امنیتی که ناتو برقرار کند به نتیجه نمیرسد

رییس موسسه مطالعاتی ترکیه (تاسام) اظهار داشت: امنیت ایجاد شده در افغانستان به وسیله ناتو و ایالات متحده آمریکا به نتیجه خوبی نمی رسد و باید در این کشور ثبات نسبی حاکم شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه با مسئولان موسسه مطالعاتی تاسام ترکیه سلیمان صنفی رییس موسسه تاسام با بیان این  که با تغییرات روابط ایران و ترکیه استقرار صلح را به طور محسوس احساس می کنیم اظهار داشت: در عین حال که می باید تعامل بین کشورها را افزایش دهیم باید برای یک امنیت دائمی و ماندگار نیز تلاش داشته باشیم از آنجایی که گفتارها و بینش های فعلی نتوانسته امنیتی را که انتظار داریم برآورده کند باید تصمیمات جدی تر و قطعی تر برای برقراری این اهمیت اتخاذ کنیم.

 

وی پیشنهاد کرد باید تعامل رودر رو که قابل هرگونه ریسک بین المللی و سیاسی باشد را ایجاد کنیم و  دیپلماسی دولتی که در ارتباط بین دولتها فاکتور مهمی محسوب می شود می تواند تصمیم بسزایی در هماهنگی تنگاتنگ بین کشورها ایجاد کند و به آنها قدرت نرم دهد وی افزود:  با توجه به روند ایران هراسی که در چند ماه اخیر نسبت به ایران در دنیا ایجاد شده فکر می کنم این دیپلماسی دولتی می تواند تاثیر خوبی بگذارد.

 

صنفی در تکمیل این موضوع اضافه کرد: البته  در واقع ما به حمایت کشورهایی که در چارچوب تحرک خودشان کار می کنند و ارتباطاتی را با کشورهای قدرتمند بدون وابستگی دارند احتیاج داریم همچنین بخش خصوصی که دارای قابلیت ها و تواناییهای خوب می باشد و جایگاه کشور خود را درک کرده باشند اگر حمایت آنها را جلب کنیم خوب است.

 

سلیمان صنفی با تاکید بر اینکه وقتی به درک این رئوس کلی برسیم و شروع کنیم موفق میشویم گفت: در همین چارچوب همکاری انجمن های ایدئولوژیک و جمعیت های مربوط به فعالیت های ورزشی،جمعیت های تاجران و بازرگانان و سایر مجموعه های خصوصی باعث می شود حرکت رو به جلویی برای هدف ذکر شده پیش ببریم.

 

وی با بیان این نکته که چارچوب روابط بین الملل آنچه که امروز برجسته است حرکت کشورها به یک سیستم جهانی است و با نگاهی مختصر و گذرا به تاریخ گذشته مشاهده می کنیم که کشورهایی که عادت به نگاه دو قطبی کرده اند و در سالهای اخیر تک قطبی نگاه می کنند در تقسیم قدرت کار سختی را پیش رو دارند تصریح کرد: بنابراین ما مجبوریم فعالیت خود را در یک محیط دیگر ادامه بدهیم و این هم باعث می شود تمهیدات خاصی را کشورها اتخاذ بکنند

رییس موسسه مطالعاتی تاسام ترکیه در ادامه اظهارات خود بیان داشت: فعالیت های تجاری منطقه آسیای شرقی باعث شدند که سیر فعالیت های تجاری از غرب به شرق شروع به حرکت بکنند مدیریت از دو قطب و یا سازماندهی از یک قطب امروز تقریباً غیرممکن است و طبیعی است که کشورهای کوچک با مشاهده اوضاع پیش رو از خلاهای ناشی از این روند نصیب خود را از این کیک بزرگ دریافت بکنند اما آنچه که صحیح به نظر می رسد انتخاب اولویتهای درست در چارچوب استراتژی شرکتهاست و برای ایجاد تغییر در نحوه بهره وری از کیک اقتصادی لازم است تبادل بین کشورها که در گذشته طور دیگری بوده تغییر پیدا کند.

 

صنفی ابراز داشت:با توجه به موضوع تقسیم قدرت در حال حاضر پیش بینی می کنیم تقسیم قدرت و شکل اداره سازمان بین المللی و سایر سازمانها دستخوش تغییر شود.

 

وی افزود: امروز یکی از دلایل مهم جایگیری کشورهایی مثل چین، برزیل، ترکیه و روسیه در تعاملات این چنینی همین روند است و عقب نشینی گروه 8 و پیشروی گروه 20 هم یکی از مثالهایی است که می توانیم برای اثبات این روند بیاوریم و دیگر اینکه معمولاً تغییرات در برابر تقسیم قدرت با ناملایماتی عجین است و این احتمال را می دهم که نتیجه این روند نارضایتی های اجتماعی را هم در برداشته باشد که گریبانگیر کشورها خواهد شد.

 

رییس موسسه مطالعاتی ترکیه با پر ریسک خواندن کشورهایی که می خواهند در روند تجربیات مملکت داری و پروسه دموکراتیک شدن و عدالت اجتماعی را در کشورها جا بیندازند خاطرنشان کرد: امروز تونس با ماجراهایی که برایش اتفاق افتاده با افراد تظاهرکننده کم به لحاظ کمی می تواند مثال خوبی را برای ما به نمایش بگذارد کشورهای ترکیه و ایران به عنوان دو کشور قدرتمند و دارای سیستم حکومت داری منسجم می توانند بر این روند تاثیر مثبت بسیار زیادی داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: روند دیگری که پیش رو داریم منابع انسانی آموزش داده شده هستند که در بسیاری از موارد از جمله امنیت داخلی و خارجی نقش مهمی ایفا می کند. به عنوان مثال امروز تعداد نیروی انسانی آموزش دیده در چین 450 میلیون نفر است سیستم آموزشی در چین یکی از سخت ترین سیستم های آموزشی در دنیاست و زبان چینی مشکل است و وقتی نگاه به جمعیت اتحادیه اروپا که شامل 27 کشور است  می کنیم می بینیم این تعداد با افرادی که در اتحادیه اروپا هستند برابری می کند و از طرف دیگر قانونی بودن اعمال بی قانونی با یک روند تهاجمی که در دنیا حاکم است باید مورد دقت قرار بگیرد.

وی افزود:  امروز نمی شود آینده با تمام زوایای خودش تصور کند و می شود حدس زد چرا که ما در نقطه ای هستیم که باید با حدس هایمان حرکت کنیم بنابراین با توجه به این که ترکیه و ایران به عنوان دو قدرت منطقه هستند قابلیت همکاری با یکدیگر را دارند دو کشور ترکیه و ایران با تمدن بسیار تاریخی و دولتهای منسجم خودشان می توانند با همکاری یکدیگر در منطقه و دنیا در قالب روند جهانی شدن تاثیر بسزایی بگذارند.

 

سلیمان صنفی در مورد بحث فعالیت های هسته ای ایران اظهارنظر کرد: ما موضع را خوب درک کرده ایم و موضع کشورهای اروپایی نسبت به ایران آنچه به نظر می رسد برای رفع این بی اعتمادی فعالیت های انجام شده خیلی کافی به نظر نمی رسد. بنابراین خارج کردن این موضوع از کنترل و تشدید به لحاظ منفی در ارتباطات در زمینه فعالیت های هسته ای ایران می تواند منطقه را در بعد منفی تحت تاثیر قرار دهد دفاع از خود حق مشروع هر کشوری است ولی ما لازم می دانیم که پیشنهاد کنیم قبل از رسیدن به اینجا با دیپلماسی مشکل برطرف شود.

 

وی با اعلام حمایت کشور ترکیه هم در بعد دولتی و هم در بعد خصوصی گفت: با استفاده از تجارب هرگونه حمایت و کمک لازم باشد را ارایه می دهیم در حال حاضر در فضای پیش رو نباید حتی یک روز را از دست بدهیم در این صورت می توانیم برای منطقه و دنیا موثر باشیم.

 

وی در ارتباط با موضوع کشور افغانستان گفت: این کشور به مدت 32 سال در جنگ بوده و امروز شاهدیم که بحث زیربنایی از آنجا نابود شده و بزرگترین نقصان کشور افغانستان این است که حرکت داخلی خودش را در کنار تجارب حکومت داری از دست داده است و امروز به نظر نمی رسد که امنیت ایجاد شده به وسیله ناتو و ایالات متحده آمریکا به نتیجه خوبی برسد. فعلاً یک ثبات نسبی حاکم است اعتقاد به این دارم که در داخل منطقه کشورهایی که بتوانند در این موضوع تصمیم گیری نهایی بکنند وجود ندارد.

 

سلیمان صنفی اضافه کرد: شیوه جدیدی باید در مورد افغانستان اتخاذ شود و اولویت را باید به ثبات در افغانستان داد. حکومتی که ثبات را بیاورد و به لحاظ حکومتی در سطح میانگین کارش را ادامه دهد و در ایجاد این فرمول کشورهای مهم منطقه و کشورهای عضو کنفرانس بین المللی می توانند نقش مهمی را ایفا کنند در این روند حرکت مشترک علمای دین می تواند نقش بسزایی را ایفا کند و می توانیم به اختصار بگوییم سیاست فعلی به سمت یک گنبد در حال رفتن است و امروز افغانستان از مهمترین احتیاجاتش استقرار ثبات در سروسامان دادن به مسائل مملکت داری اش است.

 

وی با اشاره به نقش ترکیه ادامه داد: ترکیه در راستای کمک به افغانستان نیروهایی را به این کشور فرستاده و در بازسازی دو استان افغانستان نقش فعالی ایفا کرده است باید گفت: نیروهای ترکیه در افغانستان مورد تهاجم قرار نمی گیرند در حدی که خیلی از نیروهای دیگر برای مورد تهاجم قرار نگرفتن روی ماشین هایشان پرچم ترکیه را نصب می کنند.

پایان پیام/
 

کد خبر 13040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha