت باید با منطقه جغرافیایی همگون و همساز باشد و هزینه‌های مناره‌های مسجد نباید از دیگر قسمت‌های مسجد بیشتر باشد. در برخی موارد دیده می شود که برسر بلندی مناره مسجد رقابت میان سازندگان مسجد صورت می گیرد اگر چه زیبایی زمینه ساز جاذبه مندی مسجد می شود ولی اصل مهم نیست. اصل مهم در جذابیت مسجد محتوای پربار و قوی آن است.

 

وی به مولفه هایی که در ساخت مسجد باید مورد توجه قرار گیرد اشاره و خاطرنشان کرد: باید تلاش شود مسجد به سمت قبله ساخته شود و قبله مسجد مایل نباشد و ساختمان و گنبد و گلدسته مسجد نباید موجب سلب آسایش و آرامش همسایگان مسجد شود.

 

حجت الاسلام قوامی ادامه داد: در حال حاضر باید در ساخت مسجد به مؤلفه‌هایی که پیامبر(ص) توجه داشتند، اهتمام کرد تا مساجد امروز همچون مساجد صدر اسلام بتوانند نقش خود را ایفا کنند. البته نباید از این مسئله غافل بود که برخی از شاخصه ها و اموری که در حال حاضر در مسجد پیگیری نمی شود به دلیل اقتضائات زمانی و پیچیدگی هایی عصر امروز است چرا که در زمان پیامبر (ص) به دلیل نبود نهادهای حاکمیتی و حکومتی همه امور و مشکلات مردم در مسجد حل وفصل می شد ولی امروز نهادهای قانون گذار زیادی در کشور برای رفع مشکلات مردم وجود دارد که اغلب این مسایل از طریق آنها پیگیری می شود.

  

پایان پیام/

 

کد خبر 134359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha