تجربه هم‌افزایی کانون‌های مساجد در اربعین، به نهضت بازگشت به مسجد کمک می‌کند/ اخلاص، رمز اثرگذاری بچه‌های مسجد در حماسه اربعین

حجت‌الاسلام رهبری با بیان اینکه از نقاط عطف خدمت بچه‌های مسجد در کنگره عظیم اربعین خدمت خالصانه و تعامل موثر با برادران عراقی است، گفت: اربعین فرصت هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های متقابل را برای کانون‌های مساجد فراهم کرد، مسئله‌ای که در بازگشت به مسجد راهگشا و اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، اربعین حسینی و مواکبی که برای خدمت به زائران برپا می‌شوند از مردمی‌ترین اتفاقاتی است که با شور و شعور رقم می‌خورد اتفاقی که در سال‌های اخیر بچه‌های مسجد نیز با تولیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توانسته‌اند در آن نقش‌آفرین باشند و با برپایی مواکب متعدد علاوه بر اطعام و اسکان، در حوزه‌های فرهنگی هنری نیز خادم زائران حسینی شوند. با پایان یافتن این کنگره و در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین «روح‌الله رهبری»، مشاور عالی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مروری کرده‌ایم بر برکات و دستاوردهای خدمت‌رسانی بچه‌های مسجد به زائران اربعین که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

پیاده‌روی اربعین حسینی در میان عرصه‌ها و فعالیت‌های مختلف چه فرصتی را برای نقش‌آفرینی  بچه‌های مسجد در این میدان ایجاد کرده است؟

بزرگ‌ترین رزمایش بچه‌های مسجد در کف میدان، حضور در اربعین است، اگرچه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در بزرگداشت مناسبت‌ها و برگزاری همایش‌های مختلف در طول سال نقشی قابل توجه و اثرگذار دارند اما در اربعین حسینی به دلیل آنکه عمده فعالیت‌ها در خارج از ایران و در کشور عراق انجام می‌شود و شرایط اقلیمی و فرهنگی متفاوت است، سختی‌های خاص خود را دارد و حضور مؤثر در این عرصه و خدمت به زائران اربعین جلوه‌ای دیگر از خدمات بچه‌های مسجد را عیان کرده است. چنان که ما مواکبی با سابقه نزدیک به ۱۰ سال خدمت در زیارت اربعین داریم که تجربه و تبحر بچه‌های مسجد در موکب‌داری و میزبانی از زائران اربعین را ثابت می‌کند.

نقطه عطف خدمات بچه‌های مسجد در اربعین و مواکبی که برپا می‌کنند، چیست و این مسأله چه فصلی از فعالیت را برای کانون‌های فرهنگی هنری می‌گشاید؟

مهمترین چیزی که بچه‌های مسجد در اربعین به آن دست یافته‌اند تعامل مؤثر و سازنده با برادران عراقی در میزبانی از زائران است، چنان که در بسیاری از موارد اگرچه ظاهر و صحنه کار با عراقی‌ها است اما بچه‌های مسجد در پشت صحنه و با نهایت اخلاص، به خدمت صادقانه مشغول هستند و می‌کوشند در کنار تدارک اقلام مرتبط با پذیرایی و اطعام و اسکان و نیز تولید محتوای فرهنگی به گونه‌ای عمل و با موکب‌داران عراقی همکاری کنند، که فضای بومی میزبانی از زائران اربعین حفظ شود.

به عبارت بهتر، دیده شدن در اربعین و خدمت به زائران حسینی برای بچه‌های مسجد اهمیت ندارد بلکه همّ و غم‌شان خدمت به زائران است، این اخلاص که در اربعین ۱۴۰۲ نمودی چشمگیر داشت، درس‌آموز و الهام بخش است.

با توجه به آنکه مأموریت اصلی کانون‌های مساجد انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری است، این رسالت چقدر در فعالیت‌های اربعینی کانون‌ها و مواکبی که برپا کردند نمود داشت و در سال‌های آتی چقدر باید نسبت به آن اهتمام شود؟

اعضای کانون‌های مساجد کار فرهنگی را در اولویت فعالیت‌های اربعینی خود قرار دادند و انصافاً مواکب کانونی از نظر ارائه خدمات فرهنگی محتوایی یک سر و گردن بالاتر عمل کردند و تولیدات محتوایی و فعالیت‌های فرهنگی فاخر برای گروه‌های سنی مختلف اعم از خردسال و کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال ارائه کردند.

نکته جالب میزان استقبال مخاطبان مختلف از این قسم خدمات بود! شاید در جلسات قبل از اربعین اینطور فرض شود در آن ازدحام جمعیت، گرما و خستگی، کار فرهنگی مخاطب چندان نداشته باشد اما در میدان، اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و میزان استقبال زائران از آن‌ها خود را نشان می‌دهد تا جایی که اگر کانون‌های مساجد به طور کلی اولویت خود را در سال‌های آتی روی بحث‌های فرهنگی هنری مترکز کنند بی‌تردید برکات بیشتری در پی خواهد داشت.

امسال برای نخستین بار ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد موکبی بین‌المللی را هم در مسیر بغداد به کربلا برپا کرد، رهاورد این موکب چیست و چه افقی را در عرصه بین‌الملل برای فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری گشوده است؟

رویکرد مدیران ستاد گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد در فضای بین‌الملل است در این راستا قرارگاه ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی راه‌اندازی شد و با توجه به ظرفیت بین‌المللی اربعین و حضور زائرانی از فرهنگ‌ها، ملیت‌ها، زبان‌ها و نژادهای مختلف در این کنگره عظیم و جای خالی افراد آشنا به این فرهنگ‌ها، زبان‌ها و ملیت‌ها نخستین موکب بین‌المللی کانون‌ها نیز راه‌اندازی شد. قرارگاه با راه‌اندازی این موکب توانست خلأ را پر کند و از ظرفیت دانشجویان و طلاب غیرایرانی به عنوان خادم استفاده حداکثری داشته باشد.

خادمان در این موکب در نهایت اخلاص میزبان زائران شدند و در وهله نخست نسبت به تقویت روحیه خود اهتمام داشتند تا با روحیه و قوای معنوی بالا مشغول به خدمت شوند.

مهم آنکه هر یک از این خادمان و فعالان موکب بین‌المللی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، پس از بازگشت به منطقه، مسجد و کشور خود می‌توانند این تجربه مواسات و همدلی را منتقل و الگوسازی کنند. ما با این افراد ارتباط مستمر خواهیم داشت و در مناسبت‌های مختلف این توسعه فرهنگی را استمرار می‌دهیم؛ قطعاً با توسعه قرارگاه بین‌المللی شاهد اتفاقات شگرفی خواهیم شد.

امسال فعالیت موکب‌های متعلق به کانون‌های مساجد در قالب قرارگاه‌های چهارده‌گانه (به نیت چهارده معصوم(ع)) ساماندهی و انجام شد، این فعالیت قرارگاهی چه ظرفیت‌هایی را برای بچه‌های مسجد در خدمت به زائران فراهم کرد؟

کار قرارگاهی برای کسی که کف میدان عمل می‌کند، ضرورت دارد این مهم به منظور انجام عملیات منسجم به ویژه برای نهادی مثل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری که در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کند نیز ضروری است و کار قرارگاهی همدلی بیشتری را رقم می‌زند.

امسال این اتفاق به درستی انجام شد و همکاران کانونی مشغول در قرارگاه‌ها تحت برنامه‌ای واحد عمل کردند این باعث شد مواکب به تناسب ظرفیت‌ها و برنامه‌ها هم افزایی داشته باشند و مواکب دارای ظرفیت‌های فرهنگی با مواکب دارای ظرفیت اسکان و اطعام و پذیرایی هم‌افزا شدند و از امکانات یکدیگر در خدمت به زائران بهره بردند که برکات خاصی را رقم زد.

تجربه حضور کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کنگره عظیم اربعین و خدمت‌رسانی بچه‌های مسجد به زائران حسینی چقدر به نقش آفرینی آن‌ها در بازگشت به مسجد و تحقق این نهضت کمک می‌کند؟

بازگشت به مسجد از مهمترین و جدی‌ترین مسائلی است که باید با قوت دنبال شود؛ مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت‌ها و امکانات و شرایط متفاوتی دارند برای مثال ما کانون‌ها و مساجدی داریم که امکانات‌شان شگفت‌آور و بسیار گسترده است همچون اردوگاه تفریحی و امکانات مادی دیگر و در مقابل کانون‌هایی در برخی مناطق روستایی داریم که از کمترین امکانات بی‌بهره هستند هم‌افزایی اینها در استفاده از امکانات یکدیگر، در بازگشت به مسجد موثر است. اربعین فرصتی را فراهم آورد تا این‌ کانون‌های مسجدی در قالب کار قرارگاهی با یکدیگر هم‌افزا شوند و از امکانات یکدیگر بهره ببرند، این مهم به تعادل در بهره‌مندی از امکانات حتی آموزشی و فرهنگی در سایه همدلی و همبستگی کمک و فرصت رشد و تعالی متوازن فعالیت‌های مسجدی را ایجاد می‌کند؛ این هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های متنوع مسجدی و حمایت از یکدیگر، در تحقق نهضت بازگشت به مسجد مؤثر و راهگشا است.

کد خبر 1723687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha