معرکه اقتصادی اسپانیا شوخی نیست؛ اروپا در خطر است

سقوط بورس اروپا و ارزش یورو نسبت به دلار آمریکا و ین در پی بحران مالی اسپانیا کل کشورهای قاره سبز را به زیر سئوال برده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از لوپاریزین، سقوط آزاد اقتصاد اسپانیا، چهارمین بازار اقتصادی یورو، موجب شد تا کل بازار بورس اروپا تحت تاثیر قرار بگیرد در حالی که ارزش یورو نیز از این معرکه بی نصیب نماند و به شدت پایین آمد.
این در حالی است که میزان وام گیری اسپانیا 7 درصد افزایش یافته و به 100 میلیارد یورو رسیده است اما چشم انداز سیاه اقتصاد اسپانیا تا ده سال آینده مانع از آن می شود که به این زودی ها سرمایه گذاری برای مانور اقتصادی روی این کشور حساب کند.
بحران اسپانیا در جایی جدی تر می شود که یورو نیز هروز نسبت به دلار آمریکا ارزش خود را از دست می دهد.در همین راستا باید خاطر نشان کرد که در طول 11 سال گذشته برای اولین بار ارزش یورو از 95 ین هم پایین تر آمد.
در بازار معاملات ترس ها و نگرانی ها در خصوص ارزش متزلزل یورو هنگامی بیشتر شد که ین از پول رایج اروپا پیش گرفت.
باید خاطر نشان کرد که ارزش یورو در برابر دلار نیز سیر نزولی ای را طی می کند و طبق آخرین گزارش ها ارزش هر یورو برابر با 1.2112 دلار آمریکا شده است.
اقتصاد اروپا در حالی زیر سئوال رفته است که ارزش پولی کشورهای آسیای در حال افزایش است و همین امر سبب شده است تا یورویی که همیشه در بازار حرف اول را می زد این روزها در رده های پایین قرار داشته باشد.

وقتی چهارمین بازار اقتصادی اروپا مجبور به گرفتن وام های سنگین برای نجات بانک هایش می شود و به دنبال آن سرمایه گذاران نام این کشور را از برنامه های خود حذف می کنند بی تردید واحد پول این کشور ارزش خود را از دست می دهد و البته همه کشورهای اروپایی که در منطقه یورو قرار دارند باید تبعات آن را پذیرا باشند.

در خواست وام بیشتر مصادف شده با رشد درصد بیکاری در اسپانیا و برابر آخرین آمار اعلام شده از سوی دولت اسپانیا بیکاری در سال 2012 با 24.6 درصد رشد همراه بوده است.

از سوی دیگر زمزمه هایی مبنی بر بازار متزلزل اقتصادی در ایتالیا شنیده می شود.
دولت ایتالیا در هشداری جدی اعلام کرد: نرخ بهره ها سپردهای بلند مدت در مرز 6 درصد ثابت خواهد ماند.

مسئله بحران اقتصادی اروپا زمانی نگران کننده تر می شود که می بینیم یونان هنوز نتوانسته مسائل اقتصادی خود را حل کند و دولت این کشور در حال رایزنی با اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا است.
پایان پیام/

کد خبر 155115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha