میزان سنجش اعمال در قیامت چیست؟

وجود میزان در آخرت، طبق نص صریح قرآن و مورد اتفاق متکلمان و احادیث اسلامى است، از این جهت اعتقاد به اصل «میزان» در آخرت قابل انکار نیست.

خبرگزاری شبستان: مساله «میزان» از امور مربوط به روز رستاخیز است و این که اعمال انسانها از خوب و بد در این روز «وزن» مى شوند، اما واقعیت این «میزان» و کیفیت «توزین» اعمال چگونه است؟ وجود میزان در آخرت، طبق نص صریح قرآن و مورد اتفاق متکلمان و احادیث اسلامى است، از این جهت اعتقاد به اصل «میزان» در آخرت قابل انکار نیست. آیات وارد در این مورد نیز به دو گروه تقسیم مى شوند، برخى در صدد بیان اصل وجود «میزان» و «سنجش» است و برخى در صدد بیان نتیجه آن! 
آیت الله مظاهری از مراجع عظام، با توجه به آیات قرآن و روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام معیار سنجش اعمال در قیامت را اینگونه تبیین کرده اند.


در قرآن شریف و روایات اهل بیت از میزان اعمال یعنى وسیله سنجش اعمال انسانها در روز قیامت مکرّراً یاد شده است: «وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَومِ الْقِیامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً».( انبیاء / 47) «ما ترازوى عدل را در روز قیامت بر پا مى‏کنیم پس به هیچ کس کمترین ستمى نمى‏شود».
«فَاَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَهُوَ فى عیشَةٍ راضِیَةٍ وَ اَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَاُمُّهُ هاوِیَةٌ»( قارعه / 9 – 6) «امّا کسى که ترازوى اعمالش سنگین است در یک زندگى خشنود کننده‏اى خواهد بود امّا کسى که ترازوهایش سبک است پناهگاهش دوزخ است».
معلوم است که «میزان» هر چیزى باید مناسب با آن چیز باشد. «میزان» براى سنجش امور مادّى، ترازوست، «میزان» براى سنجش علوم، منطق و اندیشه است و «میزان» براى سنجش معنویّات هم فضائل است، بنابراین باید میزان در روز قیامت انبیاء و اوصیاء باشند که فضائل مجسَّم در میان آدمیان هستند.


مراد از سبکى و سنگینى اعمال نیز باید ایمان، خُلقیّات، نیّات، خلوص و تقواى افراد باشد همانگونه که در روایات متعدّد سبکى و سنگینى به همین مضمون، تفسیر شده است.
بنابراین، کسى که به دستورات خداوند عمل نمى‏کند و به اندازه قدرت خویش به همنوعان خود کمک و رسیدگى نمى‏نماید و در هوسهاى زودگذر فرو مى‏رود و در حقیقت عملاً آخرت را فراموش و حتّى تکذیب مى‏کند، طبیعى است که با انبیاء و اوصیاء تناسبى ندارد و اعمال وى در ترازوى روز قیامت، وزنى نخواهد داشت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری
پایان پیام/

کد خبر 145553

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha