خانه بهشتی، پاداش مسجدسازان

خانه بهشتی، حفظ از حوادث و بلایا، همسایگی با خداوند، اهل الله شدن و ... همه و همه وعده هایی است که در احادیث برای خیرین مسجدساز و آبادگران مساجد به آنها بشارت داده شده است.

خبرگزاری شبستان: در احادیث بسیاری از پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) بر لزوم توجه به مسجد سازی و توسعه کمی مساجد در کنار رشد کیفی اشاره شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

 

1- از امام صادق (ع):
من بنی مسجدا، بنی الله له بیتا فی الجنه؛ هر کس مسجدی بسازد خداوند متعال برایش خانه‌ای در بهشت می‌سازد.

 

2- رسول خدا (ص):
من بنی مسجدا و لو کمحفص قطاه بنی الله له بیتا فی الجنه؛ آنکه مسجدی هر چند به اندازه لانه مرغی بسازد خداوند خانه‌ای در بهشت برای او بنا خواهد ساخت.

 

3- پیامبر خدا (ص):
إن مما یلحق المؤمن من عمله و حسناته بعد موته علما نشره و ولدا صالحا ترکه و مصحفا ورثه أو مسجدا بناه أو بیتا لابن السبیل بناه أو نهرا أجراه أو صدقه أخرجها من ماله فی صحته و حیاته تلحقه من بعد موته؛ از جمله اعمال و نیکی‌هاى مؤمن که بعد از مرگ بدو می‌رسد دانشى است که منتشر کرده باشد و فرزند پارسایی است که بجا گذاشته باشد و قرآنى است که به ارث گذاشته باشد یا مسجدى که بنا کرده باشد یا خانه اى که براى کاروانیان به پا کرده باشد یا نهرى که به کمک او جریان یافته باشد یا مالى که در دوران صحت و
حیات از مال خویش جدا کرده باشد همه اینها پس از مرگ بدو می‌رسد.

 

4- حضرت رسول اکرم (ص):
سبع یجری للعبد اجر هن و هو فی قبره بعد موته... او بنی مسجدا؛ هفت چیز است که پاداش آن برای بنده در قبر او و پس از مرگش دوام دارد (از جمله کسی است که) مسجدی بسازد.

 

پاداش آبادکنندگان مساجد

در این بخش مروری می کنیم به پاداش نیکی که خداوند صاحبخانه، خانه‌داران خود را بدان نوید بخشیده است:
 

- خانه بهشتی، پاداش مسجدسازان
من بنی مسجدا بنی الله له بیتا فی الجنه
آنکه مسجدی بنا کند، خداوند برایش خانه‌ای در بهشت می‌سازد.

 

- آبادکنندگان مساجد در مقابل حوادث و بلایا بیمه می‌شوند
پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: ان الله اذا انزل عاهه من السماء علی اهل الارض صرفت عن عمار المساجد؛ خداوند وقتی مرضی را از آسمان بر مردم فرود آورد آن را از آبادکنندگان مساجد باز گرداند.


حضرت امام صادق (ع) فرمود: ان الله اذا اراد ان یصیب اهل الارض بعذاب قال: لولا الذین یتحابون فی و یعمرون مساجدی و یستغفرون بالاسحار لانزلت عذابی؛ خداوند عزوجل آن‌گاه که بخواهد اهل زمین را مجازات نماید، می‌فرماید: اگر نبودید کسانی که به خاطر من با همدیگر دوستی و محبت می‌نمایند و مساجدم را آباد می‌کنند و سحرگاهان به استغفار می‌پردازند، هر آینه عذابم را نازل می‌کردم.

 

- آبادگردان مساجد همسایگان خدایند
از پیامبر خدا (ص) نقل شده است که فرمود: یقول الله عزوجل یوم القیامه: این جیرانی؟ فتقول الملائکه: و من ینبعی ان یکون جارک؟ فیقول: عمار مساجدی!؛ در روز قیامت خداوند می‌فرماید: همسایگان من کجایند؟ ملائکه می‌گویند: پروردگارا چه کسی شایستگی همسایگی تو را دارد؟ ذات باریتعالی در جواب می‌فرماید: آبادگران مساجدم.

 

- آبادگران مساجد اهل الله هستند
رسول خدا (ص) می‌فرمایند: عمار مساجد الله هم اهل الله عزوجل؛ کوشایان در آبادی مساجد اهل الله هستند
آری خجسته پاک‌دینانی که آیین پرستشگری و یا سپاسگزاری را در پرستشگاه‌های انحصاری جهان آفرین بجای می‌آرند و با فضای ملکوتی مساجد، سبکبالانه به زدایش زنگارهای مادی و دنیوی پرداخته و همواره با مسجد و اندیشه مسجدی روزگار می‌سپارند تا بدانجا محبت و رضایت پروردگار خویش را جلب می‌نمایند که گویا به حقیقت پیوسته‌اند و با خانه حقیقت همسایه و هم‌خانواده شده‌اند و مدال پرفروغ و افتخارآمیز جارالله و اهل الله از جانب پروردگارشان نصیب سینه آنان شده است.

 

- پاداش چراغ‌افروزی در مسجد
حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرماید:
من اسرج فی مسجد من مساجد الله سراجا لم تزل الملائکه و حمله العرش یستغفرون له مادام فی ذالک المسجد رضوء من السراج
کسی که در مسجدی چراغی برفروزد، فرشتگان و حاملان عرض همواره تا زمانی که نور چراغی در آن مسجد است برای او طلب مغفرت می‌نمایند.

 

- شادی مسجد با مشاهده آبادکنندگانش
حضرت علی (ع) فرموده است: ان المسجد لیشکوا الخراب الی ربه و انه لیتبشش من عماره اذا غاب عنه ثم قدمکما یتبشش احدکم بغائبه اذا قدم علیه؛ مسجد از ویرانی خود به خدا شکایت می‌کند و همانا خوشحال و مسرور می‌شود همانند شادی خانواده‌ای که مسافری از سفر مراجعت کند زمانی که آبادکننده خود را که مدتی از آن غایب بوده است، مشاهده کند که به سویش باز می‌گردد!

پایان پیام/
 

کد خبر 134766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha