عمران معنوی مساجد باید مقدم بر معماری و ساختار ظاهری آن باشد

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، گفت: استحکام و معماری سنتی مسجد مهم است اما عمران و آبادانی معنوی آن مقدم بر هر چیز دیگری است.

حجت الاسلام محسن سلیمانی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه وسعت مساجد آن چنان در درجه اهمیت قرار ندارد، گفت: بسیاری از مساجدی که بزرگان دینی ما همچون مرحوم آیت الله بهجت ها و مرحوم آیت الله بهاءالدینی ها در آن اقامه نماز داشته و پررونق بوده اند، مساجدی محقر و کوچک بودند که عمران و آبادانی معنوی آن مقدم بر عمران ظاهریش بوده است.


وی افزود: اگر چه نباید نسبت به مسائل ظاهری مسجد اعم از ساخت و ساز، استحکام بنای مسجد و معماری اسلامی آن غافل شد اما عمران و آبادانی معنوی مسجد باید مقدم بر وسعت و ساختار ظاهری آن باشد.


معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، با اشاره به وجود 60 هزار مسجد در کشور، اظهار داشت: با توجه به جمعیت 75 میلیونی ایران، بحرانی که اکنون در کشور ما وجود دارد کمبود مسجد است.


وی ساخت مساجد کوچک را به منظور رفع این کمبود پیشنهاد کرد و گفت: ساخت مساجد بزرگ با هزینه های کلان در محلات موجب شده است که ما نسبت به قسمت های دورتر محله که فاصله مکانی بیشتری با مسجد دارند، غافل شویم.


حجت الاسلام سلیمانی، خاطرنشان کرد: اگر مساجد کوچکتر ولی بیشتری ساخته شود و در عین حال بحث نماز جماعت و مسائل معنوی آن را نیز فراهیم کنیم قطعاً تأثیر بیشتری دارد.


وی ادامه داد: پرداختن به آبادانی ظاهری و وسعت مسجد در دین ما اهمیت چندانی ندارد بلکه استحکام و معماری سنتی آن مهم است و البته آبادانی معنوی مقدم بر آن دو است.
 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، در نهی از صرف هزینه های هنگفت در ساخت مساجد بزرگ، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام می فرمایند زمانی بر امت من می رسد که از اسلام فقط اسمش می ماند و از قرآن فقط رسمش، و در بیان خصوصیات آن زمان می فرمایند مساجد شان از لحاظ ظاهری آباد است ولی از لحاظ هدایت خراب است.


وی گفت: اگر می خواهیم از فتنه های آن زمان فرار کنیم باید به عمران و آبادانی معنوی مساجد بیش از ظاهر آن بپردازیم.


پایان پیام/

کد خبر 167910

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha