آزاداندیشی به معنای هرج و مرج طلبی نیست

رئیس جهاد دانشگاهی برپایی کرسی های آزاداندیشی را یکی از راه های آرمانگرایی در علم به عنوان مطالبه رهبری خواند و گفت: برخی از تبدیل این کرسی ها به جریان سیاسی در هراسند در حالی که آزاداندیشی هرج و مرج طلبی نیست.

محمد حسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی درباره مفهوم و چگونگی تحقق "آرمانگرایی در علم" که از تاکیدات مقام معظم رهبری به شمار می رود، به خبرنگار شبستان گفت: جامعه ایران پس از پیروزی ا نقلاب اسلامی به صورت جدی به بحث علم نافع پرداخته است.


وی ادامه داد: پیمودن قله های دانش در حقیقت با دستیابی به علمی ممکن می شود که سودمند باشد و در سایه آن استقلال و اقتصاد کشور بیش از پیش رو به جلو حرکت کند و به حد مطلوب برسد.


یادگاری تصریح کرد: به بیان بهتر زمانی که کشور بتواند از ورود تولیدات خارجی جلوگیری کند خود به خود فرهنگ غنی ما گسترش بیشتری یافته و به جهان صادر می شود و این نتیجه علم آرمانی است.

 

کرسی آزاداندیشی یکی از راه های آرمان گرایی در علم
رئیس جهاد دانشگاهی  در ادامه به مبحث کرسی های آزاداندیشی و روند فعلی آن اشاره کرد و افزود: آرمان گرایی در علم، از طرق مختلف باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و قطعا کرسی های آزاداندیشی از جمله مواردی قلمداد می شود که می تواند در تحقق این امر مفید باشد.


آزاداندیشی به معنای هرج و مرج طلبی نیست

وی ابراز کرد: تعریف ادبیات و بسترسازی مناظره منویات رهبری در حوزه کرسی های آزاداندیشی را محقق می کند. البته باید کرسی های آزاداندیشی به دور از هرگونه کشمکش شخصی برپا شود، در حال حاضر شاهد برگزاری این کرسی ها در سطح دانشگاه ها هستیم اما باید توجه داشت که آزاداندیشی هرج و مرج طلبی نیست بلکه بحث و گفت وگوی مبتنی بر شرایط ویژه مناظره است.


یادگاری با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه کرسی های آزاداندیشی ابراز کرد: برخی بر این باور هستند که مبادا این جلسات تبدیل به یک جریان سیاسی شود. به نظر می رسد باید فرهنگ مناظره و همچنین برنامه ای کلی از روند برگزاری آنها ارائه شود تا هرگونه شبهه میان دانشگاهیان در این باره از میان برود.


وی ادامه داد: چگونه بیان کردن مطالب و در چه موقعیت مناظره کردن اهمیت وافری دارد، اینکه دانشجو از چه منظری وارد بحث شود و تا چه حد نظریاتش علمی باشد، خود موضوعی است که نمی توان بدون پیشینه علمی درباره آن نظر داد.


یادگاری با بیان این مطلب که مسئله تحول علوم انسانی دچار رکود و ایستایی نشده است، عنوان کرد: من قائل به توقف چرخه این تحول در نظام بروکراسی اداری نیستم.  کار گروهی که در حوزه نظارت و تحول علوم انسانی زیر نظر دکتر حداد عادل در حال فعالیت است تاکنون به موفقیت های خوبی دست یافته است و کماکان ادامه دارد.

 

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: باید توجه داشت که تحول در حوزه گسترده ای چون علوم انسانی مسئله ای زمان بر است از این رو نیازمند برنامه ریزی پایه ای و مبنایی است.

 

نباید هر آنچه دستاورد علم است را کنار گذاشت
وی با اشاره به نظر برخی کارشناسان مبنی بر شروع از نقطه صفر برای تحقق تحول علوم انسانی بیان کرد: من معتقد  نیستم که هر آنچه بشر تاکنون در حوزه علوم انسانی به دست آورده است را کنار گذاشته و نادیده بگیریم. بلکه باید در کنار این دستاوردها مکتب دینی خود و آموزه های آن را ارائه کنیم.


یادگاری خاطرنشان کرد: شاید زمانی بتوانیم علوم انسانی فعلی که از غرب وارده شده است را کنار گذاشته و توانایی علمی خودمان را به حدی برسانیم که از دیگران بی نیاز باشیم، اما کنار نهادن دیگر اندیشه ها به طور کلی، صحیح نیست چراکه به هر حال آنها نیز جزئی از تاریخ علم محسوب می شوند.
 

پایان پیام/

کد خبر 160253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha