اجرای 227 پروژه عام المنفعه از زکات جمع آوری شده در خراسان جنوبی

مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: از سال 84 تاکنون در استان 227 پروژه عام المنفعه اجرا شده که از این تعداد 31 پروژه در سال گذشته اجرا شده است.

محمد اکبری، مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه شرط قبولی نماز پرداخت زکات است، گفت: زکات از جمله فرامین دینی است که همطراز نماز در قرآن ذکر شده است.


وی اظهار داشت: از سال 84 ستاد احیای زکات در استان شکل گرفته و در راستای احیای این فریضه مهم در استان برنامه های متنوع اموزشی و فرهنگی برگزار شده است.


وی در آمد کل ستاد زکات در سال 89 را بیش از 583 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: این درآمد از محل زکات مال، فطریه و کفاره جمع آوری شده است.


مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی در آمد زکات سال 90 استان را نزدیک به 754 میلیون تومان برشمرد و افزود: این مبلغ نسبت به سال گذشته 29درصد رشد داشته است.


اکبری با بیان اینکه در سال گذشته 502 میلیوت تومان زکات مال مستحبی جمع آوری شده است، گفت: این مبلغ نسبت به سال 89 بیش از 7 درصد رشد داشته است.
 

وی ادامه داد: زکات فطریه سال گذشته 290 تومان بوده و این رقم 149 درصد رشد یافته است.


وی با بیان اینکه در سال گذشته 40 میلیون تومان زکات کفاره جمع آوری شده است، افزود: این رقم نسبت به سال 89 بیش از 43 درصد رشد یافته است.


مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی اذعان کرد: از ابتدای فعالیت ستاد زکات در استان 227 پروژه عام المنفعه اجرا شده و از این تعداد نزدیک به 31 پروژه در سال 90 اجرا شده است.


اکبری از اجرای قانون زکات در سال جاری خبر داد و گفت: اجرای این طرح فریضه احیای زکات را آسان می کند و بر اساس این قانون معادل زکات جمع آوری شده به اضافه 10 درصد سهم هزینه های اجرایی در بودجه اختصاص یابد.


وی با بیان اینکه در راستای احیای فریضه زکات هر ساله همایش تجلیل از خیران و زکات دهندگان برگزار می شود، گفت: در سال جاری برنامه های متنوعی از رسانه ملی و تبلیغات محیطی و اجرای طرح مسجد محوری در این خصوص انجام می شود.


وی از اجرای طرح مسجد محوری در استان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح با استفاده از ظرفیت های هیات امنای مساجد و طرح امداد محله کمک هایی را از مردم جمع آوری می شود با حمایت کمیته امداد در همان محدوده مسجد هزینه می شود.


مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه 150 روحانی مستقر در امر احیای زکات همکاری دارند، گفت: 306 عامل زکات در استان با این نهاد همکاری می کنند.


اکبری با بیان اینکه در سال گذشته 31 روستا در امر احیای زکات در استان فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته سهم محرومان از زکات جمع آوری شده 30 درصد و سهم پروژه ها 70درصد بوده و این در حالی است که در سال جاری سهم محرمان 40 درصد و سهم پروژه ها 60 درصد از زکات جمع آوری شده است.


وی با بیان اینکه شهرستان های بیرجند، بشرویه و فردوس به ترتیب بیشترین فعالیت را در جمع آوری زکات داشتند، خاطر نشان کرد: در این شهرستان ها به ترتیب 158 میلیون، 147 میلیون و 63 میلیون طی سال گذشته زکات جمع آوری شده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 133060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha