تأیید طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل در شورای نگهبان/ شورا ورودی به بررسی صلاحیت پیش ثبت‌نام‌ها ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری از تأیید طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل در این شورا خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه(۴شهریور) در مورد اینکه شورای برای تایید صلاحیت ها کدام قانون را مبنا قرار خواهد داد، گفت: مبنای همه دست اندراکان انتخابات، قانون انتخابات مجلس با آخرین اصلاحات است، لذا قانون با آخرین تغییرات مبنای عمل ماست.

سخنگوی شورای نگهبان در توضیحاتی در مورد بحث احراز صلاحیت کاندیداها، اظهار کرد: تغییری در قانون در مورد بحث عدم احراز نداریم و ترجیح می دهیم، به مقطع بررسی صلاحیت ها برسیم و بعد توضیحاتی را ارائه دهیم.

وی گفت: در حال حاضر شورای نگهبان به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات متصل شده است.

وی گفت: شورای نگهبان در همه دوره ها تلاش کرده که وظیفه خودش را بر مبنای قانون انجام دهد. رویکرد ما این است در جهت افزایش مشارکت، اقدامات مان را انجام دهیم. به دنبال عدول از شرایط قانونی هم نیستیم، اگر قانون در همه فرآیندها مبنا باشد این امر ضامن سلامت انتخابات است.

طحان نظیف در مورد دخالت نمایندگان در بحث عزل و نصب ها و اینکه آیا این مسئله در بحث بررسی صلاحیت ها مورد بررسی قرار می گیرد، تاکید کرد: در شورای نگهبان بارها نسبت به این بحث صحبت کردیم که اگر موضوع احراز شود ما بررسی می کنیم. رهبری نیز در بحث عدم دخالت نمایندگان در انتصابات تاکیداتی داشتند. صلاحیت نمایندگان مشخص است و مبنای ما قانون است و اگر موضوع دخالت ها محرز باشد ما بررسی می کنیم.

وی در مورد علت پیش ثبت نام کاندیداها گفت: اتفاق جدیدی از این جهت نیفتاده است. وزارت کشور مجری و شورای نگهبان ناظر انتخابات است و این وظیفه ای است که مجلس بر عهده دستگاه ها قرار داده است. آنچه که در فرآیند پیش ثبت نام وجود دارد این است که یکسری شرایط اولیه و شکلی را افراد باید اعلام می کردند که دستگاه ها استعلام و بررسی کنند. مثلا مدرک تحصیلی، شرایط سنی، تابعیت و نظام وظیفه را باید مطرح می کردند که این ها تشریفات قانونی است و باید طی می شد که اگر پاسخ استعلام آن ها مثبت باشد، می توانند ثبت نام کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد لایحه عفاف و حجاب گفت: ما چنین مصوبه ای را دریافت نکردیم، ظاهرا کار این لایحه در کمیسیون تمام نشده است که بعد از صحن، به شورا ارسال می شود و در مورد محتوای آن باید منتظر باشیم که متن لایحه را دریافت کنیم، بعد اعلام نظر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اجرایی شدن قانون شفافیت منابع مالی کاندیداها گفت: این سوال باید از وزارت کشور پرسیده شود چرا که طراحی سامانه با وزارت کشور است. این قانون قانون جاری کشور است، لازم الاجرا است و باید در انتخابات پیش رو مبنا باشد. تعداد افراد ثبت نامی نیز تاثیری در اجرای قانون ندارد. در مواد انتهای قانون تاکید شده که آن میزان و سقف برای هر منطقه باید مبنا باشد که اگر رعایت نشود، مجازات های در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد مقررات تبلیغات در فضای مجازی گفت: در فصل ششم قانون انتخابات مجلس از ماده ۷۰ تا ۸۱ احکام به روز رسانی های داشته است. مثلا در آنجا در مورد نحوه و چگونگی فعالیت کاندیداها در فضای مجازی ضوابطی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه ما به عنوان شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت نام ها ورودی به بحث بررسی صلاحیت ها نداریم، گفت: کار بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان عملا بعد از ثبت نام ها آغاز می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد بحث قرآن سوزی و نقش قرآن در جلسات شورای نگهبان گفت: این اقدام شرم آور در استمرار سیاست های اسلام هراسی است. بحث احترام به ادیان الهی بسیار مهم است در شورا ما وظیفه مان بررسی مصوبات در قالب شرع و قانون است. قرآن هم‌ در شریعت و هم فقه ما جایگاه روشن و غیر قابل خدشه دارد و ما همچنان از این کتاب آسمانی بهره می بریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در اصلاح قانون انتخابات به بررسی صلاحیت ها و ارتباط افراد با بحث فتنه اشاره شده است، گفت: این موارد در اصلاحیه قانون انتخابات وجود ندارد. در مورد شرایط داوطلبین در اصلاح قانون انتخابات تغییری نداریم و فقط پنج سال فعالیت اجرایی قضایی و…افراد ذکر شده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با اشاره به مهم‌ترین مصوبات شورای نگهبان گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل در شورای نگهبان مورد بررسی و تایید قرار گرفت. طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مخالف موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

طحان نظیف خاطر نشان کرد: همچنین طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز در شورا مورد بررسی قرار گرفت و از ابهامات طرح شده بعد از اصلاحات مجلس صرفا یک مورد از ابهامات باقی مانده است که بعد از رفع این اصلاح توسط مجلس ما در شورا نظر نهایی مان را اعلام می کنیم.

کد خبر 1621724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha