فقه، تمام ابعاد زندگی انسان مسلمان را در برمی گیرد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقه، ابعاد مختلف زندگی انسان مسلمان را در برمی گیرد، گفت: فرد مقید به مسائل فقهی به تمامی قوانین اجتماعی در جامعه اسلامی نیز پایبند است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام محسن نجفی پور، استاد حوزه علمیه قم در نشست "فقه و زندگی"، به بیان مبانی حکم شرعی و نقش آن در معادلات زندگی انسان مسلمان پرداخت و با بیان اینکه فقه ابعاد مختلف زندگی انسان مسلمان را در برمی گیرد، اظهارداشت: در حقیقت فرد مقید به مسائل فقهی به تمامی قوانین اجتماعی در جامعه اسلامی نیز پایبند است.


حجت الاسلام نجفی پور، تاکید کرد: در آیات قرآنی معنای درک دقیق از فقه ارائه شده است و در مجموعه دین اسلام نیز معنای فقه تبیین شده است.
 

استاد حوزه علمیه قم، شکل گیری شناخت و معرفت را در سایه تعبد میسر دانست و گفت: عبادت انسان را به سر منزل کمال بشری می رساند، هدف از خلقت انسان شناخت خداوند است، این شناخت در سایه عبادت و تعبد حاصل می شود و این عبادت نیز باید دارای روش و شیوه خاصی باشد.

 

حجت الاسلام محسن نجفی پور، همچنین با اشاره به انواع حکم فقهی اظهار کرد: حکم به 12 مورد تقسیم می شود که حکم تکلیفی و وضعی از جمله اینها هستند.


مولف کتاب "آشنایی با دانش فقه" تصریح کرد: حکم تکلیفی به طور مستقیم بر افعال و تمام جوانب زندگی انسان مکلف مسلمان اعم از شخصی، خانوادگی، عبادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تعلق می گیرد و در پنج نوع قابل تشریح است.

 

وی با اشاره به جامعیت احکام تکلیفی، تاکید کرد: این احکام دستورات صریحی در مورد زندگی زوجین با یکدیگر و کلیه امور زندگی دارد که نشانگر جامعیت فقه برای زندگی ایده آل بشر است.


پایان پیام/
 

کد خبر 142022

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha