کاندیدای پیشنهادی جریان ائتلافی 8 مارس اعلام شد

گروه 8 مارس متشکل از حزب‌‌الله و دیگر احزاب سیاسی مخالف دولت سعد حریری و حامی جنبش مقاومت، «عمر کرامی» را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری دولت‌آینده این کشور معرفی کرده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ گروه 8 مارس متشکل از حزب‌‌الله و دیگر احزاب سیاسی مخالف دولت سعد حریری و حامی جنبش مقاومت، «عمر کرامی» را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری دولت‌آینده این کشور معرفی کرده‌‌اند.
کرامی در حالی از سوی احزاب مخالف در لبنان به عنوان نامزد پیشنهادی گروه 8 مارس برای نخست وزیری دولت آینده معرفی شده است که احزاب مخالف پیش از این با بازگشت و انتصاب مجدد سعد حریری نخست وزیر مستعفی این کشور به شدت مخالفت کرده بودند.
در همین حال، گروه 14 مارس به رهبری سعد حریری از نامزدی دوباره وی برای تصدی پست نخست وزیری لبنان خبر داده است.
دولت سعد حریری چهارشنبه ( 22 دی) در پی استعفای یازده تن از وزرای وابسته به فراکسیون 8 مارس همزمان با سفر نخست وزیر لبنان به واشنگتن، سقوط کرد.
این تعداد از وزرا که دو سوم کابینه حریری را تشکیل می‌دادند، شامل 10 وزیر فراکسیون هشتم مارس (حزب‌الله و متحدان) و یک وزیر مستقل از حامیان رئیس جمهوری لبنان بودند.
«جبران باسیل»، وزیر انرژی لبنان طی سخنانی علت اصلی خروج نابهنگام وزاری این کشور از کابینه را پایان دادن به فعالیت‌های کابینه پیشین و ناتوانی آن در مقابله با فشارهای امریکا عنوان کرده است.
همچنین، حزب‌‌الله اعلام کرده است که امریکا قصد دارد با تحت فشار گذاشتن و اعمال نفوذ در دادگاه رسیدگی به پرونده ترور «رفیق حریری»، برخی از اعضای جنبش مقاومت را به دخالت در این پرونده متهم کند.
بسیاری از احزاب، جریان‌‌های سیاسی و رسانه‌‌های لبنان با اعتراض به عملکرد این دادگاه در نادیده گرفتن اسناد و مدارک ارائه شده از سوی حزب‌الله که دخالت رژیم اسرائیل را در این ترور تائید می‌کند و همچنین استفاده از شاهدان دورغین، صحت دادگاه بین‌المللی رسیدگی به پرونده ترور حریری را زیر سئوال برده‌‌اند.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه Press Tv؛ «سعد حریری» که تا تشکیل دولت جدید و نخست وزیر آینده این کشور، اداره امور را به طور موقت در دست دارد، متهم شده است که به فشارهای امریکا در جهت مخدوش کردن تلاش‎های صورت گرفته از جانب عربستان سعودی و سوریه، تن داده است.
بر اساس این گزارش، عربستان و سوریه اخیرا تلاش‎هایی را صورت دادند تا بر مبنای آن، لبنان را از بحران سیاسی ناشی از حکم از پیش تعیین شده دادگاه بررسی ترور رفیق حریری که با هدایت امریکا سعی در متهم جلوه دادن حزب الله در قتل نخست وزیر فقید لبنان دارد، بیرون برند.
گفتنی است طرح مذاکرات معروف به سوری- سعودی بر این مبنا شکل گرفته بود که دو کشور عربستان و سوریه به ترتیب به نمایندگی از ایالات متحده امریکا و فرانسه نگذارند دادگاه ویژه لبنان وحدت ملی را در لبنان به خطر بیندازد.
با این وجود سفر اخیر «سعد حریری» نخست وزیر معزول لبنان به آمریکا و سپس فرانسه و حین آن نشان دادن چراغ سبز به خواسته های طرف های بیگانه باعث شد، گروه 8 مارس که چندین ماه را برای نتیجه گرفتن مذاکرت ریاض- دمشق صبر کرده بود تصمیم بگیرد با استعفای 10 عضو کابینه؛ کابینه سعد حریری را منحل نماید.
لازم به ذکر است دیدار حریری با شاهدان دروغین دادگاه ویژه لبنان که اخیرا توسط یکی از شبکه های محلی تلویزیونی حزب الله مخابره شد، صفحه رایزنی های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید را بیشتر به طرف مقاومت لبنان معکوس کرده است.
همچنین در روزهای اخیر سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با «وحید جنبلاط» رهبر حزب سوسیال دموکرات ترقی خواه لبنان و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور در مورد مسائل بحران سیاسی اخیر در این کشور دیدار داشته است.
قابل یادآوری است که عروس خاورمیانه بر اساس نظام سیاسی پارلمانتیستی اداره می شود و در حال حاضر از آنجا که تعداد کرسی های دو جریان ائتلافی 14 و 8 مارس در پارلمان برابر است؛ گروه تحت رهبری جنبلاط با 18 کرسی نمایندگی بیشترین قدرت چانه زنی را خواهد داشت.
همچنین علی اکبر صالحی سرپرست وزارت خارجه دولت دهم جمهوری اسلامی ایران دیروز با همراهی هیئت عالی رتبه برای برگزاری مذاکرات دیپلماتیک حول مسائل روز خاورمیانه به ترکیه سفر کرده است.
گفتنی است ترکیه و قطر به نمایندگی ایران در بحران سیاسی سابق لبنان که به انتخاب میشل سلیمان ختم شد از طرف ایران نقش وارد مذاکرات شده بودند.
پایان پیام/

کد خبر 13452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha