عدم جذب نیرو  طی ۱۲ سال گذشته در گمرگات سیستان وبلوچستان

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان به عدم جذب نیرو طی ۱۲ سال گذشته در گمرگات سیستان وبلوچستان اشاره کرد و گفت: انتظار این است که به فراخور برنامه های توسعه ای  کشور وضعیت نیروی انسانی دستگاه های متولی  اجرای مقررات تجاری بهبود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان،   محمد علی خاشی در نشست خبری با اصحاب رسانه  با گرامیداشت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجائی و باهنر بیان داشت: گمرگ  سیستان و بلوچستان از حیث وسعت بزرگترین و طولانی ترین حوزه گمرگی کشور است. در شمال استان بازارچه گمشاد و در  جنوب استان بندر چابهار و بعد از آن بندر کنارک طولانی ترین حوزه گمرگی کشور را  داریم.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان  یادآور شد: گمرگ  عرصه خطیر است؛ به خصوص در سالهای اخیر که بیشتر نامگذاری ها از سوی رهبر رنگ و بوی  اقتصادی داشته و تکلیف ما را به عنوان  سربازان خط مقدم  جبهه جهاد اقتصادی سنگین تر کرده و می کند.

خاشی اذعان داشت: از زمانی که دولت مردمی آقای رئیسی سر کار آمده کار در جبهه جهاد اقتصادی سنگین تر شده  زیرا که تلاش مجاهدانه بیشتر دارند. پرسنل گمرگ مجاهدانه در هر نقطه کار می کنند و  تغییرات دولت در عملکرد ما نقصان ایجاد نکرده و کار گمرگ افزایشی بوده است و اکنون فشار عملیات تجاری کشور را  گمرگات مرزی تحمل می کنند.

وی با اعلام اینکه در سطح استان ۲۲ واحد گمرگی فعالیت دارند، افزود: ۶ خرده فروش در مرز پاکستان در دستور کار قرار دارد.

خاشی به مشکلات گمرگات سیستان و بلوچستان اشاره کرد و بیان داشت:  عدم جذب نیرو یکی از مشکلاتی که گمرگات سیستان و بلوچستان از آن رنج می برد. آخرین آزمون استخدامی گمرگ به سال ۹۰  برمی گردد. هیچ نیروی در ۱۲ سال گذشته جذب گمرگات سیستان و بلوچستان نشده  در حالی که حجم کار اضافه شده و هم اکنون همکاران گمرگ ما در میرجاوه، میلک و ریمدان تا پاسی از شب هستند تا تشریفات زوار اربعین را انجام دهند؛ تنها در خرداد امسال بود که آزمون ۳۰۰ نفر برای کل کشور برگزار شد و تا جذب آنها به بدنه گمرگ زمان بر خواهد بود.

وی افزود: انتظار این است که به فراخور برنامه های توسعه ای  کشور وضعیت نیروی انسانی دستگاه های متولی  اجرای مقررات تجاری بهبود پیدا کند.

مدیر گمرگات سیستان و بلوچستان به صادرات کالاهای استان و صادرات کالاهای سایر استانها که از مرز استان  خارج می شود، اشاره کرد و افزود:  کل صادرات کالا از مرزهای استان در ۵ ماه گذشته از نظر ارزش بالغ بر ۷۴۰ میلیون دلار و از نظر وزن  یک میلیون و ۷۷۲هزار تن  که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۸ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش داشته است.

خاشی گفت: کلینکر، سیمان، زغال سنگ حراتی، خرما، گاز، کنسانتره،سنگ آهن، سنگ های نما و تزئینی، کاشی و سرامیک، میوه های مجاز، پودر رخشویی و محصولات کشاورزی  عمده محصولاتی هستند که از مرزهای استان کار صادرات آنها به کشورهای پاکستان، افغانستان، چین، هند، بنگلادش و عراق انجام می شود.

وی افزود: 2 هزار و 151 فقره پروانه وارداتی با ارزش بالغ بر 741 میلیون دلار و  با وزن  بالغ 767  هزار تن در گمرگات  استان تشکیل شده که در مقایسه با نسبت به سال گذشته  از نظر ارزش  3درصد افزایش و از نظر وزنی 16 درصد  کاهش داشته است. علت کاهش واردات ممنوعیت ورود و ترخیص برنج بوده که از ابتدای مردادماه شروع می شود و تا آبانماه ادامه دارد.

مدیر گمرگات سیستان و بلوچستان یادآور شد: گندم، دانه برنج، جوی دامی،کنجد، دام زنده، چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک سبک و سنگین و میوه های مجاز موز و انبه از ارقام وارداتی به استان  از کشورهای روسیه، برزیل، پاکستان، هند، امارات و  چین است.

کد خبر 1622323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha