در مذاکرات استانبول منطق برتر را ما داشتیم

اگر غربی‌ها نتایج مذاکرات استانبول را شکست می‌دانند مسئولیت این شکست به عهده خودشان است زیرا ایران هیچ‌گاه از مذاکرات شانه خالی نکرده است زیرا منطق ما در مذاکرات منطق برتر بود و کسی که منطق دارد...

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات استانبول در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران این بار با پیشنهادات مشخص وارد مذاکرات شد و مواضع‌اش کاربردی، عمل‌گرایانه و روشن بود.

وی اظهار کرد: متأسفانه غربی‌ها از این فرصت به خوبی بهره‌برداری نکردند و این انتقاد جدی به رفتار آنها وارد است.

جلالی با انتقاد از اظهارات کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر مأیوس شدن از پیش‌شرط‌های ارایه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: این اظهارات اشتون ناشی از خطای دیپلماتیک بود زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود برای مذاکرات را اعلام کرده است و امروز هم توپ در زمین غربی‌ها است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خود را برای این دوره از گفت‌وگوها و مذاکرات آماده کرده بود و به نظر می‌رسید این مذاکرات می‌توانست در چارچوب توافقات ژنو 3 به نتیجه برسد اما برخی کشورهای غربی و به طور مشخص مقامات آمریکایی نمی‌خواهند این مذاکرات به جمع‌بندی نهایی برسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: مقامات آمریکایی همانند روند گذشته در مذاکرات استانبول نیز روند کارشکنی خود را ادامه دادند.

وی تأکید کرد: تصور ما این بود که غربی‌ها در مذاکرات استانبول اشتباهات گذشته خود را جبران کنند اما آنها مجددا بر اشتباهات قبلی خود باقی ماندند.

وی در پاسخ به این سؤال که غرب اعلام کرده است پیش‌شرط‌های جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرد، گفت: اساسا جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کرده است که سیاست دوسویه که از یک طرف مذاکره و از طرف دیگر تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران باشد را نمی‌پذیرد.

جلالی تأکید کرد: کشورهای غربی از یک سو بر کوس تحریم، فشار و صدور قطعنامه می‌کوبند و از یک طرف هم ادعای مذاکره و گفت‌وگو را دارند و این دو سیاست به هیچ‌وجه با هم هم‌خوانی ندارد.

وی با بیان اینکه پیش‌شرط‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا واقع‌گرایانه و قابل انجام است، یادآور شد: اینکه آنها شرایط تحریم، زور و فشار را بردارند تا همه چیز مبتنی بر اقدام دسته‌جمعی انجام گیرد بهتر است و قاعدتا با اقدام دسته‌جمعی می‌توان دغدغه‌های مشترک را با استفاده از ظرفیت‌های مشترک برطرف کرد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب معقول و منطقی مذاکرات را انجام داده است و هنوز میز مذاکره را ترک نکرده است، گفت: اگر مذاکرات هدفمند و مبتنی بر شناسایی حقوق هسته‌ای ایران و منجر به قطع فشارهای ظالمانه و قطعنامه‌ها و تحریم‌ها باشد می‌تواند استمرار پیدا کند.

نماینده شاهرود در خانه ملت خاطرنشان کرد: چند باری نیز که مذاکرات قطع شد این غربی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند و در حال حاضر نیز این غربی‌ها هستند که برای ادامه مذاکرات اصراری ندارند.

جلالی در پاسخ به سؤالی که به مبادله سوخت اشاره داشت، گفت: مبادله سوخت در قالب مذاکرات انجام‌شدنی است و جمهوری اسلامی ایران نیز آن را انجام داده است و در پای تعهدات خود ایستاده است و ما می‌خواهیم میان حقوق و تکالیف‌مان توازن باشد و قطعنامه‌های ظالمانه علیه کشور ما برداشته شود تا مذاکرات در قالب منطقی قابل استمرار باشد.

وی ادامه داد: اگر غربی‌ها نتایج مذاکرات استانبول را شکست می‌دانند مسئولیت این شکست به عهده خودشان است زیرا جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از مذاکرات شانه خالی نکرده است زیرا منطق ما در مذاکرات منطق برتر بود و کسی که منطق دارد هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کند.

جلالی با بیان اینکه غربی‌ها چند دوره مذاکره با ایران تجربه کرده‌اند، گفت: ایران در گذشته نیز در مذاکراتی که با 1+5 انجام داد در یک دوره برای اعتمادسازی فعالیت‌های خود را تعلیق کرد و در دور دیگر به شش شبهه 1+5 در کمتر از شش ماه پاسخ داد که همین امر باعث تعجب آنها شد و آنها بلافاصله موضوعات دیگر را مطرح کردند و پس از آن مذاکرات ژنو 1 آغاز شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنان در چارچوب منطقی مذاکرات خود را ادامه می‌دهد و این مذاکرات قطعا می‌تواند میان ایران و 1+5 ادامه داشته باشد.

جلالی در ادامه بیان کرد: ما منتظر هستیم تا جنبه‌های دقیق و کارشناسی این مذاکرات از سوی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دکتر سعید جلیلی به استماع نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برسد.

وی همچنین با اشاره به اعلام وصول شدن نامه معرفی علی اکبر صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت امور خارجه گفت: طبعا ما این موضوع را در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می‌کنیم که چه روزی از صالحی دعوت کنیم تا در کمیسیون حاضر شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 14559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha