کانون‌های مساجد باید از ابزار هنر برای فرهنگسازی میان نسل جوان و نوجوان بهره ببرند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش مساجد در جامعه اسلامی گفت: کانون ها فرهنگی هنری مساجد نیز چون با کودکان، جوانان و نوجوانان ما سروکار دارند، می توانند این موضوع را از همان ابتدا برای افراد نهادینه کنند.

حسین جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در مورد جایگاه مساجد در بحث فرهنگ سازی در جهت تقویت عفاف و حجاب در جامعه گفت: در بحث عفاف و حجاب همه دستگاهها مسئول هستند. مساجد نیز با توجه به اینکه قرارگاه دینی و فرهنگی در کشور به شمار می آیند، می توانند در این جهت نقش محوری را عهده دار شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع مساجد می توانند در جهت فرهنگ سازی و تبیین آثار عفاف و حجاب در جامعه موثر باشند. مساجد می توانند در این جهت یا الگوسازی و یا الگودهی کنند یا براساس قانون مجاورت کسانی که به مساجد می آیند از آنجا عبرت گیری کنند. 

وی ادامه داد: مسجد مرکز ایده ها و تبیین هدایت ها، راه ها و روش‌ها است. اگر جوانان از مسجدی استقبال کنند می توانند در همه امورات اجتماعی و فرهنگی شان مساجد را محور قرار دهند. بر فرض مثال در مورد دوست یابی می توانند از آیین و روش حاکم در مسجد پیروی کنند و دوستان خود را از بین همسالانی که به مسجد می آیند انتخاب کنند. یا افرادی که به دنبال افراد مطمئن، با اصالت و ریشه دار برای ازدواج هستند می توانند در این زمینه به افرادی که به مساجد رفت و آمد می کنند، رجوع کنند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس تاکید کرد: پیامبر گرامی در صدر اسلام عموم امور و مسائل حکومت اسلامی را در مسجد النبی انجام می دهند. ما نیز می توانیم از مساجد در بسیاری از امور اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم. عفاف و حجاب نیز که از احکام مهم اسلام است می تواند در مسجد تبیین، نهادینه سازی و الگو دهی شود، بنابراین مسجد در این جهت می تواند سهم بسزایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما در مساجد کانون های فرهنگی هنری، بسیج، هیات امنا، امام جماعت و مردم را داریم، کانون های فرهنگی و هنری می توانند با ابزار فرهنگ و هنر خیلی از کارهای که خطابه و سخنرانی نمی تواند انجام دهد را انجام دهند. هنر در عمق جان انسان رسوخ و نفوذ می کند، اینها می توانند بوسیله کارهای هنری همانند تئاتر، نمایش، انیمیشن سازی، بر خط ها و فیلم ها به اهمیت مسئله عفاف و حجاب بپردازند. واقعیت امر این است که این کانون ها با کودکان، جوانان و نوجوانان ما سروکار دارد و می توانند این موضوع را از همان ابتدا برای آنها نهادینه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1723902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha