استمرار دلدادگی بچه‌های مسجد به اباعبدالله(ع)/ این عشق را پایان نیست

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با راه‌اندازی قرارگاه‌های چهارده‌گانه و ارائه خدمات متنوع از ابتدای ماه صفر میزبان زائران اربعین هستند؛ شور و شوق وصف‌ناپذیر بچه‌های مسجد در در خدمت به زائران فضایی متفاوت را در مواکب این کانون‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امسال در اقدامی ابتکاری فعالیت مواکب کانونی را در قالب قرارگاه‌های چهارده‌گانه و مزین به نام مبارک چهارده معصوم(ع) برنامه‌ریزی و اجرا کرد؛ اقدامی که بر تمرکز و انسجام خدمات بچه‌های مسجد به زائران اربعین کمکی شایان کرده و برکات بسیار در پی داشته است. در ادامه مروری داریم بر آنچه برخی از این قرارگاه‌ها در طول برپایی انجام داده‌اند.

قرارگاه امام حسین(ع)؛ مرز بین‌المللی مهران

حجت الاسلام علی چراغی پور با بیان اینکه فعالیت قرارگاه امام حسین(ع) از ۲۷ مرداد آغاز شده است، اظهار کرد: این قرارگاه با محوریت مسجد عتبات عالیات در مرز بین‌المللی مهران که بیشترین تردد زائران اربعین از آن است، برپا شده و در محورهای مختلف با حضور بچه‌های مسجد به زائران خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان ایلام با بیان اینکه قرارگاه امام حسین(ع) در کنار اسکان و اطعام بر فعالیت‌های فرهنگی تمرکزی ویژه دارد، گفت: اقامه نماز جماعت در هر سه وعده، توزیع بسته‌های فرهنگی، راه‌اندازی تلویزیون شهری در جوار مسجد و پخش کلیپ‌های مرتبط با اربعین و مسأله ایثار و شهادت و نصب و فعال‌سازی سیستم‌های صوتی برای پخش اذان و اطلاعیه‌های اربعینی در همین راستا انجام می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی آشپزخانه مرکزی قرارگاه با همه تجهیزات، بیان کرد: تهیه و توزیع روزانه ۴۵ هزار وعده غذایی برای صبحانه، ناهار و شام، راه‌اندازی کارخانه یخ کنار قرارگاه با ظرفیت روزانه تولید ۱۰۰ قالب یخ و تهیه و نصب سیستم‌های خنک‌کننده برای برادران و خواهران هم از خدمات قرارگاه امام حسین(ع) بچه‌های مسجد برای زائرانی است که از مرز مهران تردد می‌کنند.

عشقی که تعطیل بردار نیست!

وی با اشاره به شور و شوق بچه‌های مسجد و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای حضور و خدمت در قرارگاه امام حسین(ع)، تصریح کرد: در پی این شیفتگی و شور، بچه‌های مسجد شیفت‌بندی شده و در سه شیفت هشت ساعته و بدون تعطیلی میزبان زائران اربعین هستند. در پی همین شور و انگیزه و همراهی، ۵۵ مسجد با قرارگاه همراه و همگام شدند و از ورودی استان تا نقطه مرزی از زائران اربعین میزبانی می‌کنند.

حجت الاسلام چراغی پور با بیان اینکه با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد زائران از مرز بین‌المللی مهران وارد کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: از این رو، قرارگاه با ۳۰۰ عضو افتخاری خود که همه از بچه‌های مسجد و در سنین ۱۸ تا ۲۷ و ۲۸ سال هستند، تا روز شنبه ۱۸ شهریور فعال و میزبان زائران اربعین است.

قرارگاه امام جعفرصادق(ع)

محسن رضایی، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری استان آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه برای دومین سال است که در مرز تمرچین میزبان زائران اربعین حسینی هستیم، گفت: امسال کانون‌های مساجد استان در قالب قرارگاه امام جعفرصادق(ع) سازماندهی شده‌اند و بچه‌های مسجد از ۲۶ مرداد ماه موکب را برپا کردند.

استمرار دلدادگی بچه‌های مسجد به اباعبدالله(ع)/ این عشق را پایان نیست

وی با بیان اینکه تمرکز قرارگاه امام جعفرصادق(ع) در کنار اطعام و پذیرایی بر فعالیت‌های فرهنگی هنری است، ابراز کرد: به گونه‌ای که عمده فعالیت‌های فرهنگی هنری مرز بر عهده این قرارگاه در حال انجام است. خوشبختانه، کانون‌های فرهنگی هنری مشارکت به ویژه کانون‌های مساجد نقده و ارومیه مشارکت بالایی در اجرای برنامه‌های قرارگاه دارند و هر روز شاهد حضور دو کانون و اجرای برنامه توسط آن‌ها هستیم.

رضایی با اشاره به اجرای گروه سرود دختران و پسران کانون‌های مساجد در قرارگاه، ابراز کرد: بیش از ۱۵ کانون فرهنگی هنری از شهرستان‌های نقده و ارومیه حضور فعال در مرز تمرچین داشتند؛ پرداخت به مباحث قرآنی ازجمله مهمترین فعالیت‌های فرهنگی قرارگاه بود چنان که هر دو شب یک بار محفل ویژه قرآنی با حضور قاریان ممتاز استانی برگزار می‌شود.

استمرار دلدادگی بچه‌های مسجد به اباعبدالله(ع)/ این عشق را پایان نیست

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری استان آذربایجان غربی اضافه کرد: قرار گرفتن قرارگاه در منتهی الیه خروج زائران از مرز، محلی است که می‌توان در آن مباحث فرهنگی را جا انداخت.

وی با بیان اینکه تقریباً همه مسئولان استانی و برخی مسئولان کشوری از فعالیت قرارگاه امام جعفرصادق(ع) بازدید کرده‌اند، تصریح کرد: قرارگاه تا ۱۷ شهریور برپا و میزبان زائران اربعین است. توزیع روزانه بین دو تا سه هزار شربت، توزیع ۱۵ هزار بطری آب معدنی، ایجاد فضای استراحت کوتاه برای زائران قبل از عبور از مرز و... خدمات دیگر قرارگاه در کنار فعالیت‌های فرهنگی هنری است.

رضایی با بیان اینکه بخش رسانه ای قرارگاه نیز انعکاس مطلوبی از حال و هوای زائران و خادمان اربعین در مرز تمرچین دارد، خاطرنشان کرد: قرارگاه امام جعفرصادق(ع) جزء برترین مواکب امسال در حوزه فرهنگی هنری است. 

وی تأکید کرد: قبل از آغاز فعالیت قرارگاه تصور نمی‌شد این میزان استقبال از سوی کانون‌های فرهنگی هنری و بچه‌های مسجد صورت بگیرد اما بچه‌های مسجد به ویژه در تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی کاری کردند کارستان؛ تجربه قرارگاهی عمل کردن ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در راه‌اندازی مواکب و درگیر کردن بچه‌های مسجد با حماسه اربعین تجربه مطلوبی است و برکات بسیار دارد.

رضایی افزود: مرز تمرچین در همسایگی با اقلیم کردستان باید ویژه‌تر و فعالیت‌های فرهنگی برای ترویج فرهنگ حسینی در این مرز و همسایگی، جدی‌تر دیده شود مرزهای تمرچین و باشماق جای کار بسیار برای فعالیت‌های فرهنگی دارند.

وی با بیان اینکه اهل سنت هم در ارائه خدمات قرارگاه امام جعفرصادق(ع) همراه و حامی هستند، خاطرنشان کرد: بر اوج همکاری اهل سنت در خدمت به زائران اربعین را در مرز تمرچین شاهد هستیم؛ برای مثال خادمی در موکب از اهل سنت است که شفای فرزندش را از هیئت گرفته و هر سال به زائران اربعین خدمت می‌کند و در این ایام به منزل نرفته و شبانه روزی مشغول خدمت است.

قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)

بنابر این گزارش، سیدشاکر موسوی، دبیر ستاد اربعین کانون‌های مساجد استان خوزستان نیز با اشاره به فعالیت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به همت کانون فرهنگی هنری «طریق القدس» بستان و موکب «انصارالحسین(ع)» از ۲۰ مردادماه، گفت: طبخ و توزیع غذا در هر سه وعده، اسکان، توزیع میان وعده و پذیرایی از زائران با چای و شربت و آب معدنی، اقامه نماز جماعت، برگزاری مجالس نوحه خوانی و مرثیه سرایی، آموزش کودکان ازجمله خدمات این قرارگاه است که تا ۲۵ صفر فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

استمرار دلدادگی بچه‌های مسجد به اباعبدالله(ع)/ این عشق را پایان نیست

وی با اشاره به همکاری و همراهی کانون‌های مساجد شهرستان بستان با قرارگاه به منظور میزبانی از زائران، ابراز کرد: برخی کانون‌های فرهنگی هنری همچون «شهدای عین‌دو» مواکب مسیر طریق الحسین(ع) (اهواز تا بُستان) را هم در تأمین آب، یخ و نان و دیگر مواد غذایی تحت پوشش دارند. علاوه بر این اعضای کانون‌های فرهنگی هنری در پیاده روی ۳۰ هزار نفری طریق الحسین(ع) اهواز هم حضور چشمگیر داشتند.

موسوی ادامه داد: همچنین، اهالی برخی مساجد و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری برای اسکان زائران در منازل شخصی خود ثبت نام و اقدام کردند. علاوه بر این، اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بستان، مشارکت فعالانه و گسترده‌ای در پیاده روی اربعین داشتند.

وی با بیان اینکه شور و شوق بچه‌های مسجد در خدمت‌رسانی به زائران و نیز حضور در پیاده روی اربعین وصف ناپذیر است، گفت: اینکه کانون‌های مساجد به عنوان پایگاهی مردمی دیده می‌شود شور و شعف در مردم را برای همراهی همکاری افزایش می‌دهد و نیز اثر مضاعفی در تفکر و ذهنیت بچه‌های مسجد دارد.

استمرار دلدادگی بچه‌های مسجد به اباعبدالله(ع)/ این عشق را پایان نیست

موسوی بیان کرد: رویکرد مردمی اربعین باید لحاظ و کمتر از عناوین ارگان‌ها و نهادها استفاده شود.

قرارگاه حضرت‌امیرالمؤمنین علی(ع)

همچنین، اکبر فتاحی از استمرار خدمت‌رسانی قرارگاه حضرت‌امیرالمؤمنین علی(ع) در مرز ریمدان خبر داد و گفت: قرارگاه از ۲۸ مرداد فعال شده است و در اوج ورود زائران پاکستانی به ایران، روزانه بین پنج تا هشت هزار پرس غذا میان زائران پاکستانی توزیع می‌کرد.

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری «شهدای علی آباد» علاوه بر ریمدان در کربلا نیز موکب برپا کرده است، گفت: در این موکب روزانه بالغ بر ۱۰۰۰ نفر اسکان داده می‌شوند؛ میان وعده چایی و شربت خاکشیر و نان و دوغ برای وعده ناهار نیز از خدمات این موکب است.

فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت بچه‌های مسجد در قالب قرارگاه قابل تحسین و اثرگذار است و می‌تواند بستر مناسبی را برای استمرار حضور بچه‌های مسجد در فعالیت‌های مسجدی و مذهبی فراهم کند.

کد خبر 1623217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha