تحول علوم انسانی با پرداخت به مصادیق محقق می شود

عضو خبرگان رهبری با اشاره به پرهیز از کلی گویی در مباحث علوم انسانی اظهار کرد: تحول در علوم اسانی با پرداخت به مصادیق محقق می شود.


به گزارش خبرنگار شبستان، آیین افتتاحییه بخش علوم انسانی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کربم، عصر روز پنج شنبه، 29 تیرماه با حضور آیت الله العظمی حائری شیرازی و پیام  تصویری آیت الله جوادی آملی برگزار شد.

در این مراسم، آیت الله العظمی حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری، طی سخنانی اظهار کرد: اگر تحول در علوم انسانی را تلقی جدی قلمداد کنیم، باید در وهله نخست جایگاه علوم انسانی در تمدن بشری را مشخص کرد.
وی ادامه داد: عصر ما عصری است که دیگر راه نظامی، سیاسی، تجاری در آن راه ساز نیست بلکه حرف اول را علم به ویژه علوم انسامی می زند اما متاسفانه آن طور که باید و شاید در کشور ما به این مقوله توجهی نشده است.
 

آیت الله حائری شیرازی در ادامه افزود: دانشگاه مرتفع ترین قله ارتقا است و باید مصادیق علوم انسانی را در آن گسترش داد چراکه تحول در این علوم در مفاهیم خلاصه نمی شود بلکه در مصادیق معنا می یابد و کلی گویی در این میان راه به جایی نخواهد برد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه ضمن اشاره به تقاوت های علوم انسانی غرب و علوم انسانی اسلامی گفت: آنچه هم اکنون در غرب جریان دارد، فقط نظر است و آنها از حدود نظریه خارج نشده اند در حالی که تحول در علوم انسانی به این معنا است که از انسان شناسی به سمت جامعه شناسی و از جامعه شناسی به سمت سیاست و اقتصاد حرکت کنیم.
وی گفت: وقتی انسان غربی سخن از آزادی، شرافت، آگاهی و مفاهیم دیگر می زند در واقع معنای جزئی و حداقلی آن را در نظر گرفته است که با اصول انسانی کاملا مغایر است.
آیت الله حائری شیرازی افزود: غربی ها بر این اعتقادند که چون دین لاتغیر است و در مقابل علم مولفه ای دائم التغییر محسوب می شود، اجماع این دو ممکن پذیر نیست پس علم دینی یا دین علمی نداریم که این برداشتی غلط است.
پایان پیام/

 

کد خبر 153606

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha