طراحی چشم انداز مساجد در فراکسیون مسجد/ اهتمام به انتظارات رهبری

لزوم تدوین برنامه منسجم برای مساجد، تدوین چشم‌اندازی نوین، توجه به دغدغه های رهبری و تشکیل سازمانی برای ساماندهی مساجد بین راهی انتظاراتی است که برخی متولیان مساجد و نمایندگان مجلس در گفتگو باشبستان مطرح کردند.

خبرگزاری شبستان: مساجد علاوه بر نقش محوری در صدر اسلام، در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقشی تاثیرگذار داشته اند تا جایی که حتی منشا این انقلاب را می‌توان در مساجد یافت اما با این وجود و با نگاهی گذرا به سه دهه گذشته، سیر نزولی و صعودی متعددی برای این حوزه می‌توان تصور کرد.

 

تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و راه‌اندازی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و دیگر دستگاه های فعال در حوزه مسجد از جمله فعالیت‌هایی است که بیانگر وجود اندیشه ارتقای کیفی عملکرد مساجد در میان متولیان امر است اما اگرچه داشتن دغدغه رسیدگی به مساجد به نوبه خود، ارزشمند و قابل تحسین است اما این مراکز هم با وجود فعالیت‌های مستمر هنوز نتوانسته‌اند مساجد را از رکودی که دچار آن شده‌اند، نجات دهند.

 

از جمله اقداماتی که در حوزه مساجد و در مجلس هشتم صورت گرفت، تشکیل فراکسیون مسجد بود که با هدف توجه بیشتر دولتمردان و مراجع قانون‌گذار کشور به مساجد، ایجاد تسهیلات معنوی و مادی به مساجد و رفع نیازهای فرهنگی در این زمینه صورت گرفت. این فراکسیون در مجلس نهم با عنوان «احیای وقف، امامزادگان و مساجد» فعالیت خود را با بیش از 200 عضو آغاز کرده است و تلاش می کند تاحدودی انعکاس دهنده و حلال مشکلات مساجد و ائمه جماعات مساجد شود. 

 

سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با هدف تحقق اهداف و راهکارهای توفیق مساجد و با گفتگو با اعضای این فراکسیون و متولیان مسجد با عنوان «فراکسیون مسجد؛ ضرورت ها و نیازها» درصدد تبیین مشکلات مساجد و راهکارهای حل آن بر آمده است گفتگوی ذیل نظرات نمایندگان مجلس هشتم و نهم است.

 

لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تشکیل فراکسیون مسجد در مجلس به خبرنگار شبستان گفت: نقش محوری مساجد زنده و پویا، توجه به نیازهای امام جماعت و خادم باید مورد توجه این فراکسیون قرار گیرد.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر این فراکسیون باید در جهت حل مشکلات مردم و استفاده از ظرفیت‌های خیرین در جهت کمک به مساجد تلاش کند.

 

عضو فراکسیون مسجد در مجلس نهم با اشاره به اینکه فراکسیون مسجد باید در جهت نظارت و تامین خواسته های مساجد حرکت کند، افزود: توجه به بحث بودجه‌های اولیه مورد نیاز مساجد باید مورد اهتمام این فراکسیون باشد ضمن اینکه اداره مردمی مساجد را مورد توجه و حمایت قرار دهند.

 

افتخاری با تاکید بر حمایت‌های فرهنگی این فراکسیون از مساجد، اذعان کرد: تجهیز مساجد به کتابخانه، به روزرسانی مساجد به فناوری های روز احیای کارکرد مساجد صدر اسلام در مساجد امروزی  از دیگر ضرورت هایی است که باید مورد اهتمام این فراکسیون باشد.

 

وی بر لزوم پرهیز از داشتن نگاهی سیاسی از سوی این فراکسیون به مساجد تأکید و تصریح کرد: داشتن نگاهی سیاسی به مساجد شاید در کوتاه‌مدت نتیجه‌ای بدهد ولی با تغییر سیاست‌ها و قدرت سیاسیون به افول و شکست منجر می‌شود. به طور قطع باید به مساجد نگاهی مردمی داشت و  انتظارات پیامبر (ص)، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مسجد را دنبال و مورد توجه قرار داد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید قوانین موجود در مورد مساجد بررسی و چشم‌اندازی نوین در این زمینه مشخص شود، ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات در حوزه مساجد کمبود حمایت از مساجد است. بالا رفتن تعرفه‌های مصرفی مساجد یکی از مشکلاتی بود که مساجد با آن روبرو بودند که با حمایت‌های صورت‌گرفته از سوی فراکسیون مسجد و کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم این مشکل مرتفع شود ولی باید حمایت ها و توجه به مساجد بیش از این باشد و به دغدغه های ائمه جماعات پاسخگو بود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدوین برنامه منظم و منسجم برای مساجد در این فراکسیون تأکید و خاطرنشان کرد: باید نسبت به مساجد غیرفعال و کم‌فعال و بازنگری در فعالیت آنها توجه کرد.

 

وی با بیان اینکه فضای معنوی مساجد توان مقابله با هرگونه هجمه‌های فرهنگی و سیاسی دشمنان اسلام را دارد، خاطر نشان کرد: تقویت این حوزه معنوی می‌تواند ما را در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمنان واکسینه کند اما متأسفانه مساجد کنونی این توان را تا حدودی ندارند تا بتوانند در مقابل تهاجمات فرهنگی ایستادگی کنند بنابراین نیازمند توجه بیش از این است.

 

آنچه انتظار می رود

سیدجواد آرین‌منش، نایب ‌رییس کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم با اشاره به جایگاه مساجد به عنوان اساسی‌ترین، بنیادی‌ترین و فراگیرترین مرکز فرهنگی، دینی، عبادی و سیاسی در کشور نیز به خبرنگار شبستان گفت: در عصر حاضر که تهاجم فرهنگی دشمن در دنیا به ویژه در کشورهای اسلامی رو به افزایش است و از آن به دوران جنگ نرم تلقی می‌شود توجه به سنگر مساجد بیش از گذشته احساس می شود.

 

وی افزود: قوای سه‌گانه به ویژه مجلس شورای اسلامی و دولت باید تلاش مجدانه‌ای را در زمینه رونق‌بخشیدن به مساجد، رفع مشکلات و موانع توسعه این پایگاه ها و تأمین نیازهای مساجد در ایجاد جاذبه بیشتر برای این کانون‌ها داشته باشند.

 

وی با اشاره به مشکلات مساجد و ضرورت مورد توجه قرار گرفتن آنها در فراکسیون مسجد و کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تأمین و کمک به مساجد در تامین هزینه‌های مصرفی و انرژی مساجد یکی از مشکلات جدی مساجد بود که پس از قانون هدفمندی یارانه‌ها ضرورت داشت مورد توجه قرار گیرد.

 

وی گفت: این فراکسیون باید با اختصاص بودجه مورد نیاز به مساجد، مانع از دولتی شدن آن شود همچنین توان رسیدگی به فعالیت‌های مختلف این حوزه و ساماندهی آنها از جمله در حوزه فرهنگی از مواردی است که از فراکسیون مسجد انتظار رسیدگی به آن می‌رود.

 

تشکیل سازمانی برای ساماندهی مساجد بین راهی دنبال شود

آرین‌منش ادامه داد: در مجلس هشتم برای ساماندهی مساجد بین راهی تلاش‌هایی صورت گرفت و سازمان نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی برای حفظ ساماندهی، توسعه و نگهداری مساجد فاقد متولی مطرح و حتی در دولت به صورت لایحه‌ای با عنوان تشکیل سازمان نگهداری سازمان‌دهی مساجد میان راهی در وزارت رفاه و شهرسازی ایجاد و به مجلس تقدیم شد که در مجلس هشتم نیمه‌تمام ماند.

 

وی افزود: بنابراین از فراکسیون مسجد در مجلس نهم انتظار می رود در جهت تأمین نیازهای مادی مساجد در بودجه‌های سالیانه و ایجاد چنین سازمانی به عنوان اولویت مهم توجه شود.

 

آرین‌منش اذعان کرد: فراکسیون فی نفسه به عنوان فراکسیون اقدام اساسی در زمینه رفع مشکلات مسجد نمی‌تواند انجام دهد فقط در قالب طرح‌های قانونی و پی‌گیری امور می تواند مشکلات مساجد را رفع کند.

 

 فراکسیون مسجد پل ارتباطی میان مردم و مسئولان

بنابرگزارش شبستان حجت الاسلام حسین ابراهیمی، نماینده و رئیس فراکسیون مسجد در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز درباره ضرورت تشکیل چنین فراکسیونی در مجلس به خبرنگار شبستان گفت: وجود فراکسیونی با نام فراکسیون مسجد در مجلس موجب می شود تا هماهنگی هایی زیادی میان متولیان مساجد با مجلس به وجود آید.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جماعات افزود: با تشکیل فراکسیون مسجد در مجلس نمایندگان می توانند دغدغه ها و مشکلات مساجد را بررسی و در جهت رفع مشکلات آنها گام بردارند.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه به طور قطع با وجود چنین فراکسیونی در مجلس می توان به مشکلات مساجد رسیدگی کرد، گفت: اعضای فراکسیون مسجد برای بررسی مشکلات و ارائه راهکار مناسب در حوزه مساجد می توانند تلاش هایی داشته باشند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 142228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha