امام محمد باقر (ع) موسس کرسی های آزاداندیشی در جهان اسلام

یکی از نکات مهم زندگی تمام ائمه (ع) روشنگری در رشته های مختلف کلامی، معرفتی و احکام اسلامی بوده اما راه اندازی جلسات آزاداندیشی و پرسش و پاسخ از زمان امام محمد باقر (ع) جلوه آشکارتری پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به فعالیت های تبلیغی ائمه معصومین (ع) با توجه به شرایط هر یک در جامعه اسلامی آن روز به خبرنگار شبستان گفت: بعد از وفات رسول اکرم (ص) روشنگری ائمه(ع) در حوزه مباحث، کلامی، معرفتی، احکام به دلیل حکام ظالم به صورت محدود بوده است.

وی ادامه داد: نهضت علمی شیعی بعد از شهادت امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) آغاز و در زمان امام صادق (ع) به اوج خود می رسد.

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: آنچه که از لحاظ تاریخی روشن است تاسیس مدرسه علمیه شیعی از سوی امام محمد باقر (ع) است که به برکت وجود ایشان شیعیان زیادی دور آن حضرت گرد آمدند.

 

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به تدوین معارف شیعی در زمان امام محمد باقر (ع) اظهار کرد: شاگردان حضرت و افراد مختلف سوالات متعددی پیرامون احکام و علوم قرآنی داشتند که در محضر امام محمد باقر (ع) در منزل ایشان و یا مسجد مطرح می کردند.

حجت الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه شاگردان حضرت باقر (ع) از طیف های مختلف بودند افزود: براساس بررسی زندگی امام محمد باقر (ع) و نظر اکثر مورخین و محدثین، شاگردان حضرت علاوه بر شیعیان، اهل سنت و حتی کسانی که اهل بیت (ع) را قبول نداشتند، شامل می شدند.

وی درخصوص مهمترین موضوعات مطرح شده درجلسات آزاداندیشی و پرسش و پاسخ امام محمد باقر (ع) گفت: مشکلات علمی مباحث کلامی، معرفت الله، قضا و قدر و دغدغه های فکری نسل جوان آن روز مهمترین مباحث مطرح شده در جلسات آزاداندیشی بوده است.

 

وجود مناظرات علمی امام باقر (ع) در موسوعه ایشان

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: مناظرات علمی امام باقر (ع) در موسوعه کلمات و سخنان ایشان، بحارالانوار علامه مجلسی بخش زندگی امام باقر (ع) ثبت شده است.

وی در این باره تصریح کرد: علاوه بر مناظرات، ملاقات رهبران حکومت هایی از ملیت های مختلف و صاحب نظران علمی با امام محمد باقر (ع) گردآوری شده است.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم گفت: مناظرات علمی حضرت با رهبران و پیشوایان نحله ها و فرقه های سیاسی و مذهبی در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات آزاداندیشی امام محمدباقر (ع) به صورت حضوری و غیرحضوری گفت: با توجه به شرایط امام محمد باقر (ع) پرسش و پاسخ گاهاً از طریق نامه به افراد مختلف به راه های دور و نزدیک انجام شده است.

 

تنوع شاگردان مکتب امام محمد باقر (ع)

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: شاگردان امام محمد باقر (ع) از اقصی نقاط جهان شامل افریقا، مصر، حبشه، ایران، افغانستان، پاکستان و هند را شامل می شدند.

وی ادامه داد: براساس نقل حدیث از امام محمد باقر (ع) از ملیت های مختلف، تنوع شاگردان حضرت آشکار می شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 135777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha